Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 2. september 2013

Nyt fra maskinafdelingen #24-13 02/09:

Afgratning af holdere for portskinner


I lørdags fik Carsten svejst vinkelstykkerne til glideskinnerne på rammen til GM32 og fik dem denne aften afgratet. Snart kan rammen komme til sandblæsning. Herefter blev trækket til sandingssystemet på M30 svejst, så det igen fungerer. Jeg fik repareret en kabeltromle m.m. og fortsatte derefter sammen med Mads, afrensningen af M25, imens Mikkel og Jan gjorde klar til montering af topstykkerne – igen. Per havde i onsdags alligevel adskilt hele instrumentpanelet fra M15 og sandblæst pladen. Den er blevet som ny! Så han brugte aftenen på at genmontere instrumenter og kontakter. Sidst på aftenen kom vi til at teste kølepropellens lejer. De gav sig ret meget så Per, Jan, Mikkel og jeg gik derfor i gang med at afmontere den. Da dækslet til lejet kom af, så kunne vi se at det var ”velsmurt” gennem mange år – så der var nok til en hel fedtemad J Nye lejer vil blive monteret inden samlingen… En hyggelig aften med 6 fremmødte.

afretning af reparation i sandingskassen.
Støvsugning af cylindre og stempeltoppe
åbent ind til lejet - velsmurt :)
Nok til en fedtemad :-)
næsten afrenset kølerpropel
Posted by Picasa

torsdag den 29. august 2013

Nyt fra Bafd - sommerglimt

Henover sommeren har der været arbejdet flittigt i Baneafdelingen, men det er desværre ikke lykkedes at få lagt nogle beretninger om disse arbejder på bloggen. Det vil jeg derfor rode lidt bod på nu, med et tilbageblik på de sidste par måneders arbejder.

I juli måned fik vik indkøbt en ny, kraftig luftslagnøgle, som pludselig gav os mulighed for at løsne hidtil fastgroede laskebolte. Der blev derfor smurt lasker i de sporområder, hvor vi har skiftet sveller tidligere på året. Ligeledes er der blevet monteret fjederskiver på laskeboltene et par steder, hvor sporet havde tendens til at bevæge sig meget i solskin.

Slagleklipning langs med sporet blev også gennemført med stor succes og der mangler pt. kun den ene side langs med en strækning på 1 km. Samtidig er der blevet beskåret en del træer og buske

I vognhallen på Brandhøj er der blevet lavet forberedelser til ilægning af både 600 og 900 mm spor i to af de spor, som vi har bygget tidligere på året. Bag ved vognhallen har vi sænket et spor, som kom til at ligge for højt, da det blev bygget i frostperioden i vinter.

På Hedehusgård er der også blevet lavet lidt reparationer på et sporskifte og lavet andre småforbedringer.

Ole og Claus har leveret et par billeder.

Steffen
Efterspænding af laskebolte



Reparation af sporskiftetunger






mandag den 26. august 2013

Nyt fra maskinafdelingen #23-13 26/08:


Efter en hyggelig, men lidt stille sommerferieperiode, så ser det ud til at værkstedet igen er kommet i omdrejninger; Mads og jeg fik først malet banevognens sider færdig, så der nu kun resterer finish med sort på sider og håndtag. Siden gik vi i gang med afrensning af M25, så den kan blive malet i motorrummet. Mikkel fremstillede en justerbar plade, så kompressoren kan blive monteret vinkelret på drivhjulet og fik fjernet oliekøler-slangen med en kraftfuld indsats, samt vinkeljernene til motorhuset, så der kan blive rustbehandlet og malet under disse.
 
Afrensning af mange års olie -og roeaffald...




Jan og Bjarne udglødede kobberringe til tætning af dyser og fremstillede desuden testbeslag, så topstykkerne kan trykafprøves med vand. Det ene testede topstykke bestod, mens det andet stadig havde en lille utæthed.
 

Udglødning af de nye kobberringe

kobberringene monteres på begge sider af dysen
Jan tilslutter vandtryk til testopstillingen.
ganske lidt vand pibler stadig ud ved 2. test




Carsten kom atter i gang med rammen til GM32 og fik fræset nye trekanter til montering af glideskinnerne til portene, samt påbegyndt påsvejsningen af disse. Per fik bl.a. afrenset og checket instrumentpanelet fra M15. En herlig og aktiv aften på værkstedet med 8 fremmødte, der først gik sent hjem.

