Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 22. oktober 2022

Løvfaldstog i skolernes efterårsferie, uge 42 oktober 22:

Løvfaldstoget standser for at optage passagerer på Sølund, mens dræsinen passerer i det andet spor.

 Efterårsferien er ofte tidspunktet hvor bedsteforældre tager på tur med børnebørnene og her har Hedelands Veteranbane virkelig en herlig oplevelse at tilbyde. Vi har derfor hele ugen kørt med godt fyldte tog – torsdag den bedste af dagene, da vejret her viste sig fra sin bedste side med solskin og ret svag vind (se tidligere indlæg). Sammen med John på toget og Kenneth i M24, havde vi fornøjelsen af en tåget lørdag, men her kom også forældre med børn på banen; såvel som folk der blot ville nyde en tur ud i den smukke Hedelands Naturpark. De fik så også set, hvordan der foretages test af overkørselsanlægget og ude på den smukke slette kunne vi på flere ture iagttage en lille flok rådyr, der roligt græssede. De har måske vænnet sig til toget. Claus bemandede den nyrenoverede trolje fra Vandbygningsvæsenet og som et ekstra indslag på turen foretog vi krydsninger med troljen på enten Sølund eller Brandhøj. Folk kunne derfor se troljen trille i modsat retning og det vakte jubel blandt børnene – der egentlig også gerne ville have en tur. Det kan jo desværre ikke lade sig gøre, men synet talte da også for noget…

I løbet af dagen havde vi en del, der stod af undervejs. Selvfølgelig mange på naturlegepladsen, men også ved Stenager. Her kørte Brandhøjbanen tog med både motor og damp, og vi havde flere der glædelig overrasket stod af og fik sig et par ture, inden de kunne tage næste tog helt tilbage til Hedehusgården. Sidst på dagen kom solen flot igennem og da sidste tog kom hjem, havde vi Bliv-Aktiv-dag. Tilslutningen var dog begrænset denne dag – en enkelt deltager deltog i rundvisningen, men han var til gengæld ret interesseret, så nu må vi se… Til gengæld var der travlt på værkstedet og sidst på dagen havde C4 fået lagt alle tagbrædder flot på, mens M25 blev prøvestartet. Det så ud til at kølevandet nu bliver inde i motoren, så den er atter tæt… En herlig dag på banen /Leif



Afsætning af eftersynsmandskab til overkørselsanlægget.



Ud over den faste stab, havde vi ekstra hjælp til tæpper og underholdning

Der kan tages flotte fotos i den gulklædte naturpark

Klar til næste tur hjemover

Også på Brandhøj mødte vi dræsinen - her med ekstra bemanding

Brandhøjbanen havde fyret et damploko op og kørte hele dagen

Vær Aktiv - eller Bliv-Aktiv. Rundvisning... 


Nyt fra Bafd. 22-10-2022

Det var et beskedent hold, der mødte til mønstring en fin og næsten vindstille lørdag morgen. Både ferie og togkørslen gør at arbejdet på banen i denne periode er lidt nedprioriteret. Peter og Alexander blev på Hedehusgården og lavede småopgaver, mens Claus N tog dræsinen fra Vandbygningsvæsnet på inspektionsture mellem Hedehusgård og Brandhøj. Mest for at lave lidt aktivitet for passagererne i efterårstogene, men også for at tjekke Hedelands fremskridt med rydning langs banen.

Rydning ved overkørslen syd for Brandhøj Station (km 1,8). Hedelands folk har hjulpet med beskæring og det gør oversigtsforholdene meget bedre.

Efter ferien bliver der travlt i baneafdelingen, hvor vi skal have færdiggjort spor 4 og anlagt et antal opstillingsspor rundt om drejeskiven. Desuden har vi fortsat småopgaver i forbindelse med stationsombygningen på Hedehusgården, ligesom vi kommer til at arbejde omkring museumshallen. Der bliver nok at gøre!

torsdag den 20. oktober 2022

Endnu fantastisk dag i den lidt vinterklædte Hedelands Naturpark.

Tredje tur hjem fra Fem Ege.
Toget er helt fyldt, og solen har stillet sig som på et maleri.
Foto: Bruno Jensen.

Termometret viste minus 1,4 gr. C denne skønne efterårsmorgen da torsdagens kørehold mødte ind på Hedelands Veteranbane for forhåbentligt at køre med de mange gæster der havde efterårsferie.

