I flot efterårsvej mødte baneafdelingen ind til en lang liste med opgaver. Med en god bemanding delte vi os fra morgenstunden i flere hold. På den måde arbejdede vi dagen igennem på lokaliteter spredt langs hele banen.
|
Gule birkeblade og friske svampe i græsset. Efteråret er kommet. Steffen understopper skifte 106, mens et hold fliser nedskåret bevoksning ved spor 3 og 4 i baggrunden. |
Straks arbejdsdagen begyndte tog Søren, Kenneth, Lars og Steen M 12 og Storebæltsvognen. Opgaven var at rydde oppløjet græstørv langs sporet væk inden efterårskørslen. Vi har kørt forsøg med harvning af ballastskuldrene for at bekæmpe ukrudt, og ved de første gennemkørsler har græsklumperne været ret store. Med tiden aftager ukrudtets størrelse forhåbentligt.
Peter, Alexander, Steffen og Claus N kastede sig over samlingen af spor 4. I det fine vejr gik arbejdet raskt fremad og da sporet var samlet kunne holdet tage en frokostpause. På Hedehusgården arbejdede Hans med maling af nye låger i brændeskuret og Kjeld forberedte det sidste flisefelt til kantstøbning mandag.
|
Med gravemaskine fjernes oppløjet græstørv nord for Rubjerg Station. Foto: Steen Larsen. |
|
Efter en tur til Fem Ege er strækningsholdet på vej hjemad. Her er strækningen nord for Rubjerg. Harvningen har fjernet en hel del ukrudt. Foto: Søren Hein. |
|
Spor 4 under samling. Forrest er spigringen begyndt. |
|
Kjeld skærer flisekanten ren som forberedelse til kantstøbning. |
Rydningsholdet kom hjem fra Fem Ege ved frokosttid og mens de spiste færdig, gik arbejdet videre. Fra Brandhøj havde havde rydningsholdet taget flismaskinen med, og med den gik det let at få fjernet den nedskårne bevoksning, der var fældet omkring spor 4. På den måde fik vi gjort Hedehusgård lidt mere ryddelig inden efterårskørslen. Imens der blev fliset på livet løs, justerede Steffen og Claus skifte 106, hvor flere småting blev udbedret.
Steen og Søren tog efter frokost med Land Rover til overkørslen ved Stærkendevej, hvor de lagde en del af kabelføringen i beskyttende rør, så vi undgår kabelbrud i forbindelse med fx sporarbejde og ballastharvning.
På Hedehusgården fortsatte vi med boring af et antal huller til laskebolte i spor 2. I enkelte lasker havde vi under anlæg af sporet sprunget nogle vanskelige huller over. Nu blev hullerne boret med kopbor og passende laskebolte monteret.
|
Steffen og Alexander drøfter en teknisk detalje inden de slår de sidste spigr på plads i spor 4. |
|
Kenneth, Peter og Lars i færd med flisning mellem spor 3 og 2. |
|
Steffen slår ekstra spigr i tungerodspladen på skifte 106. John kom forbi og heppede. |
|
Kenneth og Steffen borer, mens Alexander står klar med borevand. |
Da der stadig var tid tilbage, kunne de produktive arbejdshold samlet på Hedehusgård kaste sig over flere opgaver. Gravemaskinen kravlede ned i spor 4 og påbegyndte ballasteringen med de bedste af de fra sporkassen opgravede materialer.
Yderligere blev flismaskine og kompressorvogn kørt til opbevaringshallen på Brandhøj. Så er der lidt mere plads i vognhallen.
|
Kenneth fylder sand/grusblanding i spor 4 med gravemaskinen. Færdiggørelsen af det nye spor 4 vil lette rangeringen omkring værkstedsremisen. |
|
Arbejdstog til Brandhøj forlader Hedehusgården i efterårssol. |
På lørdag indledes efterårskørslen og vi har endnu ikke planlagt dagens arbejde i baneafdelingen. Vi regner dog med at gennemføre opgaver, formentligt omkring Brandhøj, hvor vi kan arbejde uden at forstyrre toggangen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.