Carsten svejser trekanter for glideskinner til portene på rammen til GM32
Afrensning af betjeningspanel fra M15

Posted by Picasa

lørdag den 10. august 2013

Billedreportage fra den årlige Grill-aften, lørdag 11/8-13

De to kokke griller til Grill-aftenen :-)


Posted by Picasa
Som traditionen tilskriver, blev der afholdt grill-aften for alle medlemmer og deres familie. Baneafdelingen kom retur efter en tur med slagleklipperen og fik på den måde lejlighed til at fremvise en lille lokomotivparade.
 
Derefter afgik Kaffetoget – noget forsinket i forhold til traditionen (hvem ventede vi på?) – men til gengæld med Da7 som trækkraft. Egentlig ville vi gøre stop ved Duskely, men Lergraven var allerede optaget og vi kørte til Fem Ege i stedet. Her kom kaffen og kagerne på bordet – men ikke længe efter trak det op og regndråberne fortyndende snart kaffen så meget at vi foretog retræte til toget og kørte mod Brandhøj, hvor vi gjorde holdt for at alle medlemmer kunne se skydebroen og øvrig status for sporarbejdet i og ved vognhallen. Så tittede solen frem igen og vi kom fint retur til Hedehusgården, hvor medlemmerne fik en hyggelig snak sammen, mens grillen blev varm og pølserne kom frem. Mange lækre salater kom også på bordet og især mormor-dressingen tog kegler J Da alle var mætte, kaffen drukket og slikket spist – så var det tid til nat-toget. Det ikke alt for gode vejr fik nogen til at fravælge en dejlig togtur, men resten fik en fin tur ud til opera Hedeland. Vi undlod at fløjte og listede lige så stille hjem og sagde farvel efter en hyggelig aften. Knap 40 fremmødte gjorde det til en fin dag.


 Tak til alle, der stod for forberedelser, tilberedning og oprydning!

mandag den 5. august 2013

Nyt fra maskinafdelingen #22-13 05/08:

En dejlig aften, hvor der blev drukket kaffe i ”haven” og sludret om lokomotivet ”Odin” og tilliggende. Der blev fejlsøgt på laderen i Da7 – der blev temmelig varm. Peter fik beskåret bag lokomotiverne på stationen og jeg fik malet videre på Banevognen, så det ser ud til at ”naboerne” er blevet enige J  Hvad der ellers blev syslet med, fik jeg ikke noteret. Vi var 6 medlemmer denne aften.

 
Ingen fotos, men et lille link til Youtube kan vel gøre det?

mandag den 29. juli 2013

Nyt fra maskinafdelingen #21-13 29/07:


De defekte topstykker inspiceres og forslag til reparation drøftes
I løbet af ugen er der arbejdet videre med renoveringen af topstykkerne på M25 – men uden det fornødne held. Der er fortsat utætheder i de renoverede enheder. Der skal nu søges efter nye dele eller andre metoder. På Da7 afvaskede Kenneth taget indvendigt og Mikkel foretog nødreparation af risten– en ny skal bygges i vinterens løb.
 
 
Kenneth afvasker indertaget i Da7
 
Jeg fik afrenset og malet både tag og side på den ene halvdel af banevognen – så den nu ligner et dobbelthus, hvor naboerne ikke kan blive enige om vedligeholdelsen J Per og Carsten syslede også rundt, men vi fik drukket en kop dejlig kaffe i den hyggelige sommeraften og hørt nyt fra Carsten tur til Hjerl Hede. 5 medlemmer i fremmødt i en stille ferieuge.
 
Naboer uenige om vedligeholdelsen? Nej - bare første del af opgaven løst...



Posted by Picasa

mandag den 22. juli 2013

Nyt fra maskinafdelingen #20-13 22/07:

Slagleklipperstolesædeholder-maling

En varm sommerdag. Så varm at man ikke kunne male videre på Banevognen, da den var skoldhed… I stedet fik jeg afrenset og grundet ændringerne på slagleklipperens stol og det nye operatørsæde. Malerholdet Martin og Mads fortsatte  med afslibningen af Banevognens skyggeside og jeg rengjorde taget. Da kom Stefan fra Fyn forbi på sin seje cykel for at hilse på – hvilket gav os lejlighed til at holde en lang pause i skyggen J Bjarne fik styr på vandbehandlingsanlægget og vi fik smidt 50 kg salttabletter i rensevandsbeholderen. Sidst på aftenen gav vi Mikkel en hånd med at få to af de renoverede topstykker tilbage på M25. 7 medlemmer svedte således i sommervarmen.

