Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

tirsdag den 26. februar 2013

Olsenbanden på skinner...

Faldt i øvrigt lige over denne absolut, totalt herligheds-mættede musikunderlagte billedkavalkade: http://www.youtube.com/watch?v=Tun-BUfAbKE

Det meste her i, ér jo historie, men - glædeligt er, at selve perlen findes, også i modebane-str.:
http://www.nord-licht.com/realshop/product_info.php?pName=fertigmodell-pedersh%E5b-57
Emoji
  VH
Lars

mandag den 25. februar 2013

Nyt fra maskinafdelingen #05-13 25/02:

Carsten svejser delene til vippeled


De grundede dele til vippeledet
Lars og Carsten fik færdigsvejset fæste og dertilhørende vippeled for den 4-armede, hydrauliske understopper, klubben har anskaffet for at kunne arbejde i områder med begrænset plads; det kan fx være understopning af sveller tæt ved sporskifter. Med dette fæste kan også dette værktøj monteres på gravemaskinen… Martin fik derefter delene nydelig sandblæst og jeg fik dem derefter grundet. Sådan fungerer en effektiv produktion J
 
 
 
 
 
Inden da havde Per, Jan og jeg færdigafrenset ved banemotoren på M25 og grundet det. Peter afrensede imens gulvet i M25, som jeg bagefter gav en omgang Olsen-sort. I onsdags blev den renoverede brændstofpumpe i øvrigt genmonteret på M25, så den forhåbentlig ikke kommer ud for samme havari som det skete med pumpen fra M24. Der søges fortsat vidt og bredt over hele Europa efter en brugbar erstatning! Mads fik malet trækstængerne en sidste omgang gul, inden han sammen med Peter opsmurte gravemaskinen. Andre gode medlemmer syslede rundt og 10 medlemmer var på Gården denne aften.
 
Det afrensede område ved banemotoren på M25 grundes


Den genmonterede brændstofpumpe i M25

Posted by Picasa

mandag den 18. februar 2013

Bafd.- & Mafd.- nyt, uge 7


Onsdag hentedes de nysavede azobe-sveller op på Hhg til brug for forårets sporskifte-renoveringsarbejder.
 
Onsdagsholdet havde i mellemtiden fået lagt motor i M15 og klargjort udstødning og manifol herfor.
 
 
 
Lørdag justeredes og understoppedes spor i skydebrograv.
 (Det støver stadig - ved indendørs-understopning)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På lørdag kører vi videre på Brh. med opretning af spor 108, og bygning af sporene 107 / 106.
 
/
LLZ

mandag den 11. februar 2013

Nyt fra maskinafdelingen #04-13 11/02:

Mads maler trækbomme

Mogens og Carsten gik i vognhallen for at måle op til døre på C1 og C2. Mogens vil gerne udarbejde et forslag til en løsning, men har ikke ”låget” noget endnu J Mads fik malet transportbomme / trækstænger med Bafd-gul og jeg fik malet sneploven færdig med Olsen-sort. Jan og Per afrensede M25, nu der er god plads mens banemotoren er til renovering på DSB´s elektroværksted. Klingenberg kom forbi med en pakning til M15 og Gert med fastelavnsboller og lidt nyt om status på brændstofpumpen til M24. Vi var således 9 medlemmer, der hilste på denne aften.

GM32 ramme skal snart nittes

Jan afrenser M25, nu man kan komme til

Færdigmalede trækstænger og sneplov
Posted by Picasa

søndag den 10. februar 2013

Nyt fra Bafd 09-02-2013

Lørdagen startede med en jagt på vores omfattende lagre efter en sikring til M12, og derfor var en del af formiddagen gået inden vi kom afsted til Brandhøj. Dagen gik herefter med indendørs aktiviter i vognhallen hvor vi fik færdigbygget spor 108, så det nu ligger i vognhallens fulde længde. Med minigraveren fik Lars gravet ud til en del af det næste parallelle spor i hallen og de opgravede materialer blev lagt i spor 108 som ballast. Vi fik således en god lejlighed til at afprøve ballast (spagnum-)ploven, som blev omtalt i indlægget for 14 dage siden. Den virkede efter hensigten og kan givetvis spare en del manuelt arbejde med skovl i fremtiden. Inden da bør der dog laves nogle små modifikationer.

I ugens løb havde et hold bestående af Lars, Finn og Ole fået savet sveller til et par kommende sporskifterenoveringer på Hedehusgården. Overraskende nok lykkedes det at save azobesvellerne uden at slide kæden op på motorsaven, hvilket ellers plejer at være tilfældet.