 Vi var alle mødt lidt tidligere ind end sædvanligt således, at vi kunne få forvarmet diesellokomotivet og lavet varm kaffe til vores gæster. Heldigvis kom der mange allerede til det første tog, hvor solen også have besluttet sig for at yde sit bidrag til herlighederne. Faktisk var den så glad at den skinnede på os hele dagen, hvilket gav en speciel oplevelse fra morgenstunden med glinsende ”diamanter” på de frosne skinner, i græsset og på træernes blade, der bare venter på at falde af.

 Dagen igennem kom der mange glade gæster, der havde besluttet at tage ud i det blå. Naturlegepladsen blev flittigt benyttet, og flere spiste frokost udendørs.

 Efterårstoget kører igen lørdag og søndag, og ellers må man vente indtil julekørslen, der starter den 3. og 4. december og de følgende to weekends. Her kan man hente juletræet hos de Gule spejdere og dertil få glögg og æbleskiver til at varme sig på!

/Bruno

mandag den 17. oktober 2022

Nyt fra maskinafdelingen #37-22 17/10:

Samarbejde om forsøget på at få samlingen helt tæt i motorrummet på M25

 Efterårsferien holdt ikke nogen hjemme denne aften – tværtom. Vi var 13 mand fremmødt og nåede at arbejde på mange opgaver; Kjeld og Niels besluttede at vejret var egnet til udendørs sysler og fik derfor blandet cement til at sætte langs de nylagte SF-sten. Det ser virkelig godt ud efterhånden og det bliver en stor fordel i den våde tid – hvor vi tidligere har måtte stå i vandpytter, er der nu fin belægning.

Der blandes, fordeles og jævnes cement langs skinnerne

 Indenfor fik Lars O. savet de fra leverandøren desværre forkert svejste fjederland af på den første bogieramme. Lars har allerede frembragt passende erstatningsmoduler, som nok hurtigt bliver svejset på, så øv – men pyt. Jeg malede fjedrene anden omgang Olsen-sort. John og Alexander arbejdede intens med at få tætnet brændstofrør-og filter på M25 – det drillede noget…

Bjarne og Jan D. sleb og spartlede siderne på C3 endnu en gang. Bagefter fik en flok fik rokeret rundt på gangbrædderne ovre på snedkerværkstedet, så Jan D. kunne give den næste planke både en slibning og rundet kanterne med overfræseren.

Finslibning af vognsiderne på C3
Finslibning og overfræsning af gangbrædderne
En god aften i maskinværkstedet

 Otto har færdigdrejet akslerne til mini-deploriderne og efter lidt tilpasning af noterne, så blev akslerne trykket i hjulene ovre på pressen. Bagefter fik han sat opstillingen til afdrejning af hjul op på drejebænken. Her i det varme værksted afdrejede Fritz det sidste på M9-akslen og mangler nu blot at slå gevind, samt en større runde tilpasning langs hele akslen. Carsten fik fræset det ovale hul i pufferhovedet til koblingspinden færdigt og gik så i gang med endnu en pufferstok. Alle hjalp til, hvor de kunne og vi havde en hyggelig aften /Leif

Aksler presset på plads i de små deploride-hjul
Afretning af koblingspind til C4



Onsdagsholdet er kommet meget langt med montage af sæder i C3




Nyt fra Bafd uge 41

Velmalede trækbukke ved sporskifterne er et synligt signal at sende til forbipasserende om, at her på banen vedligeholder vi vores anlæg. På HVB har vi næsten udelukkende brugt rød og hvidmalede trækbukke med en oprindelse på de danske privatbaner, og fra tid til anden bliver de malet op. Et hyggeligt arbejde, der giver mange dejlige timer i naturen i Hedeland.

På opfordring er John og Steen gået i gang med opgaven og i det gode efterårsvejr fik de malet trækbukke på Rubjerg og Fem Ege stationer. Vi glæder os til at nyde det færdige resultat.


Steffen

John er i gang med opmaling af den sydlige trækbuk på Fem Ege.

lørdag den 15. oktober 2022

Nyt fra Bafd. 15-10-2022

Den oprindelige plan for dagen besværliggjordes lidt af efterårstogene, så Claus B, Steen, Lars og Søren, prioriterede, at blive på Hedehusgård og komme lidt videre med restaureringen D 8. I de forgangne uger er der monteret et par nye motorophæng, koblingsplade, trykfod, koblingspedal og akslen, der forbinder gearkassen med vendekoblingen. 

Hullerne til montering af nyfremstillet motorhus bores op foran værkstedsremisen. Dejligt med ny belægning af arbejdsområdet!