Stefan , Mikkel og Mads i aftensolen
Stefans seje, specialbyggede med-plads-til-en-flyttekasse-cykel
Mikkel lægger de nyfremstillede pakninger på.
to renoverede topstykker på deres rette plads
Posted by Picasa

mandag den 15. juli 2013

Nyt fra maskinafdelingen #19-13 15/07: DIEMA lokomotiv ankommet!

M30 - DIEMA type DFL 60/1.2 1991/no. 5145

Så oprandt endelig den dag hvor vores nye lokomotiv ankom til Hedehusgården. Det har været en lang og bulet vej, som er en helt artikel værdig. I korte træk, så er det nys ankomne et 6 tons DIEMA-dieselhydraulisk lokomotiv (type DFL 60/1.2 1991/no. 5145 ); vores del af en byttehandel med et ikke-driftsklart 600 mm, to-akslet Oberursel benzolmotorlokomotiv fra 1913 (no. 6095). Det er således et af de allerførste typer af motorlokomotiver og som sådan en sjældenhed… Oberusel-lokomotivet har været udlånt til Frankfurt Feldbahnmuseum siden 2003 med aftale om returnering i istandsat, men ikke driftsklar tilstand her i 2015. Tidligt forespurgte de dog om det var muligt at erhverve dette lokomotiv, idet det er fremstillet i byen Oberursel, nært beliggende ved Frankfurt. Andre lokomotiver har været på tale som bytteobjekter, men da vores krav har været et driftsklart lokomotiv i 700 mm sporvidde, så har udfordringerne været store. Det handler jo også om økonomi…



Oberursel på legepladsen ved Kastrup fort
Oberursel under renovering i Frankfurt. I baggrunden Schöma-lokomotiv - et tidligere forsøg på at finde et egnet bytteobjekt. Desværre for slidt.

De nye tandhjul til transmissionen
DIEMA-lokomotivet, der er fra 1991, har kørt på en nordtysk kobberværk i Lünen med sporvidden 600 mm. Før afsendelsen fra Tyskland har det været på værksted i Bordeux for fremstilling af nye aksler til omsporing. Her fandt man et defekt tandhjul, som vi har medfinansieret udskiftning af. Dette - og andre årsager - har udskudt den oprindelige levering med flere måneder, så en del utålmodighed har været at spore. Det nye lokomotiv har nemlig hydraulisk kraftoverførsel, hvilket gør det muligt at fremføre med meget langsom og konstant fart - samt bremse og sætte i bak blot ved at dreje betjeningen modsat. Det vil derfor være yderst velegnet til at køre med slagleklipperen, samt som rangermaskine. Det er til gengæld ikke ret hurtigt… (topfart 12,5 km/t)
Carstens foto af en stykgodstransport

Et højt løft og så fint ned på sporet
Lastvognen ankom til Hhg mandag morgen kl. 9 med lokomotivet som stykgods, sammen med mange andre sager. Her stod en kran klar til at læsse af og kort efter var lokomotivet sat på sporet og startet op. Der var dog dele, der var gået løse under aflæsningen, så det blev kørt over graven og gennemgået grundigt. Flere medlemmer havde valgt at afsætte dagen til at være med til aflæsning og check, så det blev hurtigt køreklart. Derefter blev et par småting rettet - som fx sandingsrør.

Se Anders´s detaljerede beretning om forløbet på Smalspor.dk her:



















Så blev slagleklipperen hentet for tilpasning af slagleskamlen. Denne skulle ændres for at forbedre stabiliteten på køretøjet under transport. Herefter blev fremstillet holdere til operatørstolen og betjeningskonsol, samt koblingsstang mellem DIEMA og slagleklipper. Nu skal DIEMAén prøvekøres og godkendes, hvilket burde være en rutinesag for et lokomotiv, der er typegodkendt i Tyskland. Herefter skal lokomotivførerne godkendes til betjening af enheden.