De kommende par lørdage arbejdes der videre i vognhallen med sporbygning og understopning.

Steffen

Banetoget er ankommet til Brandhøj og er klar til dagens arbejde (CN)

Spor 108 under bygning. Det ligger meget tæt
på skydebrograven til højer i billedet (CN)

mandag den 4. februar 2013

Nyt fra maskinafdelingen #03-13 04/02: Møde i Mafd


 
Denne mandag havde Maskinchefen indkaldt til det årlige møde i Mafd for at vi sammen kunne udarbejde et oplæg til den kommende arbejdsplan til indstilling i bestyrelsen. Sidste års plan blev gennemgået for at se hvor mange projekter, der var afsluttet. Det kunne konstateres at året har været produktivt, men dog også med opgaver udenfor etape1. En større redigering at etapeplanerne blev der derfor ikke tale om, men vi fik drøftet mange gode emner. Planerne forventes godkendt af bestyrelsen og fremlagt på årets Generalforsamling i IBK, lørdag den 9. april. 12 medlemmer var vel mødt denne aften.

søndag den 3. februar 2013

Nyt fra Bafd 02-02-2013

Frosten havde sluppet sit tag i jorden i den forløbne uge og derfor kunne vi genoptage arbejdet med at lægge fliser i vognhallen på Hedehusgården. Gruset blev lagt ud med grabben på gravemaskinen hvorefter den også lagde fliserne på plads, helt uden manuel håndtering bortset fra lidt efterfølgende sideretning af flisegangen. Tilsidst blev der udlagt nøddesten ved siden af fliserne. Et par tipvogne blev også læsset op med grus klar til den sidste etape af fliselægningen, og inden dagen var om, var vi kommet meget længere med at lave et pænt udstillingsområde i vognhallen på Hedehusgården.

Ved siden af dette fik vi startet den gule Salta gravemaskine op og brugt den til at transportere banemotoren fra M25 over på en palle, så den kan sendes til omlakering ude i byen i den kommende uge.

Leif fotograferede som sædvanligt flittigt, så mon ikke han lægger nogle billeder på bloggen inden længe?
Jo da, de er lige her!  mvh Leif

Næste lørdag arbejder vi videre på Brandhøj med sporlægning.

Steffen


Lars har leveret dette billede af det færdige resultat. Det
er taget under kørsel ud af hallen.



onsdag den 30. januar 2013

aktivmøde i maskinafd mandag d. 4/2 kl. 19.00 på Hedehusgården


Der indkaldes til aktivmøde i maskinafd mandag d. 4. feb..2013 kl.. 19.00 på Hedehusgården

 
Før generalforsamlingen skal maskinafd.´s forslag til arbejdsprogram for 2013 fastlægges.

 
Dagorden :

 Velkomst (kp)
  1. ordstyrer
  2. referent
  3. sidste nyt.
  4. igangværende arbejder og projekter
  5. arbejdsprogram for 2013
  6. 3 trins raketten
  7. indkomne forslag

/Kenneth P

mandag den 28. januar 2013

Nyt fra maskinafdelingen #02-13 28/01:

Martin borer afvandingshul i den flot malede sneplov.

Sidste mandag fik Mads og Martin malet store dele af sneploven med Olsen-sort. Vi fortsatte arbejdet med at male alle delene denne aften, men først efter at Martin fik boret afvandingshuller de steder, der kan risikere at stå vand. Imens fik jeg afrenset den serie transportbomme, som Mikkel har fremstillet til Bafd til brug for deploriderne og Peter fik dem grundet. Lars fremstillede dele til ombygning af en magnetborestander til Bafd. Carsten fortsatte arbejdet med at renovere GM32–rammen. Mange hjalp nu også til hos Per og Jan, der er ved at adskille motorhus på M25, samt løsne banemotoren for at den kan komme fri. Den skal udtages til renovering, så vi ikke risikerer at den kortslutter. Der var 10 medlemmer forbi Gården denne aften.