Med dejligt vejr valgte vi at arbejde ude og gik vi i gang med montering af drivkæden. Der måtte skæres lidt ud i rammen, så den lange kæde kunne være der idet Vabis-vendekoblingen, er ca. to tommer bredere over kædehjulene, end den oprindelige vendekobling fra Pedershaab. 

Kæden blev til sidst afkortet og sat på. Vi fik opboret en del huller og skåret nye gevind til de bolte, der skal fastgøre motorhuset til rammen, ligesom vi fik monteret nye kølerbeslag og sat køleren fast. Det bageste sæt koblinger ligger nu i sandblæseren, og en aftale om at give dem en tur, er i hus med Henning. 

Kæden er på vej på plads.

Frokosten blev indtaget i hyggeligt selskab med dagens kørende personale. Det så ud som om vores tog blev pænt besøgt og der kom da også en del interesseret publikum ned forbi værkstedet, hvor Claus fik remisen åbnet op så Da 7 kunne beses. 

torsdag den 13. oktober 2022

Infofilm til 'kom og vær med'

Vi samarbejder nu på andet år med Høje Taastrup Kommune i projektet 'Kom og vær med'. Projektet er et af kommunens initiativer for at fremme aktiv deltagelse i lokalsamfundet og vores omtale og tilbud kan ses her. 

27. juni var et par medarbejdere fra kommunen forbi for at optage en lille filmstump til illustration af vores aktiviteter. Derfor er der nu en lille stump film med i omtalen af vores forening. Du kan også se filmen nedenfor.




mandag den 10. oktober 2022

Nyt fra maskinafdelingen #36-22 10/10:

Mange klodser på række - og trinbrættet bruges som underlag. Det skal alligevel være lige så sort...

 Med regn og rusk, så er efteråret og indendørssæsonen ved at være mere attraktiv end udeliv om aftenen. Vi varmede op med en kop kaff´ og så gik snedkerholdet i gang med at male alle de skrå afslutningsklodser; fodstykkerne, der skal monteres ved trinbrædderne. Brian og jeg flyttede lige rundt på et par omklædningsskabe, så der bliver plads til den nye dør i gavlen og bagefter fik Brian savet, boret og monteret de sidste alu-lister. Alexander sleb alle de mange spartlinger på vognsiderne, mens jeg malede enderne første gang grøn. Niels, Kjeld og Carsten sorterede og grundede tagbrædder, så de kan få første lag hvid maling. Tagbuerne står allerede klar på C4. Carsten fik også fræset videre på det ovale hul i pufferhovedet. Fik jeg noteret det hele – tror det ikke… Vi var 11 mand på Gården denne aften. /Leif

Gang i Peddersen-fræseren til et ovalt hul i pufferhovedet

Udvælgelse af de mest egnede brædder til taget. 

Slibning af spartlingerne på vognsiden


Første lag grønt på endefladerne

Efter rigtig mange år bag et skab,
så er der nu plads til at save ud til en dør i væggen 

En lille musemumie dukkede op bag skabet.
Der har den nok siddet i rigtig mange år...


lørdag den 8. oktober 2022

Nyt fra Bafd. 08-10-2022

I flot efterårsvej mødte baneafdelingen ind til en lang liste med opgaver. Med en god bemanding delte vi os fra morgenstunden i flere hold. På den måde arbejdede vi dagen igennem på lokaliteter spredt langs hele banen.

Gule birkeblade og friske svampe i græsset. Efteråret er kommet. Steffen understopper skifte 106, mens et hold fliser nedskåret bevoksning ved spor 3 og 4 i baggrunden.

Straks arbejdsdagen begyndte tog Søren, Kenneth, Lars og Steen M 12 og Storebæltsvognen. Opgaven var at rydde oppløjet græstørv langs sporet væk inden efterårskørslen. Vi har kørt forsøg med harvning af ballastskuldrene for at bekæmpe ukrudt, og ved de første gennemkørsler har græsklumperne været ret store. Med tiden aftager ukrudtets størrelse forhåbentligt.

Peter, Alexander, Steffen og Claus N kastede sig over samlingen af spor 4. I det fine vejr gik arbejdet raskt fremad og da sporet var samlet kunne holdet tage en frokostpause. På Hedehusgården arbejdede Hans med maling af nye låger i brændeskuret og Kjeld forberedte det sidste flisefelt til kantstøbning mandag.

Med gravemaskine fjernes oppløjet græstørv nord for Rubjerg Station. Foto: Steen Larsen.

