Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 16. januar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #03-23 16/01:

Så skal der skæres ud til hjul...

 Carsten og jeg startede før kaffen med at afgrate og ”Russergrunde” de færdige pufferhoveder og – plader, så de kunne få sort senere. Til M30 var ankommet en pressostat til olietrykslampen, som Per og John L monterede, efter kaffen var drukket. Alexander, Brian og jeg fik flyttet rundt på skabe i omklædningen. De stod i vejen, når der skal saves ud til døren ud til den nye trappe. Den forventes ankomme meget snart. Kjeld, Niels og Klavs sørgede for at Kjelds nyfremstillede hylder blev sat op over sandblæseren. Her vil man nu kunne anbringe lamper og andet, der ikke havde en fast plads før… John L. fik derefter renset slanger og rør på boremaskinens kølesystem. Der sad en ordentlig prop.  Otto og Fritz kom over på vognværkstedet, slæbende på rundstål, der skulle saves ud til de valsehjul, der skal sidde under vognen. De er en del af affjedringen, der kører mod fjederpladerne. Bagefter fik Otto begyndt afdrejning til hjul og Fritz slået det allersidste gevind på M9´s aksel 2. Carsten og Alexander fik vist repareret koldsaven og jeg fik malet en masse pufferdele sort, såvel som eftermalet C4´s ramme. Den fik jeg malet sort 2. gang i lørdags. Lars og Rasmus kiggede på gravemaskinens olie. Andet foregik sikkert osse, for vi var 15 fremmødte på Gården. /Leif

"Hjuldrejning"

Afretning og gevindslåning af M9 akslen

Hyldeopsætningsteamet godt i gang...

Pufferdele under farveskift fra hvid til sort

Prøvestart af M30 efter skift af pressostat


Prøvekørsel af boremaskinens kølesystem

Så er der skabt arbejdsplads til udsavning af ny trappedør.
 



søndag den 15. januar 2023

Nyt fra Bafd. 14-01-2023

Vejrudsigten lovede spredte byger, blæst og gråvejr. Alligevel var et arbejdshold klar til banearbejde denne lørdag. De primære opgaver var opmåling ved km 1,1 og arbejde ved sporskifte 115 foran museumshallen. 

Peter H skærer skinner for tilslutning af skifte 115 til spor 20.

Steffen og Claus N forlod for en kort bemærkning Hedehusgård for opmåling af sporets tilstand efter underboringen for den krydsende vandledning. Som forventet kunne opmålingen ikke vise forandringer på sporet. På Hedehusgård havde Lars, Peter og Søren H i mellemtiden kastet sig over sporskiftet foran museumshallen. Efter hjemkomst sluttede Steffen og Claus sige til holdet, ligesom Alexander dukkede op lidt senere. Skinner til forbindelsen til spor 20 blev skåret med skinnesav og sveller udlagt. Vejret var ikke perfekt og når regnen tog for meget til, søgte vi ly i banevogn eller museumshal.

Steffen pakker målegrejet sammen efter opmåling af sporet ved km 1,1.

Peter og Søren sætter trækbukken på plads. 

Med gravemaskinen lægges ballast i skiftet.

En rum tid gik med boring af laskehuller og tilpasning af forbindelsen til spor 20. Hovedparten af laskerne blev spændt, men det er som sædvanligt et noget langsommeligt arbejde at få tilpasset skinner, lasker og hulafstand med den brede udvalg af lasketyper som vi har til rådighed til dette projekt.

Søren og Lars hjælpes ad med at få lasket en skinnesamling. Et sæt hænder er for lidt!

Arbejdsdagen går på hæld. Mens Alexander, Lars og Søren ser til jævner Peter skråningen øst for skifte 115. Sporskiftet der ses i forgrunden er det, der skal ilægges i den nye transversal mellem spor 20 og 21.