Jan lægger strategien for at løsne de meget fastsiddende bolte...
Peter afmonterer fløjten på M25, mens der planlægges...
Færdigmalet sneplov med dele
Posted by Picasa

søndag den 27. januar 2013

Nyt fra Bafd 26-01-2013

5 graders frost og en jævn vind krævede mange lag tøj da Lars og jeg kørte ned på Brandhøj i går. Vi startede med at skære sveller til sporene i vognhallen, og fandt hurtigt i ud af, at de dybfrosne sveller sled voldsomt på kæderne til motorsaven. Da der ikke var flere brugbare kæder stoppede vi det projekt og gik videre med at flytte "spagnum ploven" ind på plads i hallen. Denne vogn monteret med et plovskær, stammer fra Store Vildmose, hvorfra den ved et tilfælde havnede hos os sidst i november. Den har oprindeligt være brugt til at pløje spagnum væk fra sporene i mosen, når det var blæst ind i sporet. Hos os er det tanken, at forsøge at bruge den som ballastplov.

Vi fik sat ploven på sporet og rettet løftemekanismen ud samt adskilt og smurt højdejusteringsmekanismen. Herefter blev den skubbet ind i hallen. Tilsidst fik vi monteret en låsemekanisme til portene til vognhallen.

Næste lørdag arbejder vi enten videre med sporlægning i vognhallen eller med fliselægning i hallen på Hedehusgården, hvis vores grus til fliselægning er tøet op. Et par af billederne er fra d. 20-1, hvor det virkelig frøs.

Steffen
Spagnumploven sporsættes

Selve plovskæret er monteret og løftestangen rettet ud.

Stenager trinbrædt 20-1-2013

Sne i Hedeland 20-1-2013

mandag den 21. januar 2013

Nyt fra Bane- og bygningsafdelingen 19-1-2013

De årlige afdelingsmøder i bane- og bygningsafdelingen blev afholdt i lørdags. Fremmødet var ganske pænt og vi fik vedtaget oplægget til etapeplanen samt arbejdsprogrammet gældende i 2013. Herefter skal det endeligt godkendes på generalforsamlingen til marts.

Inden mødet og efter mødet arbejdede vi med fliselægning i vognhallen på Hedehusgården. Selve fliselægningen blev der ikke meget af, for det meste af tiden gik med at hugge bundfrossent grus løs fra tipvognen, selvom den havde stået under tag på Brandhøj. Alle metoder blev forsøgt inklusiv adskillige forskellige redskaber på gravemaskinen, men resultatet udeblev og vi indstillede den del af arbejdet. Et par fliser blev der dog lagt under anvendelse af grabben på gravemaskinen.  Den var nemlig i ugens løb blevet modificeret med en kontraventil, så man undgår at byrden tabes selvom trykket falder. Grabben viste sig meget effektivt og det er herligt ikke at skulle bakse rundt med fliserne som vejer ca. 80 kg pr. stk. Når det en gang bliver tøvejr vil det være en smal sag at lægge fliserne.

Resten af dagen gik med oprydning i vognhallen og savning af brænde. Desuden fik Mikkel færdiggjort en portion trækstænger til deployer, som vi har savnet i mange år. Nu skal de blot males.

Næste lørdag arbejder vi videre i vognhallen på Brandhøj.

Steffen

Frossent grus hakkes ud af tipvognen

Der er monteret kontraventiler på grabben,
så lasten ikke tabes

mandag den 14. januar 2013

Nyt fra Bafd 12-1-2013

Lørdagen startede med aflæsning af en hydraulisk kost, der med tiden skal bruges til at feje svellerne rene for grus, mos og andet. Inden da skal den dog først ombygges, så den kan monteres på gravemaskinen.

Derefter kørte vi ned på Brandhøj og arbejdede videre indendørs i hallen. Vi fik samlet det sidste af sporet i skydebrograven og justeret det så meget, at der vi kunne lægge et par stykker fladjern ovenpå selve skinnehovedet, hvorefter skydebroen for første gang kunne rulle en tur på langs af skydebrograven.

Arbejdet med at forlænge spor 108 i hallen kom også lidt videre i løbet af dagen.

I ugens løb havde Lars og Ole læsset grus i nogle tipvogne og stillet dem indendørs i vognhallen. Dette grus skal bruges næste lørdag, hvor vi pga. aktivmøderne i bane- og bygningsafdelingen bliver oppe på Hedehusgården og udnytter tiden til at lægge fliser i vognhallen på Hedehusgården.

