Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 19. oktober 2019

Løvfaldstog – Bliv-Aktiv-dag og Nyt fra Mafd 19-10-19:


Køen foran billetsalget er lang og toget ved at være fyldt allerede 10 minutter før afgang!

Herligt er det at flere og flere har fundet vej til vores lille bane, når efterårsferien skal bruges sammen med børn og børnebørn. Dagens vejrudsigt stod på tørt og lidt solskin og sådan blev det!

Køen foran billetsalget voksede og pladserne på første tog var hurtig fyldt. Så hurtigt besluttede vi at tage affære og det sørgede de fremmødte gutter fra baneafdelingen for. Til passagerernes undren, så kørte lokomotivet afsted uden sine fyldte vogne – men returnerede kort efter med en ekstra vogn, så de sidste ventende på perronen også fik et sæde på toget – 105 ialt. Så trods dette, afgik vi til tiden og kunne køre ud i det smukke, farverige Hedeland. På sletten hyggede køerne sig og tyrene holdt sig fra sporet denne dag. Det var tydeligt at det er efterårsferietid og det så ud til at børnene ombord enten havde mor og far eller bedstemor og -far med på tur – udover alle de familier, der havde fået samlet hele flokken… Mange valgte at tage et stop på Fem Ege og aflægge Naturlegepladsen et besøg, mens andre blot nød en togtur i solen. På Gården blev der imens arbejdet flittigt på M30, der skal have det store motoreftersyn. Motorhuset blev afmonteret og motoren grundig vasket med højtryksspuleren. Flere, fyldte tog blev kørt og det blev en fin dag. Da sidste tog kom hjem, så havde en lille, interesseret flok samlet sig for at høre mere om vores Bliv-Aktiv-dag og alle dem, der havde lyst fik en grundig rundvisning på vores værksteder. Så nu må vi se, om der skulle være en eller to som vender tilbage med arbejdstøjet på… En herlig dag på banen – i morgen kører efterårets sidste tog og så må man vente helt til jul til næste afgang!


- afsted kører lokomotiv og togførervogn - mon de har glemt toget?

- nejda, de har blot hentet flere pladser til de sidste...

og ud i de smukke efterårsfarver det går :-)


Nogen går til Naturlegepladsen, andre bliver ombord

man skal dog lige se på, når lokomotivet vender 

Næste afgang er også godt fyldt og solen skinner!




Aktivitet foran værkstedet og M25 skal lige have lidt diesel på


M30 får en grundig motorvask af Kjeld

Solen skinner, farverne er flotte og Ole smiler. Dagens sidste og fyldte afgang fra Fem Ege



En gruppe hører formanden berette om foreningens arbejde til vores Bliv-Aktiv dag

- og får en rundvisning på værkstederne

Inden da er "låget" blev løftet af M30 (foto: Steen)

Låget letter (foto:Steen)

Nyt fra alle uge 42

Uge 42 har været præget af efterårskørslen. Men der er også udført opgaver på både værksted og bane. Mandag aften blev der monteret tavle med udtag for 230 og 400 V på el-værket. På C 523 blev toplisterne på sæderne tilpasset og monteret. 

Mandagens indsats i værkstedet resulterede også i et drejet rør til forlængelse af rabatskovlen til brug for oprensning af grøfter og etablering af afvanding langs banen. 

Toplisterne er monteret med skruer fra undersiden og der er dermed ingen synlige skruer i toplisten. Et flot arbejde.
I løbet af ugen blev der også foranstaltet afhentning af skrot. Det giver en smule indtægt og er med til at holde Hedehusgården i pæn stand.
Tæt på fuldt udlæg på kranen! En professionel skrotchauffør tømmer en af vores skrotvogne.

Lørdag var der aktivitet i både maskin- og baneafdelingen, ligesom trafikafdelingen var travlt optaget med togkørsel. Mens Kjeld, Carsten og Steen arbejdede med M 12 og M 40 ved remisen tog Lars og Claus første tog til Brandhøj for at hente en glideplade til et af de britiske skifter foran museumshallen. Imens slog John græs omkring museumshallen.
Et af efterårstogene passer vognhalsbanegården, mens der arbejdes på et af skifterne, hvor en knækket glideplade skal udskiftes. Vejret var godt og togene fint besatte.

Lars borer den knækkede bolt ud af den britiske glideplade til et af skifterne foran museumshallen.

John fik slået græs på arealerne omkring museumshallen. Det  må da være sidste gang i år?

M 30s motorhus er afmonteret. Perkins-motoren skal udtages for at få en større overhaling.

Kjeld højtryksrenser M 12, der var stærkt trængende til en grundig rengøring. M 12 er på værksted for en reparation af koblingen.

torsdag den 17. oktober 2019

Løvfaldstog og "bison" på sporet 17. oktober




En forholdsvis lun regnfuld efterårsdag, hvilket dog ikke afholdt en række glade gæster fra at køre med Hedelands Veteranbane.

På vejen hjem med sidste tog fik vi alle endnu en hel speciel oplevelse med vore ”Bisoner” på prærien.