Næste lørdag håber vi at have modtaget de nye lejer til stoppemaskinens excentrikker, så vi kan komme videre med reparationen af maskinen. De gamle lejer, der var fremstillet i Sovjetunionen, overlevede dermed deres oprindelsesland med lidt over 32 år! Desuden arbejder vi videre foran museumshallen og kan forhåbentligt færdiggøre skifte 115.

mandag den 9. januar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #02-23 09/01:

M30 er omringet af et servicehold

 Aftenen startede med årets første projektstatusmøde, hvor C3/C4 stadig er højest på listen. C3 mangler kun de nye bogier bliver helt klar og lidt malearbejder, samt endelig fastgørelse af trinbrædder. C4 mangler noget mere, men mange dele står klar og venter på at vi får malet rammen en ekstra omgang, så gulvet kan komme på plads. I snedkerværkstedet arbejdede Jan, Jan D, Bjarne med endeplader og andet træ til C4. Kjeld og Per byggede en TV-hylde til Damp á. Et rigtig fjernsyn er nu savnet en gang imellem… Klavs og jeg malede C4-rammen sort. Lars O. fik fuldsvejset de nye vognsko. John L afrensede og grundede reparationen på den ene bogie, mens Carsten og Fritz afklarede hvordan mellemskiverne til bogierne skal designes. Carsten fortsatte også på udfræsning af hullerne til pufferens koblingspind, mens Otto og Fritz fik drejet og varmet en afstandsring til M9´s aksel og fik den glat monteret. Rundt M30 var der også en flok med Gerts kølige overblik gik i gang med et serviceeftersyn, som alle enheder skal have med planlagte mellemrum. Vi var 18 mand på Gården, så jeg tabte lidt overblikket, men endnu en flittig dag på Gården. /Leif


OBS. Der afholdes møde i Maskinafdelingen den 28. januar kl. 12 i Damp á. Her skal planerne for 2023 (og frem) lægges, så de kan blive vedtaget på GF23. 

Definition af de mellemskiver, der lægges mellem vogn og bogie
 for at justere affjedringen
Hvad sker der i motorrummet? Det ser spændende ud...

Røg i køkkenet... Den varme ring er klar til montage

Vupti! Så kom den på plads på akslen.

Hygge i snedkeriet :-)

Afslibning af endepladen, så malingen kan fæstne

Designmøde af forbedret endekantliste. De nuværende er for kleine.

Så fik den sidste ende første omgang sort. Snart lægges andet lag, så gulvet kan komme på plads.


søndag den 8. januar 2023

Nyt fra Bafd. 07-01-2023

Første lørdag i det nye år bød vejrmæssigt på en overskyet, regnfuld og mørk arbejdsdag for baneafdelingen. På arbejdslisten stod følgende opgaver:

  • Støbning af trappefundamenter
  • Fortsat arbejde med ilægning af sporskifte foran museumshal
  • Opmåling af spor ved km 1,1 forud for underboring for vandledning
  • Adskillelse af den venstre excentrik på stoppemaskinen

Vejret virkede ikke afskrækkende, så fra morgenstunden fordeltes mandskabet i tre hold: Kenneth og Steen målte spor ved km 1,1, Steffen og Claus N påbegyndte arbejdet med trappefundament og Peter H, Claus B, Lars, Alexander og John kastede sig over sporskiftet ved museumshallen.

Fra førerhuset på gravemaskinen ser samling af spor således ud. Foto: Peter Hein.

På spornettet foran vognhalsbanegården etablerer vi mulighed for omløb i spor 20/21 via en ny transversal i sydenden af sporviften. Arbejdet har været undervejs i flere år som 'udfyldningsarbejde' og blev påbegyndt ved årsskiftet 2020/2021. I den forbindelse besluttede vi at ilægge det optagne skifte fra forbindelsen til det nedlagte spor 0 på Hedehusgård nærmest museumshallen. Et arbejdshold havde 31. december optaget det gamle skifte 115, gravet sporkasse og bugseret det nye skifte på plads. 

Mens almindelige mennesker bagte kransekage og pyntede nytårsbord, var et hold fra baneafdelingen i fuld aktivitet foran museumshallen. Foto: Peter Hein, 31. december 2022.

Denne lørdags arbejdshold ved sporskiftet kunne derfor gå direkte til opgaven med at placere skiftet helt nøjagtigt og tilpasse det til sporforløbet foran museumshallen. Støbeholdet kunne også fortsætte på baggrund af et godt forarbejde udført i løbet af ugen. Fundamentet, der skal bære ståltrappen til Damp A', var allerede færdiggravet og delvist støbt af et par hverdagshold. 