Steffen
Tirsdag d. 8-1: Der læsses grus til fliselægning
Ole og Arne retter sveller til i spor 108

Fladjern svejses fast på skinnerne i skydebrograven

Skydebroen har kørt sin første tur.

mandag den 7. januar 2013

Nyt fra maskinafdelingen #01-13 07/01:


På årets første mandag i Mafd fik vi ordnet lidt praktiske sager; Mads og jeg fik rengjort rensekarret for slam og & sager og udskiftet med 40 liter frisk rensevæske. Carsten fik repareret den røde pallestablers knækkede håndtag; det røg i farten da pufferen skulle af M23 i forbindelse med skift til sneplov under juletrafikken. Martin og jeg fik sikret kablet til lampen på den store drejebænk i værkstedet med armeret stålslange. Sidst røg sikringen, da en spån gik igennem ledningen… Mads fik sammen med Lars monteret et orienteringsspejl på gravemaskinen, mens Martin og jeg fik fjernet rust på sneploven, så den kan få en omgang Olsen-sort næste gang. Der var skam flere fremmødte, men de holdt nytårskur i Damp a´, så vi var 9 fremmødte denne aften…

 
Der blev ikke taget fotos, da værkstedet var indhyllet i ruststøv – men nyd i stedet disse nyudgivne fotos fra Assens roebane som Lars har set på Jernbanen.dk 

Som Lars skriver: Nyd lige disse Borsig'ske vidunder-perler mm, og - især omgivelserne* hvori disse er optaget! Emoji
 
*( => Imens, vil jeg gå ud og skrue hyper-energisk videre, på "tidsmaskinen". / Hvis I ikke hører 1 lyd overhovedet, skyldes det naturligvis - at målet med realisering af maskinen ér lykkedesEmoji)

VH
Lars

søndag den 6. januar 2013

Nyt fra Bafd 5-1-2013

I går fik et talstærkt hold arbejdet videre i vognhallen på Brandhøj. Arbejdsopgaven bestod i ilægning af skydebroen. Først byggede vi en 6m sporsektion i skydebrograven med den usædvanlige sporvidde 1545 mm. Herefter hejste vi skydebroen på plads med Salta gravemaskinen, men måtte konstatere at skinnerne på selve skydebroen ramte betonkanten og at det som forventet var særdeles snært med pladsen. Sporet i skydebrograven blev hævet til færdig højde og endnu engang blev skydebroen bakset på plads. Denne gang var det så bundrammen i skydebroen som stødte mod køreskinnerne. Der skal derfor lægges noget fladstål på disse, hvilket vi grundet mangel på egnede materialer må udskyde til næste lørdag.

Resten af dagen gik herefter med bygning af den resterende del af sporet i skydebro graven samt forlængelse af et af de øvrige halspor.

Claus og Kenneth har leveret billeder af dagens arbejde.

Steffen

Udlægning af skinner i skydebrograven

Montage af sveller

Indhejsning af skydebro

Skydebroen kan (næsten) være der

Aktivmøder i Bane og Bygningsafdelingen

Kære alle
Der afholdes aktivmøder i Baneafdelingen og Bygningsafdelingen lørdag d.19. januar 2013 på Hedehusgården.
Baneafdelingen kl.12.00
Bygningsafdelingen kl 13.00

På møderne skal forslaget til arbejdsprogrammet for 2013 og årene fremover aftales. Selve arbejdsprogrammet vedtages endeligt på generalforsamlingen i marts.

Vel mødt
Steffen

torsdag den 3. januar 2013

Bafd - Torsdag aften 3/1-13



Tordag aften mødtes Steffen, Mikkel og jeg for at tilføre banevognen en længe tiltrængt håndbøjle, og rækværk til brug ved opstigning, såvel som sikkerhedsforanstaltning under kørsel.


/
LLZ
Posted by Picasa

søndag den 30. december 2012

Nyt fra Bafd 29-12-2012

Dagen begyndte så at sige ikke så godt, da både Lars og Kenneth var fraværende. Den ene med influenza, og den anden med en ”syg” bil der krævede øjeblikkelig handling på nærmeste værksted.
Vi valgte derfor ikke at tage gravemaskinen med til vognhallen, hvor det var planen at komme videre med skydebroen.

I vognhallen gik vi i gang med at forberede ilæggelse af sveller og der blev målt ud til den store landmåler eksamen med Teodolit’en, så vi var sikre på at få gravet svellerne der skal bære skinnerne til skydebroen langt nok ned. Det viste sig at de stort set skulle under det nuværende niveau i skydebrograven. Ændringen i højderne skyldes at der anvendes nogen større skinner (45 kg/m) end oprindeligt forudsat til at bære skydebroen.

