Ugen igennem har der været arbejdet omkring sporet på banen. Der er bl.a. malet bjælkeovergange og sporskiftetræk. Torsdag arbejdede et mindre hold med restarbejder på klargøringsgruben og fik den gjort færdig.
Fredagens arbejdshold kunne derfor hellige sig forårsklargøringen af banen forud for sæsonen. Kenneth, Steen, Peter, Lars og Steffen kørte banen igennem og fik løst de normale vedligeholdelsesopgaver. Alt så heldigvis pænt ud, så nu mangler der kun ganske få eftersyn før banen er klar til en ny kørselssæson.
|
Sporskifterne er en central del af forårsklargøringen. De renses for blad og skidt,
og smøres op, både på glideplader og i sporskifte-trækket. Her er Kenneth
og Lars i gang med en større udgravning af jord ved sporskiftetrækket.
Overkørslerne bliver også renset i bund ved samme lejlighed.
|
|
Peter klarede afvaskning af alle stations- og overkørsels-skilte.
Bemærk de ny flotte køreplanstavler, som Steen har monteret.
|
|
Opsmøring af sporskifte på Brandhøj. Steen smører mens Kenneth lægger spor-
skiftet om.
|
|
Nydeligt ser det ud, og i den kommende tid får trækbukken endda en opfriskning.
Foran denne ligger måleudstyret til kontrol af de vigtige mål i sporskiftet.
Alle sporskifter der befares med passagertog måles igennem.
|
|
Kaffepause i grøftekanten ved Rubjerg. Det er lige til at holde ud, og der
er altid plads til flere på holdet... Vi kan bare brygge noget mere kaffe.
|
|
Steffen til vejrs ved overkørslen ved Stærkendevejen. Lamper og
linser blev pudset og vi benyttede lejligheden til at skifte et par
rustne hatte på klokkerne ud med et par næsten nye.
|
Lørdagens arbejdshold på 3 mand kastede sig over opgaver omkring det nye skifte til den lille remise og klargøringsgruben. Flere steder på området lå opgravet jord, der nu fordeltes som fyld omkring gruben og komprimeredes. Den jord, der var i overskud, udlagdes omkring skiftet til spor 0 og langs laden. Herefter ballastsupplerede vi sporet til den lille remise og kørte flisegrus ud, så vi kunne komme i gang med fliseovergangen. Vi har lavet fliseovergangene en del bredere end de tidligere. Det giver mulighed for at manøvrere med sækkevogne og palleløftere, når man skal over sporet. Vi nåede at etablere to af tre fliseovergange. Inden vi sluttede arbejdsdagen, ryddede vi pænt op på området, der nu ser ret præsentabelt ud.
I løbet af dagen havde vi besøg af både jernbaneinteresserede og 'almindelige interesserede', der spurgte om vi starter kørslen 17. maj. Vi måtte sige, at det kan ses på www.ibk.dk når det er afklaret, men at chancen for en normal kørselsstart er ringe.
Steffen og Claus
|
Lars og Kenneth fjerner ujævnheder mellem store og lille remise. I mangel på tomme tipvogne benyttedes Storebæltsvognen til jordtransport. Vi gjorde den pænt ren bagefter. |
|
Claus udlægger flisegrus manuelt fra tipvogn. (Foto: KHA) |
|
Kenneth og Lars prøveplacerer fliser i overgangen, mens Bjarne ser på. Mellem fliser og skinner har vi gjort plads til en bjælke. Det skal forhindre knækkede fliser og forskubbelser, der tidligere har plaget vores fliseovergange. |
|
Koncentration! Lars har lagt piben og sørger sammen med Kenneth for at de tilskårne fliser kommer til at ligge præcist. |
|
Som afslutning på dagens arbejder fjernede vi skinnestumper, gamle sveller og fliserester. Overskydende lasker og spigr samledes ind til opbevaring i depotet på Brandhøj Station. |