Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 27. juli 2024

Nyt fra Bafd 27-07-2024

 

Lørdag var det planen, at banen skulle have en omgang med ukrudtsbrænderen, men inden opstart opdagede vi, at der stadig var utætheder i systemet. Derfor blev det plan b vi kastede os over.

Steffen og Børge kørte ud i naturen i det varme sommervejr og slog græsset på perronerne, alt imedens Peter blev på Hedehusgården for at påbegynde samlingen af de nye sporskifter, der som tidligere nævnt skal bruges på ”Vinterrasserne” og ”Fem Ege” station.

Det er et projekt, der kræver meget målearbejde og præcision, men opgaven er spændende selvom den tager rigtig lang tid. Et sporskifte består af tre partier; tungeparti, mellemparti og et krydsningsparti, og vi er startet på mellempartiet. Lars dukkede op efter frokost og tilsluttede sig ”sporkiftebyggerens en-mandshær”, hvilket hjalp på arbejdstempoet.

Midt på eftermiddagen var Børge tilbage og tilsluttede sig nu ligeledes holdet – og så tog det fart. Alle mellemskinnerne blev savet af på mål, nye laskehuller boret og så kunne første mellemparti samles.

Tidligere tiders sporskiftebygninger har taget rigtig lang tid, da vi dengang ikke havde ”de rigtige værktøjer” til formålet. Vi har siden fået det rigtige værktøj, hvilket er et stort fremskridt – ikke mindst når det gælder præcisionsarbejdet. En skinnesav, der skærer præcist i vinkel, skinneboremaskine – der borer et nyt hul i skinnen på under ét minut og en skinnevalse, der kan give den rigtige kurveradius i mellempartiet.

Vi kan lige så godt gøre arbejdet sjovt, så indrømmet – vi ”nørder” lidt, men så bliver resultatet også rigtigt ”lækkert”. Alle sveller bliver linet op, vinklet af  og fastholdt med skruetvinger under i slåning af skinnespirger, så svellerne ligger hvor de skal.

Sporskiftebygningen arbejder vi videre med, når det passer ind i programmet og når der ikke er andre opgaver på banen der skal løses.

Peter


Peter afkorter mellemskinnen med skinnesaven, der skærer 100% i vinkel. (LLZ)



Lars og Børge arbejder 100% koncentreret, men det er også de første rigtige sporskifter de er med til at bygge……




Det færdige resultat…….



mandag den 22. juli 2024

Nyt fra maskinafdelingen #27-24 22/07:

Jesper følger med i rangeringen - M25 på vej til værkstedet. Det er bare nemmest at slæbe roevognene med...

 M25 blev kørt til de udendørs værkstedsfaciliteter på en tør aften efter endnu en våd dag… Gert skulle efterse og tætne et par slanger i motorrummet. Andrew og Carsten fik trukket et nyt forsyningskabel ned til endevæggen i værkstedsremisen. Det får vi forhåbentlig snart behov for. John og Klavs stod med gasbrænderen og bøjede kroge for sikkerhedskæderne til de nye bogier. Brian tog en tørn med at få fyldt kulspandene og ryddet kulgården, så der er plads til et nyt læs en dag.

Jan S. og jeg tog os af en rundvisning med Jesper, der overvejer at blive aktiv – hvis han ikke har for travlt med at ordne gamle motorcykler…  Vi fik også samlet monitorkasserne, lagt tag på og afprøvet den nye, smarte startknap til skærmene. Normalt starter de selv visningen hver søndag, så det er en ”særtogsknap” Jeg fik også vasket alle lokomotiverne i udstillingen – to af dem står desværre lige nedenunder hver sin fuglerede…

Der skete som altid mere end jeg kan nå at notere, men hyggeligt var det /Leif


Kulspandende bliver fyldt, så de er klar til søndagens plantog.

Flere deltager i festen - pallen rykkes helt til kanten, så der er plads til nyt.

Bøjning af kroge. Der ligger allerede to klar.

Stramning og test af slangerne på M25.

- og så retur igen

Så er de flotte monitorkasser stort set klarmeldt!

- og hele striben er vasket og tørret af for fuglemøj