Mikkel, Finn, Henrik, Jørgen og Peter gik i gang med at grave hullet til den første svelle, og var ikke synderligt begejstret for alt det arbejde der var blevet gjort tidligere med at vibrere gruset i bunden af graven, da det mere eller mindre var umuligt at grave i. Kenneth meldte sin ankomst over frokost og der blev sendt et stafet-tog tilbage til gården for at hente ham og gravemaskinen. Graveholdet gik derfor i gang med at bore huller i skinnerne til lasker. Imidlertid var disse skinner af noget godt gammelt stål, så det kostede et par bor at komme igennem, selvom nogen mente at det havde noget med borenes kvalitet at gøre. Vores gode gamle boremaskine måtte nok engang vise sit værd, selvom der ikke er tale om nogen letvægtskonstruktion, der også kræver en del strøm. Og strøm var også en udfordring, idet vores el-værk i banevognen nok engang strækkede, så det lille værk der fungerer som lysgenerator i hallen måtte holde for. Det gik dog rimeligt.

Mikkel hentede Kenneth og gravemaskinen, og velankommet til hallen gik det jo noget nemmere med at få gravet ud til sveller og det tog sådan ca. 10 minutter at grave en rende. Kenneth gravede og Mikkel dirigerede, imens de øvrige ved hjælp af rullevognen til vores gasflasker fik bakset nogen af svellerne ned i de allerede lavede render.

Alt forløb planmæssigt, indtil en sten valgte at placere sig så uheldigt i det ene bånd på gravemaskinen at det røg af tandhjulet under manøvrering. Forskellige tiltag blev prøvet for at ”snige” det ind på plads igen, men det lykkedes ikke, og vi valgte at slægge båndet, sætte det på plads og spænde det op igen. Dette gøres med en snedig indretning i undervognen der nærmest bare er en lille cylinder, der fyldes op med fedt, der derved spænder båndet op. Men hele denne øvelse tog selvfølgelig noget tid, og ukvemsord som ”amatør fedtprøjte” og ”billigt skrammel” fløj igennem luften, da vi også havde problemer med at få fedtsprøjten til at virke, da båndet skulle spændes op igen. Det kom dog på til sidst uden problemer, og alle tilstedeværende ved nu hvordan man slægger båndene og spænder dem op igen.

Vores store gravemaskine stod i vejen for at kunne grave nogen af renderne og som forventet, så kunne den ikke starte. Frem med start-kablerne og så måtte den lille gravemaskine hjælpe den store. Efter nogen manøvrering (den fylder rigtig godt inde i hallen og lamperne sidder i perfekt højde til at blive revet ned) blev det muligt at få gravet de sidste render og med den lille gravemaskine blev de sidste sveller hentet fra stakken og lagt på plads i hullerne.

Det blev en lang dag med en masse udfordringer og godt trætte kom vi tilbage til gården omkring kl. 17:30, men den gode nyhed er at skinnerne er klar til blive lagt i skydebrograven, så næste lørdag er målet at få lagt skinnerne i, få dem spigret og understoppet i den rigtige højde og hvis dagens ellers går godt, også at få selve skydebroen sat ned i renden.

/Kenneth

onsdag den 26. december 2012

Nyt fra Bafd 22-12-2012

Inden juleriet for alvor satte ind, fik vi genoptaget arbejdet ved vognhallen på Branhøj. Arbejdet havde ligget stille et par måneder pga. svelleudskiftning på Sletten samt den efterfølgende juletrafik og snerydning. Dagens arbejde bestod i forberedelser til lægning af sporet i skydebrograven. Som underlag til dette spor bruger vi nogle af de azobesveller, som vi har liggende. Problemet ved disse er dog, at de dels er meget svære at save over og dels umulige at løsne gamle svelleskruer i for at fjerne de påmonterede underlagsplader. Således gik det meste af dagen med at save, skifte kæde, save osv. mens Mikkel skar de gamle underlagsplader af.
Vores ene elværk strejkede også, så Kenneth brugte det meste af dagen til at finde et godt skjult brændstoffilter og udskifte dette med en mere brugbar løsning. Vi andre kunne heldigvis bruge vores reserve elværk i mellemtiden

Lars og Rasmus har leveret lidt billeder fra dagen.

På lørdag arbejder vi videre med skydebrograven og tilhørende spor.

Glædelig jul og godt nytår.
Steffen
Der saves azobe sveller og skæres underlagsplader af. En kæde holder ca. 2 snit.
Gravemaskinen klarer heldigvis håndteringen i dette King Size Mikado

Adgang forbudt i laboratoriet - der fejlsøges!


søndag den 16. december 2012

Juletog - sidste køredag gik godt!