Gravemaskinen 'sidder af'. Carsten holder en pause i rangerarbejdet. Der var også gang i arbejdet på vogne i værkstedet, så året på HVB er begyndt med høj aktivitet.

Skiftet måtte lige løftes lidt til side for at justere højden på udgravningen. Heldigvis klares det let med maskinel bistand.

Overdækningen over fundamentet fjernes inden arbejdet påbegyndes. Den midlertidige kabelføring er allerede tilpasset støbearbejdet og den kommende uges trappemontering. Vejret kunne være bedre...

Da Steen og Kenneth havde klaret opmålingen ved km 1,1, hvor der skal underbores en vandledning, sluttede Kenneth sig til sporholdet, mens Steen kastede sig over afmontering af excentrikken på stoppemaskinen. Den er nu hjemtaget på filialværksted, hvor den efterses nærmere i løbet af ugen.

Det støbte kvadratiske fundament er afforskallet og det ene cirkulære fundament støbt. Nu hælder Steffen beton i det sidste fundament. Vildmose-maskinen holder i spor 1. Der blev rangeret om, så der er bedre plads til forårets arbejder i værkstedet.

Fundamenterne er støbt og arbejdsområdet ryddet. Den opgravede jord er fyldt i perronen ved spor 1, hvor også den sidste kabelbrønd blev slutmonteret. 

Foran museumshallen blev sporforbindelserne til det udvekslede sporskifte justeret og skinnerne samlet. Her lasker Kenneth to skinner sammen. Foto: Peter Hein.

Der er igen sporforbindelse til alle spor i museumshallen. Sporforløbet er blevet noget bedre end med det skarpe skifte, der før lå her. Det udvekslede skifte bliver i stedet placeret i transversalen bag fotografen i udtrækssporet til højre.

Trods mindre godt vejr kunne vi ved 17-tiden pakke sammen og glædes over en dags veludført arbejde. Vi nåede alle punkter på listen. Ikke en dårlig start på 2023!

mandag den 2. januar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #01-23 02/01:

Status for C4 ved indgangen til 2023.

 

Godt Nytår! Så kom vi godt i gang med det nye år 2023!

De fleste har holdt fortjent fri i juledagene, så efter kaffen, hvor vi lige fik vendt hvorledes ankomsten til 2023 var forløbet, fordelte vi os på værkstederne: Carsten fik opstillet og fræset det ovale hul i pufferhovedet til koblingspinden. Jan, Bjarne og Per opmålte og udsavede pladerne til endegavle på C4 og jeg fortsatte sammen med Klavs med at få malet rammen sort første omgang. Gert fik næsten bygget begge de nye sporhunde til persontog færdige. Niels, Brian og John fik opstillet et telt, mens Kjeld og Klavs byggede en støbeform. Det hele skal anvendes onsdag til at støbe et punktfundament til den nye trappekonstruktion fra grund op til perron og Damp a´. Den forventes snart at blive leveret fra smeden og onsdag har de lovet både regn og sne… Så Niels ville godt have lidt overdækning til arbejdet /Leif


To sporhunde snart klar til afrensning og maling

Teltrejsning i nattemørket kan være svært...

Pufferhoved under fræsning

Endegavle til C4 under udskæring

Støbeform til den nye trappe

Bemaling af C4 rammen omkring pufferarrangementet


ØV! et dårligt påsat låg kostede lige en bøtte maling...


fredag den 30. december 2022

Nyt fra Bafd 27/28-12- 2022

Imellem jul og nytår er arbejdet med at færdiggøre taget på vognhallen blevet genoptaget. Tømreren er for længst færdig og i begyndelsen af december modtog vi materialerne til den tagrytter, der skal monteres på rygningen af hallen. Tagrytteren er leveret som et samlesæt, der skal skrues sammen på stedet, og har det formål, dels at lede dagslys ind i hallen, og dels at skabe en god ventilation. Vi har en lignende monteret på vognhallen på Brandhøj, og den har i alle årene skabt et tørt indeklima.

En lift var indlejet hos Stark i Roskilde, og Steen hentede den tirsdag morgen. Den blev bugseret ind i hallen og derefter brugte vi resten af dagen på at montere tagspærene. Efter lidt øvelse fik vi gang i processen og nåede ca. 20 spær denne dag. Onsdag fortsatte et andet hold med de resterende tagspær og derefter fik de lagt et par af de klare tagplader op på spærene. 

