Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 31. januar 2019

Torsdagsbillede #191

På sidste uges torsdagsbillede blev der bygget værkstedsremise i snevejr. Dagens torsdagsbillede holder helt andre temperaturer! Vi er på Sølund Station, formentlig i 1983, hvor det sydlige sporskifte stod på arbejdsprogrammet. En avis er kommet på besøg og det blev der bl.a. dette atmosfærefyldte foto ud af.
Billedteksten fra avisen er vel egentlig meget dækkende. I dag ville det være utænkeligt at se et medlem i trafiktjeneste få sig en bajer. Sådan ændrer tingene sig. Udklip: Ole Bredbergs samling.
Billedet er formentlig optaget på en lørdag, hvor vi i sommerperioden kørte plantog både lørdag og søndag. Lørdagstogene var dog ikke velbesøgte, og da togpersonalet jo ikke kunne deltage i banebygning eller restaurering af materiel mens de kørte tog, opgav vi lørdagskørslen efter sæsonen 1985.

onsdag den 30. januar 2019

Julegave på 6 ton til HVB

Kort før jul fik vi en julegave af de mere usædvanlige. Et Schöma-lokomotiv med 785 mm sporvidde og en fortid ved Faxe Kalkbrud. Lokomotivet ankom i dag til HVB.
FJ 5 i Faxe Ladeplads 7. maj 1983. Foto: Niels Munch.
FJ 5 på vej ned på sporet foran HVBs opbevaringshal på Brandhøj Station. Forude venter nu en nærmere undersøgelse af lokomotivet for at vurdere, om det er muligt at foretage en omsporing til 700 mm sporvidde. Foto: Gert Højgaard.
Bremsetipvognen på vej ned fra lastbilen. Vi har nu to tipvogne fra Faxe Jernbane - begge med bremse. Foro: Hans-Henrik Schönthal.
Gaven kom fra Faxe Ladeplads Miniby, der uopfordret i midten af november sendte os en besked via vores hjemmeside. Minibyen spurgte om vi var interesserede i at overtage Faxe Kalkbruds lokomotiv nr. 5 samt en tipvogn med bremse. Vi blev relativt hurtigt enige om betingelserne, vi underskrev en overdragelsesaftale og efter julekørslerne fik vi arrangeret det praktiske. Minibyen skulle fjerne et halvtag ved lokomotivet og tipvognen og vi skulle trække materiellet små 10 m frem, så vores kørselsentreprenør let kunne få fat i det.

Efter møderne i bane- og bygningsafdelingerne i lørdags var et hold i Faxe Ladeplads og klargøre materiellet til transport.
FJ 5 og bremsetipvognen er rullet frem på de 785 mm-rammer, der blev fremstillet af baneafdelingen sidste lørdag. Med i tipvognen får vi et læs Faxe kalk. Foto: Gert Højgaard.
Lokomotivet FJ 5 (vores andet FJ-lokomotiv med det nummer) kom til Faxe i 1965 som nyt. Loket er Schöma 2867/1965 af type CFL45DCL med en Deutz-motor på 48 hk. Vægten er ca. 6 ton.

Lokomotivet har stået udstillet hos Faxe Ladeplads Miniby, men ejerskabet er først overgået til minibyen for nyligt. Tidligere har lokomotivet været ejet af Faxe Kommune og spillet en rolle i mindst et kommunalt beskæftigelsesprojekt. En påbegyndt istandsættelse var blevet afbrudt inden nr. 5 kom til minibyen, og derfor mangler flere dele på lokomotivet, såsom vinduer, døre, håndtag og hængsler samt en stor del af instrumentbrættet. De fleste af delene er dog kommet med lokomotivet til HVB i tre kasser som Faxe Ladeplads Miniby havde passet godt på.

En stor tak til Faxe Ladeplads Miniby og Park. Mere om lokomotivet i næste nummer af Tipvognen.

mandag den 28. januar 2019

Nyt fra maskinafdelingen #04-19 28/01:





Under montage af "banjo-røret", så kan der godt mangle en lille dims. Der ledes efter en dims...

Man skal jo forsøge at holde sine nytårsløfter og mit løfte var at foretage en grundig oprydning i vores omklædning, så der kan blive plads til noget nyt rod. Så jeg gik tidligt på aftenen i gang med at flytte løsdele, der ikke umiddelbart har plads i et omklædningsrum – ud på et stort bord på loftet. Ved samme operation blev sko og tøj med synligt støvlag bragt samme sted hen. Derefter blev en ny pose sat i støvsugeren. Lars hjalp med at flytte rundt på sko og andre sager og så fik vi ellers fyldt posen med edderkoppespind og støv fra toppen af skabene. Vi beklager naturligvis, hvis en ynglingsedderkop skulle være forsvundet næste gang I kommer forbi… Nu ligger alle sagerne så til beskuelse og dem, der er ejermænd kan så bringe deres sager til rette sted. Det, der ligger tilbage om en måned tid fordeles mellem lagre, tøjdepotet og skraldespanden. 

Jeg nåede således ikke ud i værkstedet, men det gjorde andre: Lars O. og Kjeld fik både fremstillet T-bolte og afrenset vognrammen på C523. I motorværkstedet blev der monteret dele på D10-motoren, Startmotoren blev adskilt og tjekket. Den så heldigvis fin ud. Niels fik fremstillet et værktøj til montage af remhjulet til motoren og vist mig den færdige fløjte til Superfos-loket – der for tiden står lidt alene i vognhallen… Så med 8 mand på Gården, så gik det jo meget godt – endnu en hyggelig aften.


Den renoverede Aalholm-bogieramme og delene til E28 er lige kommet retur fra sandblæsning og grunding - så de skal nu males og monteres på lokomotivet.


Niels viser den loddede fløjte frem Fornemt resultat!

Et værktøj til montage af remhjulet til D10

To dele samles til en T-bolt til montage af gulvplankerne på C523


Der støvsuges grundigt  både oppe og nede. 
Støvværn burde være anvendt...
Et par borde fyldt med diverse fra gulv og top skal nu 
fordeles mellem ejere, lagre og skraldespand.

Et fund fra aftenens oprydning var dette lille sæt Egger-bahn tipvognstog, som vist har været eftersøgt i mange år. Det er et arvestykke fra et tidligere medlem, der en dag kan få en ny karriere som diarama i udstillingen - måske?

Nyt fra Hverdagsholdet

Sidste uge ankom vores nye sveller.

Vejret var ikke det bedste til kørsel på området, ej heller med gaffeltruck, hvorfor svellerne blev sat på gårdspladsen
-
Med vanlig rutineret sikker hånd dirigeres arbejdet -
Strøer lægges ud


og derefter blev svellestakkene kranet på doploysættene.



Bagefter ville gaffeltrucken dog ikke starte, så den måtte lige hjælpes op på kranbilen:

/
LLZ