Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 5. oktober 2019

Nyt fra Bafd. 05-10-2019

Efter et par solide indsatser med svelleudskiftninge de sidste uger, stod dagens program på justering og understopning ved km. 3,5.6 mand deltog i dagens arbejde og nød godt af et vejr, der bare blev bedre og bedre efterhånden som dagen skred frem. Efterårets kølighed var dog vores følgesvend hele dagen.
Dagens resultat: Justeret og understoppet. Klar til efterårstogene.

Efter en effektiv oprangering af banetoget kørte vi til Brandhøj for afhentning af stoppemaskine. Banetoget med M 12 kørte først til Lergraven, mens Steffen og Benjamin fulgte efter med M 40 og stoppemaskinen. Værktøj og donkrafte blev klargjort. Med teodolit, muskelkraft og brækstænger blev sporet justeret sideværts. Med donkraftene løftede vi sporet til vandret og stoppemaskinen gennemkørte den ca. 150 m lange strækning. Undervejs holdt vi spisepause og da en rem måtte give fortabt på stoppemaskinen fik vi også monteret en ny. Efter afslutning af stoppearbejdet holdt vi kaffepause inden Steffen begyndte oprydningen. Resten af holdet tog fat på indsamlingen af gamle sveller, der kørtes til et par ventende deplorider på Rubjerg Station.
Det var en af de dage, hvor brændekomfuret bød på en varm ret til frokost. I dag var det en indisk inspireret ret med kikærter. Uden kød. Banebørster kan godt tåle en kødfri dag.

Steffen lægger energi bag spaden for at sætte en donkraft på plads. Lars styrer erfarent stoppemaskinen.

Steen og Panum jævner ballast efter stopningen. I baggrunden er stoppemaskinen stoppet med kileremshaveri.



Ved sin fødsel var vores gamle østtyske stoppemaskine ikke et ergonomisk vidunder Ved ombygningen til 700 mm sporvidde er det ikke blevet bedre. Det kræver tre led på armene og yoga-agtige stillinger at komme til kileremmene.

Lars samler gamle sveller med grabben. I M 12 sørger Claus for at gravemaskinen placeres, så den får de bedste manøvremuligheder.

De første gamle sveller læsses på deplorider på Rubjerg. Panum sikrer, at svellerne ligger ordentligt. Da vi kørte hjemad var deploriderne godt fyldte og samtlige udtjente sveller ved km 3,5 var fjernet.
Hjemturen foregik med M 40 og stoppemaskinen forrest og M 12 og banetoget bagefter. Vejret var smukt og solrigt. Vi glemte helt at klokken faktisk var over 18. Vi kunne notere os endnu en god dag på HVB og en bane, der nu er klar til efterårstrafikken.

Næste lørdag bliver et evt. hold på banen uden Lars, Steffen og Claus da de er til Feldbahntreff i Ilmenau.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.