Det resterende del af arbejdet udfører vi i starten af 2023. Alle fotos er taget af PH.

Godt nytår

Steffen

Liften er bugseret ind i hallen og Søren og Steffen diskuterer
i kurven hvordan den første tagspær skal monteres.

Efter et par timer kom der gang i montagen

Hallen set fra vest. Knapt halvdelen af spærene er monteret.

Et nærbillede af tagkonstruktionen.


mandag den 19. december 2022

Julehygge for de aktive i Damp á 19/12-22:

Al pladsen er brugt, når vi mødes til julehygge

 

Efter en forrygende julekørsel og et travlt år på banen og i værkstederne, så er det altid hyggeligt at runde året af med lidt julehygge i Damp á. Inden vi alle mødtes, så havde Bo og Bruno rigget Da7 ned og vinterklargjort den. Peter og Rasmus havde afhentet C411 ude på Brandhøj og slæbt den ind til værkstedet og bagefter ryddet op i sporskiftedele. Otto og Fritz fik drejet en del videre på akslen til M9 og de små deplorider. Andre havde vist også fået udført lidt opgaver inden vi 22 fremmødte satte os ned og hyggede resten af aftenen. Traditionen tilskriver at der serveres glögg, æbleskiver og rigeligt med kager og snolder. Imens de varme skiver indtages, så har Per Børge medbragt sin store samling af film fra klubbens historie. Vi skal altid set hvordan værkstedsremisen blev opført og om de første besværlige år, hvor alt skulle genbruges og gennemføres med sparsomme midler. Vi ser også gensyn med indvielsen i 77 og nu også fra jubilæet i 2017. Således også i år, hvor Hammers robanefilm naturligvis også blev vist. Det er godt for de nye folk at se, hvorfra passionen til Industribaner stammer fra. Man kunne håbe det smitter 😊

Redacteuren ønsker alle en god jul og et glædeligt nytår. Jeg holder nok juleferie indtil det nye år, men jeg ved at andre vil være flittige i løbet af juledagene /Leif

Hvordan værkstedsremisen blev opført!

Det er så spændende, så man taber både næse og mund :-)


Også i år blev der spist op!



søndag den 18. december 2022

Juletoget. Sidste dag 18/12-22:

Juletoget, fyldt med rejsende og  juletræer på vej hjem over den let snedækkede slette

 Landskabet i Hedeland havde også denne weekend en fin, hvid overflade mange steder og kunne derfor bibringe den rette julestemning. Dagen startede lidt blæsende, men så kom solen og vinden stilnede behageligt af. Det fik mange ud af husene og ombord på togene. De første tog var så proppede, at vi måtte bede folk om at vente på næste afgang – men heldigvis kører vi jo med tog hver halve time. På Rubjerg var der opsat bålfad, så personalet kunne varme sig lidt og hyggeligt så det ud ved ankomsten. På en af de sidste afgange fik C411 problemer med affjedringen og blev derfor koblet af og hensat på Brandhøj – men der var heldigvis plads i de andre vogne og så blev det jo blot en del af oplevelsen. Sidste motortog hjem fra Rubjerg var dog godt fyldt, så vi må da se at blive færdige med de nye vogne…

Trods dette blev det en rigtig god og sjov dag og samtidig endnu en ny rekord for passagerantallet denne jul og i det hele taget har dette år været helt vildt. Så jeg ønsker alle vores passagerer, tjenestegørende og også alle de søde spejdere, der kørte med os under sommerens store spejderlejr – en rigtig glædelig jul, et godt nytår og på gensyn i 2023. Første plantog afgår den 14. maj…  /Leif

Dagens første motortog er ved at blive fyldt med nisser


En hvis optimisme med den medbragte bobslæde...

Dagens første - og helt profyldte damptog - klar til afgang

Altid flot når Rubjerg dukker op - sammen med solen

Dampafgang...



To meget fyldte tog mødes på Brandhøj

Kø: Man må vente på at gå over sporet til toget er passeret


Årets sidste juletog afgår hjemover i aftenbelysning