Den oprindelige plan for dagen besværliggjordes lidt af efterårstogene, så Claus B, Steen, Lars og Søren, prioriterede, at blive på Hedehusgård og komme lidt videre med restaureringen D 8. I de forgangne uger er der monteret et par nye motorophæng, koblingsplade, trykfod, koblingspedal og akslen, der forbinder gearkassen med vendekoblingen.
Hullerne til montering af nyfremstillet motorhus bores op foran værkstedsremisen. Dejligt med ny belægning af arbejdsområdet! |
Med dejligt vejr valgte vi at arbejde ude og gik vi i gang med montering af drivkæden. Der måtte skæres lidt ud i rammen, så den lange kæde kunne være der idet Vabis-vendekoblingen, er ca. to tommer bredere over kædehjulene, end den oprindelige vendekobling fra Pedershaab.
Kæden blev til sidst afkortet og sat på. Vi fik opboret en del huller og skåret nye gevind til de bolte, der skal fastgøre motorhuset til rammen, ligesom vi fik monteret nye kølerbeslag og sat køleren fast. Det bageste sæt koblinger ligger nu i sandblæseren, og en aftale om at give dem en tur, er i hus med Henning.
Kæden er på vej på plads. |
Frokosten blev indtaget i hyggeligt selskab med dagens kørende personale. Det så ud som om vores tog blev pænt besøgt og der kom da også en del interesseret publikum ned forbi værkstedet, hvor Claus fik remisen åbnet op så Da 7 kunne beses.