Lars fjerner siden af skamlen, så den kan flyttes 20 cm. over midten, modsat vægtklodserne



















Opmåling og test af operatør-plads
påsvejsning af skammel-udvidelse

























Mikkel var også på Brandhøj og fandt de afmonterede dele fra M25 til at placere en "kaffemølle" på fronten af motorhuset. Han har planer om at vi tilbagefører udseendet til årene 1966-68, hvor M25 blev taget ud af drift. Malerholdet gik i gang med at afslibe og male banevognen, der efterhånden trængte til en omgang. Mads fik også malet småskader på gravemaskinen. Bjarne fik checket vandbehandlingsanlægget, der var fejlmeldt i søndags. Mange kiggede forbi i løbet af dagen for at se det nye under – 12-15 medlemmer var på Gården denne herlige dag og aften, hvor køretøjssamlingen blev ændret med M30 – et nummer, det har overtaget fra Oberurseleren.

Malerholdet afrenser og maler banevognen - etape 1...
"Testkørsel" med "Hvepsen" og M30 sidst på aftenen...



Posted by Picasa

fredag den 12. juli 2013

Nyt fra Bafd uge 27-28

Lørdag d. 6-7 kørte vi hele banen i gennem og slog græs på perroner, fældede træer og beskar buske, så de ikke rækker ind i fritrumsprofilet. Som forberedelse til kørsel med slagleklipperen i den kommende periode fik vi ved samme lejlighed flyttet et par store sten, der lå for tæt på sporet.

I ugens løb er fjernvarmekrydsningen ved Hedehusgården blevet udført og onsdag eftermiddag var arbejderne så fremskredne, at vi kunne retablere sporet. Et par sveller blev udskiftet, ballast blev fyldt i sporet og det blev understoppet. Onsdag aften var sporet atter farbart.

Steffen

Der tyndes ud i bevoksningen på Stenager trb.
 
En sten flyttes udenfor det område, hvor slagklipperen snart skal køre

mandag den 8. juli 2013

Nyt fra maskinafdelingen #18-13 08/07:

"Renden" -
- og rørene, der skal derned.
"Tandlægen" i gang med grab-tænderne.
På vognkasse-ekspedition
- og vurdering af sporskifte
Håndrangering af GM32 -
henover den dybe udgravning!
Vel ovre. Det gik uden problemer :-)


– men vi er jo ikke de eneste, der hånd-rangerer vognene rundt på smalsporene og har meget trafik over overkørslen...

Se disse fine film fra Pingxi Valley i Taiwan ; en travl overkørsel og minedrift i Kina J

 


Lars havde fået en god snak om gravemaskiner med folkene, der i denne uge skal grave fjernvarmerør under banen. Det er planlagt således, at sporene atter er klar til trafik på søndag. Hullet er ca. 180x180 dybt / bredt og rørene skal bringe fjernvarme frem til et nyt industrilager vest for byen.









 Lars og jeg fik derefter foretaget småreparationer på egen gravemaskine og skærpet tænder på svelleudtrækkerne. Mikkel og Carsten fik fremstillet en trækstang til deploriderne, der sidder under vognkassen til GM32.













Så gik turen gennem afspæringerne og – med livet som indsats - over den dybe kløft. Vognkassen  blev – efter en del rangering – anbragt bag i vognhallen. Der er pt. behov for mere lokomotivplads i værkstedet. Desuden blev der besigtiget arbejdsvogne og sporskifter, samt hyggesludret blandt de 8 fremmødte medlemmer, der var på Gården i det dejlige vejr.

 





















 

Posted by Picasa

mandag den 1. juli 2013

Nyt fra maskinafdelingen #17-13 01/07:


Denne ferieramte aften (men dog med 6 fremmødte) var lokomotivværkstedet ubemandet, mens Infrastrukturafdelingen fortsatte med istandsættelsen af det nye maskinværkstedsområde: Der blev nedtaget de sidste vægstumper og gamle loftsplader, mens de nyopsatte blev malet hvide og spærrene brune. Det er der jo ikke mange fotos i – så derfor et par links herunder: JM-film har optaget denne i søndags:
 
Og en vandretur i 2011 rundt det overgroede 700 mm spor i Aalholm kan du se her:
 
Og for lige at slutte af med en klassiker fra en Albansk Lignite-mine:


(og var det ikke nok, så har Lars sendt disse link:
Blot hvis man ikke allerede har set nogle af disse filmperler, - man som jernbaneentusiast sandelig ikke bør snyde sig selv forEmoji:

http://www.youtube.com/watch?v=orHxa-ECaHA
http://www.youtube.com/watch?v=H74TsL89jDU
http://www.youtube.com/watch?v=tFOW-AroxQk

  VH
Lars

Posted by Picasa