Motortog og damptog mødes på Brandhøj

Så fik vi kørt årets sidste plantog og trods det grå vejr, så holdt det tørt og vi blev godt besøgt hen over dagen. Ingen sne skulle ryddes og spejderne havde nok af både juletræer og æbleskiver. Billederne her taler vel for sig selv.  

Med julehilsen Redacteuren

lørdag den 15. december 2012

Snerydning - nok en gang

Natten mellem fredag og lørdag skiftede vejret over Danmark fra frost til blæsende tøvej. Blæsevejret giver erfaringsmæssigt nogle store snedriver rundt omkring på banen, og vi udrustede derfor et snerydningshold lørdag morgen inden trafikken skulle opstartes. Sneploven var monteret på M23 og Hedehusgården blev ryddet uden problemer trods pæne mængder sne langs med perronen. Overkørsler blev renset for is og sporskifter fejet, og alt i alt stødte vi ikke ind i problemer før vi nåede Rubjerg station.

Rubjerg station ligger op til en større græsflade, der i nattens løb blevet tømt for sne, som nu lå på Rubjerg st. i en sådan grad at hverken perroner eller sporskiftetrækbukke var synlige. Da det samtidig var begyndt at regne, var det en usædvanlig tung tøsne, der skulle ryddes væk. 

Efter ca. 1 times arbejde med sneploven og skovle havde vi ryddet det ene perronspor, men måtte samtidig erkende, at det blev nødvendigt at aflyse nogle af dagens tog indtil omløbssporet også var ryddet. Yderligere 1½ times arbejde måtte til før omløbssporet var ryddet og trafikken kunne optages i fuldt omfang. Undervejs havde Da7 dog været forbi med det første tog, men måtte i sagens natur have assistance i forbindels med omløbet.

Godt mørbankede kørte snerydningsholdet retur til Hedehusgården og M23 indgik i den ordinære trafik resten af dagen uden yderligere sneproblemer.
Claus har leveret lidt billeder fra dagens udfordringer.

Steffen
Rydning af omløbssporet på Rubjerg st. Der køres frem, graves fri
og køres igen. Det tager sin tid at komme igennem.
M23 hjælper Da7 med omløbet.
Der er god brug for ploven!
Snerydningstoget krydser dagens andet damptog.

onsdag den 12. december 2012

Nyt fra Bafd - December

Selvom det meste af tiden er gået med snerydning og deltagelse i juletrafikken, så har der også været udført lidt småarbejder i baneafdelingen.

Forrige lørdag fik vi arbejdet videre med reparation af vores "edderkop", som er et hydraulisk stoppeaggregat, der kan monteres på gravemaskinen. Det skal bl.a.bruges ved understopning af sporskifter, hvor vores almindelige stoppemaskine har svært ved at komme til. Oprensning af drejeskivegruben samt motorolieskift på plænetraktoren blev også udført i samme omgang.

I lørdags hentede Mikkel og Peter de skinner på Brandhøj, som skal bruges til køreskinner for skydebroen. I værkstedet blev eksisterende underlagsplader skåret af og skinnerne blev afkortet på mål. I mellem de øvrige plantog blev skinnerne fragtet tilbage til Brandhøj igen

Næste weekend kører der også juletog, men herefter kan vi komme i gang igen. I juleferien regner vi således med at arbejde videre med montage af skydebroen og de indendørs spor i vognhallen.

Steffen



Afkortning og renskæring af 45 kg/m skinner til skydebro graven. Kenneth
og Mikkel er i gang med hver deres vinkelsliber. 

søndag den 9. december 2012

Snerydning og juletog

Lørdag skulle der atter køres juletog. Det havde sneet en del gennem ugen og derfor  kørte et arbejdshold lørdag morgen banen igennem og fejede sporskifter samt rensede overkørsler undervejs. Claus har taget billederne af den frostklare morgen i Hedeland og Leif har lidt fotos fra lørdagen, man kan se her: Juletog i sne & sol og Thomas fra Smalspor.dk var på visit i snekaos om søndagen og  har lagt denne fine billedserie på hjemmesiden: Se fotos her

Selve køredagen forløb uden problemer og med et pænt antal passagerer. Søndagens snestorm satte derimod sit præg på trafikken med aflyste tog. Passagerer og materiel kom dog velbeholdne hjem til Hedehusgården.

Steffen
Oprensning af overkørslen ved km 0.5.
Arbejdstoget er kommet til Sølund og solen er på vej op over Hedeland
Overkørslen ved sletten