Carsten er ved at scanne sine gamle dias digitalt, så hvorfor ikke vise et par udvalgte af dem her:
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 19. februar 2015
tirsdag den 17. februar 2015
Om: T1 - opdateret :-O)
Da T1 trods alt er klubbens første lokomotiv og det nu er kommet ind på værkstedet for en reparation, så er det vel på plads med en lille genopfriskning af dette fine lokomotivs historie:
Først artiklen fra HVB´s materielfortegnelse. (Beskrivelsen af søstermaskinen M31 står på s. 16 - det er nu bragt under tag på Brandhøj)
Carsten har til lejligheden fundet dette historiske foto frem fra diaskassen:
Og så fandt jeg dette link om Hillerød Maskinfabrik og Kedelsmedje (HMK)
Smalspor.dk har som vanligt en fin optegnelse på lokomotiverne her:
Carsten har desuden fundet dette fine link om T1´s søstermaskine T3, der er under restaurering i Finland; 14 fine fotos!
Først artiklen fra HVB´s materielfortegnelse. (Beskrivelsen af søstermaskinen M31 står på s. 16 - det er nu bragt under tag på Brandhøj)
Carsten har til lejligheden fundet dette historiske foto frem fra diaskassen:
T 1: 29. april 1978.
På billedet ses fra venstre Hjarne Andersen, Svend Olsen, Niels ”Sneslev”, Jørgen Panum, Finn Sørensen og Niels Cleve.
|
T 1 opklodset for reparation af utæt bundkar.(1977)
|
Indvielsestoget med Erik Rothmann ved pinden. (1977) |
Og så fandt jeg dette link om Hillerød Maskinfabrik og Kedelsmedje (HMK)
Smalspor.dk har som vanligt en fin optegnelse på lokomotiverne her:
Carsten har desuden fundet dette fine link om T1´s søstermaskine T3, der er under restaurering i Finland; 14 fine fotos!
Så ved I da lidt mere om T1 - eller fik genopfrisket hukommelsen :-)
mandag den 16. februar 2015
Nyt fra maskinafdelingen #06-15 16/02:
Sidste tilpasning af M15 dørhængsler før sandblæsningen |
Udvendig sort. Indvendig grå... |
Delene fra M15 skal på onsdag sendes afsted for at sandblæses og lakeres ude i byen. Carsten fik derfor tilpasset det sidste på hængslerne til førerhusdøren og Jan fik sandblæst et par detaljer på motorlågerne. Mads malede sort på det, der bliver udvendigt af undervognens overside, så det er klart til når motorhuset kommer retur.
T1 har længe trængt til opmærksomhed. Det er nok 10 år siden den kørte sidst. Siden er gjort flere forsøg på at få indstillet motoren korrekt. |
En noget rusten Ford BB-motor |
De adskilte dele fra motorhuset pakkes væk for en tid... |
Reservemotor M24 med genmonterede topstykker |
Pletvis grunding af det affedtede og rensede gulv på No3 |
M15 motorhus, tag og motorlåger klar til afgang. |
søndag den 15. februar 2015
Nyt fra Bafd 14-2-2015
Lørdag formiddag fik vi afholdt afdelingsmøder i Bane- og Bygningsafdelingen. Vi fik en fin diskussion om specielt kommende planer for Hedehusgårdens udseende omfattende en ny perron og lidt ændret sporforløb. Planernes realisering ligger dog nok et år eller to ude i fremtiden, da der er andre opgaver, der skal løses først.
Efter mødet tog vi fat på flytning af materiel fra Hedehusgården til vognhallen på Brandhøj. Med minigraveren fik vi stablet et par dampbrugstroljer op på Storebæltsvognen, samlet diverse skrot sammen, læsset reservedele og taget roevogn 540 med på slæb til Brandhøj. Materiellet blev aflæsset på Brandhøj og fordelt på de forskellige spor i hallen.
Næste lørdag forventer vi at starte på svelleudskiftning fra Brandhøj og nordpå mod km 1.0.
Steffen
Efter mødet tog vi fat på flytning af materiel fra Hedehusgården til vognhallen på Brandhøj. Med minigraveren fik vi stablet et par dampbrugstroljer op på Storebæltsvognen, samlet diverse skrot sammen, læsset reservedele og taget roevogn 540 med på slæb til Brandhøj. Materiellet blev aflæsset på Brandhøj og fordelt på de forskellige spor i hallen.
Næste lørdag forventer vi at starte på svelleudskiftning fra Brandhøj og nordpå mod km 1.0.
Steffen
En dambrugstrolje løftes let med minigraveren (CN) |
To troljer er stablet op på ladet og surret. Der er også lige plads til et hjulsæt (CN) |
Troljerne er læsset af foran hallen. Den ene er 600 mm, den anden 700 mm sporvidde (CN) |
Roevogn 540 læsset med skørter til M24 (CN) |
Maskineafdeling 14/2
Carsten fik arbejdet videre på hængslerne til døre til M 15, det bliver rigtig flot og godt.
Bo og jeg fik monteret bremsetrækket på Vildmosen efter en del besvær, da vi ikke kunne huske hvordan det sad, da Bo tog det af for en uge siden, det lykkes. På den højre forreste bremsehænger sad bremseklodsen ud over hjulet så der blev drejet af en skive så den kom rigtigt ind og sidde og så måtte Bo også lave en ny så der ikke er for meget slup til at det kan bevæge sig og samtidige skal den sidde det rigtige sted.
Bo og jeg fik monteret bremsetrækket på Vildmosen efter en del besvær, da vi ikke kunne huske hvordan det sad, da Bo tog det af for en uge siden, det lykkes. På den højre forreste bremsehænger sad bremseklodsen ud over hjulet så der blev drejet af en skive så den kom rigtigt ind og sidde og så måtte Bo også lave en ny så der ikke er for meget slup til at det kan bevæge sig og samtidige skal den sidde det rigtige sted.
Bremsetøjet samlet og maskinen er stort set klar til at komme ud af værkstedet igen. |
Abonner på:
Opslag (Atom)