Hele flokken havde hele dagen kredset om vores gennemgående spor, men på den sidste tur hjem oplevede vi igen noget særligt.

I flokken er der to tyrekalve, en lidt større end den anden, der skiller sig ud. Og denne gang var det den mindste. Den havde ganske enkelt lagt sig til at sove eller tygge drøv på sporet, og havde ingen intentioner om at flytte sig. Vi gjorde ophold så de mange gæster på sidste tog kunne få en fotooptagelse med hjem.

Jeg kørte langsomt frem, til omkring 2 meter fra kalven, da den endelig besindede sig til at rejse sig. Herefter besluttede den sig til at vandre lige foran toget i et meget adstadigt tempo over en strækning på mere end 50-60 meter.

Den vendte sig om regelmæssigt, som den ville sige ”er du der endnu” som det fremgår af billedet.

Vi var trods alt lidt større end den, og den besluttede sig derfor at vige for os med en attitude som klart sagde ”hvad rager I mig – jeg skrider”.

Ikke to togture i Hedeland er ens, og natursceneriet skifter konstant. I dag var parken klædt i de smukkeste regnvåde efterårsfarver.

Skynd Jer at komme med. Det kan nås endnu. Vi kører også lørdag og søndag i uge 42.

Bruno

tirsdag den 15. oktober 2019

Åbent Hus for nye frivillige

Drømmer du om at køre damplokomotiv?
Kunne du tænke dig at føre et damplokomotiv gennem smuk natur? Eller har du lyst til at arbejde med gamle lokomotiver på et veludstyret værksted? Det er en oplevelse der ikke er langt borte, for på Hedelands Veteranbane er der travlt og der er ledige stillinger som lokomotivfører, banebørste, togfører eller værkstedspersonale.

Det går godt for os på Hedelands Veteranbane og der er masser af opgaver, der skal løses i de kommende år. Bl.a. skal vi forlænge banen, restaurere flere lokomotiver, bygge vogne til vores mange passagerer og køre tog. Der er opgaver for alle, og har du ikke før haft med jernbaner eller teknik at gøre, er det ingen hindring. Gå-på-mod og interesse er nok - alder og køn er underordnet!

Kom til Åbent hus
Vi holder åbent hus for alle interesserede lørdag 19. oktober kl. 15.00 på Hedehusgård Station i Hedehusene, Brandhøjgårdsvej 2. Her kan du høre mere om mulighederne for at deltage i arbejdet med at drive Hedelands Veteranbane. Vi mødes foran billetsalget, hvor vi starter med en kop varm efterårskaffe. Derefter åbner vi dørene til værkstederne, viser maskiner og lokomotiver frem, mens vi svarer på spørgsmål om hvad mulighederne er som frivillig på HVB.
I HVB løser vi opgaverne i fællesskab. Regelmæssigt laver vi også en omgang mad i brændekomfuret. Så spiser vi sammen på banestrækningen. 

Vi har mange projekter på HVB og der er altid brug for en ekstra hånd. 

HVB modtager foreningspris
HVB vandt i september førstepladsen ved uddelingen af Høje-Taastrup Kommunes foreningspris. Ved uddelingen lagde borgmester Michael Ziegler vægt på, at HVB’s aktiviteter ikke kun kommer medlemmerne til gode, men også er til glæde for kommunens borgere samt at ”HVB er med til at sætte Høje-Taastrup Kommune på landkortet” og sluttede af med at sige, at ”selvom HVB er en sæsonbetonet forening, er der aktivitet året rundt for både medlemmer og gæster på en af kommunens skønneste lokationer.” Alt det kan du blive en del af.

mandag den 7. oktober 2019

Nyt fra maskinafdelingen #35-19 07/10:


I alle dele af værkstedet summer der af aktivitet - herlig stemning


Det blev en af de dage hvor værkstedet lignede en rigtig fabrik! I alle hjørner var der hektisk aktivitet – også i midten: Her stod C523 omringet af 4-5 mand; Martin og Erik fik de øverste bænklister tilpasset og monteret og Kjeld & Carstenfik boret og undersænket huller til montage af hjørnestolperne – jeg fik dem grundet og således nærmer projektet sig sin afslutning 😊 Grunderen kom også i brug på de dele som Jan har fået afrenset siden sidste mandag og han fortsatte med afrensning af Mollerup smøreapparatet, så det også kunne få en omgang. Ved samme bord stod Lars O. og adskilte en skovl for Lars, så den kan komme i rette vinkel. Den nuværende egner sig ikke til grøftegravning… Rundt el-værket blev der også arbejdet på installation og montage af overvågningsrelæer og Hans fik fikset et par defekte maskiner. Ude ved vandbehandlingsanlægget var Gert og Bjarne i gang med udskiftning til en renoveret filterpumpe, så det er klar til julekørslen.