Efter en tur til Fem Ege er strækningsholdet på vej hjemad. Her er strækningen nord for Rubjerg. Harvningen har fjernet en hel del ukrudt. Foto: Søren Hein.

Spor 4 under samling. Forrest er spigringen begyndt. 

Kjeld skærer flisekanten ren som forberedelse til kantstøbning.

Rydningsholdet kom hjem fra Fem Ege ved frokosttid og mens de spiste færdig, gik arbejdet videre. Fra Brandhøj havde havde rydningsholdet taget flismaskinen med, og med den gik det let at få fjernet den nedskårne bevoksning, der var fældet omkring spor 4. På den måde fik vi gjort Hedehusgård lidt mere ryddelig inden efterårskørslen. Imens der blev fliset på livet løs, justerede Steffen og Claus skifte 106, hvor flere småting blev udbedret. 

Steen og Søren tog efter frokost med Land Rover til overkørslen ved Stærkendevej, hvor de lagde en del af kabelføringen i beskyttende rør, så vi undgår kabelbrud i forbindelse med fx sporarbejde og ballastharvning.

På Hedehusgården fortsatte vi med boring af et antal huller til laskebolte i spor 2. I enkelte lasker havde vi under anlæg af sporet sprunget nogle vanskelige huller over. Nu blev hullerne boret med kopbor og passende laskebolte monteret.

Steffen og Alexander drøfter en teknisk detalje inden de slår de sidste spigr på plads i spor 4.

Kenneth, Peter og Lars i færd med flisning mellem spor 3 og 2.

Steffen slår ekstra spigr i tungerodspladen på skifte 106. John kom forbi og heppede.

Kenneth og Steffen borer, mens Alexander står klar med borevand.

Da der stadig var tid tilbage, kunne de produktive arbejdshold samlet på Hedehusgård kaste sig over flere opgaver. Gravemaskinen kravlede ned i spor 4 og påbegyndte ballasteringen med de bedste af de fra sporkassen opgravede materialer.

Yderligere blev flismaskine og kompressorvogn kørt til opbevaringshallen på Brandhøj. Så er der lidt mere plads i vognhallen. 

Kenneth fylder sand/grusblanding i spor 4 med gravemaskinen. Færdiggørelsen af det nye spor 4 vil lette rangeringen omkring værkstedsremisen.

Arbejdstog til Brandhøj forlader Hedehusgården i efterårssol.

På lørdag indledes efterårskørslen og vi har endnu ikke planlagt dagens arbejde i baneafdelingen. Vi regner dog med at gennemføre opgaver, formentligt omkring Brandhøj, hvor vi kan arbejde uden at forstyrre toggangen.

mandag den 3. oktober 2022

Nyt fra maskinafdelingen #35-22 3/10:

C4 foran og C3 i baggrunden. Status: God

 Første mandag i oktober startede med et kort projektmøde, hvor jeg gennemgik listen. Der arbejdes fortsat på fuld skrue og især C3 får meget af opmærksomheden. C4 er nu på bukke og der kommer snart tagplanker, så tagmonteringen kan påbegyndes. M9 får stadig drejet aksler og der er fundet en erstatningsmanifold til M25. Den er trykprøvet med held. Vi gik derefter til værkstederne – bortset fra Niels, Kjeld og Carsten som lagde SF-sten foran værkstedsremisens fjerne hjørne. Sidste etape?

Bjarne skruede alle skruer i sidepladerne på C3 ud en ad gangen og gav dem LockTite, så de bliver siddende. Jeg spartlede efterfølgende skruehullet. Brian savede, borede og monterede fodlister. Jan var på snedkerværkstedet og savede fodstykker – ud af genbrugstræ fra Spejderlejrens overkørsler. 

Jeg fik da også malet vinklerne, der skal sidde på bagpladerne – og en enkelt bagplade blev slebet ru, så malingen bedre kan fæstne. John L. drejede rør til affjedringsbeslagene. Vi var 9 på Gården denne aften /Leif


C3 er ved at få monteret sideplader og bænkbeslag

C3 og C4 med bogier til C3 i forgrunden

Sidste hjørne belægges med SF-sten

Trykprøvet manifold til M25

Malede og umalede vinkelstykker til bagpladerne på C3 og C4

"Vipperør" med smørenipler til afbalanceringen på bogierne

Målene skal tjekkes inden emnet kommer i drejebænken.

Udsavning af spejdertræ til de skrå fodstykker.

Boring af huller i fodlisterne til vognindgangene.