Billedteksten fra avisen er vel egentlig meget dækkende. I dag ville det være utænkeligt at se et medlem i trafiktjeneste få sig en bajer. Sådan ændrer tingene sig. Udklip: Ole Bredbergs samling. |
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 31. januar 2019
Torsdagsbillede #191
På sidste uges torsdagsbillede blev der bygget værkstedsremise i snevejr. Dagens torsdagsbillede holder helt andre temperaturer! Vi er på Sølund Station, formentlig i 1983, hvor det sydlige sporskifte stod på arbejdsprogrammet. En avis er kommet på besøg og det blev der bl.a. dette atmosfærefyldte foto ud af.
Billedet er formentlig optaget på en lørdag, hvor vi i sommerperioden kørte plantog både lørdag og søndag. Lørdagstogene var dog ikke velbesøgte, og da togpersonalet jo ikke kunne deltage i banebygning eller restaurering af materiel mens de kørte tog, opgav vi lørdagskørslen efter sæsonen 1985.
Etiketter:
Avisklip,
sporarbejde,
Torsdagsbilledet,
Trafikafdelingen,
øl
onsdag den 30. januar 2019
Julegave på 6 ton til HVB
Kort før jul fik vi en julegave af de mere usædvanlige. Et
Schöma-lokomotiv med 785 mm sporvidde og en fortid ved Faxe Kalkbrud. Lokomotivet ankom i dag til HVB.
Gaven kom fra Faxe Ladeplads Miniby, der uopfordret i
midten af november sendte os en besked via vores hjemmeside. Minibyen spurgte
om vi var interesserede i at overtage Faxe Kalkbruds lokomotiv nr. 5 samt en
tipvogn med bremse. Vi blev relativt hurtigt enige om betingelserne,
vi underskrev en overdragelsesaftale og efter julekørslerne fik vi arrangeret
det praktiske. Minibyen skulle fjerne et halvtag ved lokomotivet og
tipvognen og vi skulle trække materiellet små 10 m frem, så vores kørselsentreprenør
let kunne få fat i det.
Lokomotivet FJ 5 (vores andet FJ-lokomotiv med det nummer)
kom til Faxe i 1965 som nyt. Loket er Schöma 2867/1965 af type CFL45DCL med en Deutz-motor
på 48 hk. Vægten er ca. 6 ton.
Lokomotivet har stået udstillet hos Faxe Ladeplads Miniby, men ejerskabet er først overgået til minibyen for nyligt. Tidligere har lokomotivet været ejet af Faxe Kommune og spillet en rolle i mindst et kommunalt beskæftigelsesprojekt. En påbegyndt istandsættelse var blevet afbrudt inden nr. 5 kom til minibyen, og derfor mangler flere dele på lokomotivet, såsom vinduer, døre, håndtag og hængsler samt en stor del af instrumentbrættet. De fleste af delene er dog kommet med lokomotivet til HVB i tre kasser som Faxe Ladeplads Miniby havde passet godt på.
FJ 5 i Faxe Ladeplads 7. maj 1983. Foto: Niels Munch. |
Bremsetipvognen på vej ned fra lastbilen. Vi har nu to tipvogne fra Faxe Jernbane - begge med bremse. Foro: Hans-Henrik Schönthal. |
Efter møderne i bane- og bygningsafdelingerne i lørdags var
et hold i Faxe Ladeplads og klargøre materiellet til transport.
FJ 5 og bremsetipvognen er rullet frem på de 785 mm-rammer, der blev fremstillet af baneafdelingen sidste lørdag. Med i tipvognen får vi et læs Faxe kalk. Foto: Gert Højgaard. |
Lokomotivet har stået udstillet hos Faxe Ladeplads Miniby, men ejerskabet er først overgået til minibyen for nyligt. Tidligere har lokomotivet været ejet af Faxe Kommune og spillet en rolle i mindst et kommunalt beskæftigelsesprojekt. En påbegyndt istandsættelse var blevet afbrudt inden nr. 5 kom til minibyen, og derfor mangler flere dele på lokomotivet, såsom vinduer, døre, håndtag og hængsler samt en stor del af instrumentbrættet. De fleste af delene er dog kommet med lokomotivet til HVB i tre kasser som Faxe Ladeplads Miniby havde passet godt på.
Etiketter:
Faxe Jernbane,
lokomotiv,
tipvogne
mandag den 28. januar 2019
Nyt fra maskinafdelingen #04-19 28/01:
Under montage af "banjo-røret", så kan der godt mangle en lille dims. Der ledes efter en dims... |
Man skal
jo forsøge at holde sine nytårsløfter og mit løfte var at foretage en grundig
oprydning i vores omklædning, så der kan blive plads til noget nyt rod. Så jeg
gik tidligt på aftenen i gang med at flytte løsdele, der ikke umiddelbart har
plads i et omklædningsrum – ud på et stort bord på loftet. Ved samme operation
blev sko og tøj med synligt støvlag bragt samme sted hen. Derefter blev en ny pose
sat i støvsugeren. Lars hjalp med at flytte rundt på sko og andre sager og så
fik vi ellers fyldt posen med edderkoppespind og støv fra toppen af skabene. Vi
beklager naturligvis, hvis en ynglingsedderkop skulle være forsvundet næste
gang I kommer forbi… Nu ligger alle sagerne så til beskuelse og dem, der er ejermænd
kan så bringe deres sager til rette sted. Det, der ligger tilbage om en måned
tid fordeles mellem lagre, tøjdepotet og skraldespanden.
Jeg nåede således ikke
ud i værkstedet, men det gjorde andre: Lars O. og Kjeld fik både fremstillet
T-bolte og afrenset vognrammen på C523. I motorværkstedet blev der monteret
dele på D10-motoren, Startmotoren blev adskilt og tjekket. Den så heldigvis fin
ud. Niels fik fremstillet et værktøj til montage af remhjulet til motoren og
vist mig den færdige fløjte til Superfos-loket – der for tiden står lidt alene
i vognhallen… Så med 8 mand på Gården, så gik det jo meget godt – endnu en
hyggelig aften.
Den renoverede Aalholm-bogieramme og delene til E28 er lige kommet retur fra sandblæsning og grunding - så de skal nu males og monteres på lokomotivet.
Niels viser den loddede fløjte frem Fornemt resultat! |
Et værktøj til montage af remhjulet til D10 |
To dele samles til en T-bolt til montage af gulvplankerne på C523 |
Der støvsuges grundigt både oppe og nede.
Støvværn burde være anvendt...
|
Et par borde fyldt med diverse fra gulv og top skal nu
fordeles mellem ejere, lagre og skraldespand.
|
Etiketter:
D10,
Damp a,
E28,
Superfos,
vognbygning
Nyt fra Hverdagsholdet
Sidste uge ankom vores nye sveller.
Vejret var ikke det bedste til kørsel på området, ej heller med gaffeltruck, hvorfor svellerne blev sat på gårdspladsen
-
og derefter blev svellestakkene kranet på doploysættene.
Bagefter ville gaffeltrucken dog ikke starte, så den måtte lige hjælpes op på kranbilen:
/
LLZ
Vejret var ikke det bedste til kørsel på området, ej heller med gaffeltruck, hvorfor svellerne blev sat på gårdspladsen
-
Med vanlig rutineret sikker hånd dirigeres arbejdet -
Strøer lægges ud
og derefter blev svellestakkene kranet på doploysættene.
Bagefter ville gaffeltrucken dog ikke starte, så den måtte lige hjælpes op på kranbilen:
/
LLZ
Abonner på:
Opslag (Atom)