Sidst på aftenen fik vi rangeret Da7 ud og No 3 ind på værkstedet og jeg fik malet lidt sort på M4. Mon det hele er med? Jeg talte 13 ihærdige mand på værkstedet denne aften…
Huller og undersænkning til montage af hjørnestolper



Beslaget til skovlen afmonteret og tilpasning i gang

Mollerup smøreapparatet er nu grundet 
- sammen med meget andet til Superfos lokomotivet
Den renoverede filterpumpe monteret

Stemningsfuld aftenrangering



lørdag den 5. oktober 2019

Nyt fra Bafd. 05-10-2019

Efter et par solide indsatser med svelleudskiftninge de sidste uger, stod dagens program på justering og understopning ved km. 3,5.6 mand deltog i dagens arbejde og nød godt af et vejr, der bare blev bedre og bedre efterhånden som dagen skred frem. Efterårets kølighed var dog vores følgesvend hele dagen.
Dagens resultat: Justeret og understoppet. Klar til efterårstogene.

Efter en effektiv oprangering af banetoget kørte vi til Brandhøj for afhentning af stoppemaskine. Banetoget med M 12 kørte først til Lergraven, mens Steffen og Benjamin fulgte efter med M 40 og stoppemaskinen. Værktøj og donkrafte blev klargjort. Med teodolit, muskelkraft og brækstænger blev sporet justeret sideværts. Med donkraftene løftede vi sporet til vandret og stoppemaskinen gennemkørte den ca. 150 m lange strækning. Undervejs holdt vi spisepause og da en rem måtte give fortabt på stoppemaskinen fik vi også monteret en ny. Efter afslutning af stoppearbejdet holdt vi kaffepause inden Steffen begyndte oprydningen. Resten af holdet tog fat på indsamlingen af gamle sveller, der kørtes til et par ventende deplorider på Rubjerg Station.
Det var en af de dage, hvor brændekomfuret bød på en varm ret til frokost. I dag var det en indisk inspireret ret med kikærter. Uden kød. Banebørster kan godt tåle en kødfri dag.

Steffen lægger energi bag spaden for at sætte en donkraft på plads. Lars styrer erfarent stoppemaskinen.

Steen og Panum jævner ballast efter stopningen. I baggrunden er stoppemaskinen stoppet med kileremshaveri.



Ved sin fødsel var vores gamle østtyske stoppemaskine ikke et ergonomisk vidunder Ved ombygningen til 700 mm sporvidde er det ikke blevet bedre. Det kræver tre led på armene og yoga-agtige stillinger at komme til kileremmene.

Lars samler gamle sveller med grabben. I M 12 sørger Claus for at gravemaskinen placeres, så den får de bedste manøvremuligheder.

De første gamle sveller læsses på deplorider på Rubjerg. Panum sikrer, at svellerne ligger ordentligt. Da vi kørte hjemad var deploriderne godt fyldte og samtlige udtjente sveller ved km 3,5 var fjernet.
Hjemturen foregik med M 40 og stoppemaskinen forrest og M 12 og banetoget bagefter. Vejret var smukt og solrigt. Vi glemte helt at klokken faktisk var over 18. Vi kunne notere os endnu en god dag på HVB og en bane, der nu er klar til efterårstrafikken.

Næste lørdag bliver et evt. hold på banen uden Lars, Steffen og Claus da de er til Feldbahntreff i Ilmenau.

mandag den 30. september 2019

Nyt fra maskinafdelingen #34-19 30/09:



Et af de tre bannere - opsat i blæsevejret - men nu sidder det!
På den sidste dag i september var det herlig blæsevejr, men vores reklamebannere for U42-togene skal jo op og hænge og det lykkedes heldigvis trods den krafige vind. Så må vi jo satse på at reklamen – sammen med al den herlige omtale vi har fået i lokalaviserne efter tildelingen af den fine pris i fredags – gør et godt arbejde, så vi kan få fyldte tog! Carsten husker også, at de små lokomotiver skal have service og derfor var både M3 og M4 en tur forbi værkstedet for eftersyn og mindre udbedringer. Senere fik han og Kjeld monteret den nylakerede bordplade på det nye værkstedskab i maskinværkstedet. Martin og Erik arbejdede flittigt videre med forarbejdning og montage af hjørnestolper og bænk-afslutningerne på C532. Jeg fik grundet alle de mange dele, der blev afrenset sidste mandag og i ugens løb og rundt sandblæseren, el-værket og vandbehandlingsanlægget var der også folk. Faktisk var vi så mange, at jeg slet ikke kunne følge med i aftenens opgaver– 12 mand talte jeg på Gården denne aften. 
Vi brugte også en del tid på at lykønske hinanden med den fine 1. plads til Frivillighedens Pris. 
(se indlæg om aftenen her – og find og se den flotte video med luftfotos af banen på SN´s side)
M4 får service og strammet koblingstrækket

Udsavning og- 

fintilpasning af en af hjørnestolperne


Redacteuren iagttages grundigt af kvalitetsinspektørerne :-)

Bestået?! - heldigvis. Lidt lappearbejde på M4


Resultat af aftenens arbejde med grunderen

Nyt, flot bordplade på arbejdsbordet - men hvor længe...