Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 19. februar 2015

Torsdagsbilledet #4

Carsten er ved at scanne sine gamle dias digitalt, så hvorfor ikke vise et par udvalgte af dem her:

Vi er i det tidlige forår 1977 kort tid før indvielsen af Hedeland Nord og HVBs første strækning.
Der pusles om en benzingenerator. I baggrunden under den mørke presenning står M 24.
Fra venstre Niels ”Sneslev”, Svend Olsen, ”en mand fra Lions”, Erik Rothmann og Per Børge Jensen.

tirsdag den 17. februar 2015

Om: T1 - opdateret :-O)

Da T1 trods alt er klubbens første lokomotiv og det nu er kommet ind på værkstedet for en reparation, så er det vel på plads med en lille genopfriskning af dette fine lokomotivs historie:
Først artiklen fra HVB´s materielfortegnelse. (Beskrivelsen af søstermaskinen M31 står på s. 16 - det er nu bragt under tag på Brandhøj)


Carsten har til lejligheden fundet dette historiske foto frem fra diaskassen:

T 1: 29. april 1978.
På billedet ses fra venstre Hjarne Andersen, Svend Olsen, Niels ”Sneslev”, Jørgen Panum, Finn Sørensen og Niels Cleve.








T 1 opklodset for reparation af utæt bundkar.(1977)
Indvielsestoget med Erik Rothmann ved pinden. (1977)

Og så fandt jeg dette link om Hillerød Maskinfabrik og Kedelsmedje (HMK)

Smalspor.dk har som vanligt en fin optegnelse på lokomotiverne her:

Carsten har desuden fundet dette fine link om T1´s søstermaskine T3, der er under restaurering i Finland; 14 fine fotos!

Så ved I da lidt mere om T1 - eller fik genopfrisket hukommelsen :-)

mandag den 16. februar 2015

Nyt fra maskinafdelingen #06-15 16/02:

Sidste tilpasning af M15 dørhængsler før sandblæsningen

Udvendig sort. Indvendig grå...














Delene fra M15 skal på onsdag sendes afsted for at sandblæses og lakeres ude i byen. Carsten fik derfor tilpasset det sidste på hængslerne til førerhusdøren og Jan fik sandblæst et par detaljer på motorlågerne. Mads malede sort på det, der bliver udvendigt af undervognens overside, så det er klart til når motorhuset kommer retur.

T1 har længe trængt til opmærksomhed. Det er nok 10 år siden den kørte sidst.
Siden er gjort flere forsøg på at få indstillet motoren korrekt.
En noget rusten Ford BB-motor

Bagefter hjalp han Per og Jan med at adskille T1, idet motoren skal ud for enten at blive repareret eller udskiftet med en anden motor. Det er længe siden den har kørt godt og den er svær at justere. Det er en Ford BB, 4 cyl vandkølet benzin på 55 hk.

De adskilte dele fra motorhuset pakkes væk for en tid...

Poul, Mikkel og Carsten fik bl.a. monteret topstykkerne på M24 reservemotoren. Det går fremad. Peter fik udboret og monteret 6 bolte til endnu en svelleborelære til Bafd.

Reservemotor M24 med genmonterede topstykker
Jeg afrensende førerrumsgulvet på No3 for olie og snavs, så det kan blive malet. Den epoxygrunder, som den fik i forbindelse med renoveringen holder stadig godt, så kun under fyrboksen skulle den rustafrenses og have ny grunder. Sidst på aftenen rokerede vi rundt på enhederne så graven igen er fri. 8 mand arbejdede flittigt på projekterne hele aftenen.

Pletvis grunding af det affedtede og rensede gulv på No3

M15 motorhus, tag og motorlåger klar til afgang.

søndag den 15. februar 2015

Nyt fra Bafd 14-2-2015

Lørdag formiddag fik vi afholdt afdelingsmøder i Bane- og Bygningsafdelingen. Vi fik en fin diskussion om specielt kommende planer for Hedehusgårdens udseende omfattende en ny perron og lidt ændret sporforløb. Planernes realisering ligger dog nok et år eller to ude i fremtiden, da der er andre opgaver, der skal løses først.

Efter mødet tog vi fat på flytning af materiel fra Hedehusgården til vognhallen på Brandhøj. Med minigraveren fik vi stablet et par dampbrugstroljer op på Storebæltsvognen, samlet diverse skrot sammen, læsset reservedele og taget roevogn 540 med på slæb til Brandhøj. Materiellet blev aflæsset på Brandhøj og fordelt på de forskellige spor i hallen.

Næste lørdag forventer vi at starte på svelleudskiftning fra Brandhøj og nordpå mod km 1.0.

Steffen
En dambrugstrolje løftes let med minigraveren (CN)


To troljer er stablet op på ladet og surret. Der er også lige plads til et hjulsæt (CN) 

Troljerne er læsset af foran hallen. Den ene er 600 mm, den anden 700 mm sporvidde (CN)

Roevogn 540 læsset med skørter til M24 (CN)

Maskineafdeling 14/2

Carsten fik arbejdet videre på hængslerne til døre til M 15, det bliver rigtig flot og godt.

Bo og jeg fik monteret bremsetrækket på Vildmosen efter en del besvær, da vi ikke kunne huske hvordan det sad, da Bo tog det af for en uge siden, det lykkes. På den højre forreste bremsehænger sad bremseklodsen ud over hjulet så der blev drejet af en skive så den kom rigtigt ind og sidde og så måtte Bo også lave en ny så der ikke er for meget slup til at det kan bevæge sig og samtidige skal den sidde det rigtige sted.
Bremsetøjet samlet  og maskinen er stort set klar til at komme ud af værkstedet igen.