Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 29. maj 2023

Plantoget 2. Pinsedag 29. maj 23

No3 er fyret op og klar til dagens mange ture Først skal vognene dog hentes.

 

Den eneste mandag, hvor vi kører som en søndag… Det har været sådan i mange år, at vi også kører med to tog 2. Pinsedag. Det ved folk heldigvis, så vi havde godt fyldte tog hele dagen i det pragtfulde solskinsvejr - uden for meget vind. Det så ud til, at folk både tog turen ud til Naturlegepladsen, holdt picnic i Lergraven ved Rubjerg og var på jagt efter Thomas Damsbo´s flotte trolde. Igen denne dag stod der usædvanlig mange og ventede på toget på Flintebjerg trinbræt… Vi havde dog ikke lige så mange med som dagen før. Her fortalte dem, der havde tjansen om fyldte tog det meste af dagen og billetsalget fortalte samme historie om en meget travl, men også hyggelig dag. Så det blev endnu en god, lang weekend på banen. Hvordan mandagens arbejdsaften gik, kan jeg til gengæld ikke berette om... /Leif

mens der fyres op, smører personalet lejer og gangtøj på lokomotivet. foto CKW
 
M24 er klar til dagens første afgang med pænt fyldte vogne. foto: CKW

Togføreraspiranten rangerer under vejledning af Trafikchefen.

Allerede tidligt står der "Troldefolk" og vil med på toget fra Flintebjerg

En travl krydsning på Brandhøj

- og fyldt tog hjem fra Fem Ege

Efter dagens sidste tur skal lokomotivet lige rigges af, risten rengøres og her: opsugning af kondensvand med oliesprøjten, fra smørekop til gliderstok- og stempelstokpakdåsen  (- det er jo nemmest, når det er varmt, med den olie der er tilbage i vandet)

.


søndag den 28. maj 2023

Nyt fra Baneafdelingen 27.05.2023

Det var en fin solskinslørdag da baneafdelingen mødte ind til arbejdsdagen. Holdet var ikke særligt stort, men det passede fint til de planlagte opgaver, der bestod af ballastpløjning, forberedende rangering og justering af forholdene omkring et par overkørsler. Efter oprangering tog Steffen og Claus B og N afsted med M 12 og banetoget. Første destination var km 0,5 og opgaven var ballastjustering.

Ballastpløjning mellem km 0,5 og 0,7 set fra førerpladsen i M 12. 

Ballastjusteringen mellem km 0,5 og 0,7 var en efterkorrigering af sidste lørdags ballastpløjning. Begge ballastskuldre blev pløjet to gang og det lykkedes at få samlet lidt ekstra grus op omkring svelleenderne. Opgaven var klaret relativt hurtigt, hvorefter vi satte toget på Sølund Station, mens vi justerede nedkørslen på en mountain bike-sti lige syd for Sølund. Herefter kørte vi til Brandhøj for frokost, nogle mindre rangeropgaver og nedhentning af fundablokke fra lagerreolerne. Blokkene skal anvendes af bygningsafdelingen til etablering af støttemur ved 'stationshaven' på Hedehusgård Station.

Claus B gør klar til rangering i opbevaringshallen. En del af rangeringen blev foretaget med løft, hvilket sparede en del rangerbevægelser.

Slageklipperen står klar til indsats lidt senere på sommeren.

Efter frokost gik turen til km 2,0 og kurven, hvor vi i april skiftede yderskinnen. Her trængte ballasten også til at blive pløjet op omkring svelleenderne. De gamle skinner rykkedes til side og vi pløjede to gange på hver siden af sporet. Det trak en del ballast på plads, men vi vil supplere med yderligere ballast i den kommende tid. Undervejs i arbejdet forlod Steffen arbejdsholdet og Lars erstattede ham.

En mountain bike-sti med nedkørsel på 'knallertvejen' ved km 1,1 blev herefter justeret, så stiens nedkørsel ikke længere har retning direkte mod overskæringen, men ledes ned på vejen. For at komme over banen skal cyklisterne i stedet foretage et 90 graders sving, der kun kan gennemføres ved lav hastighed.  Undervejs i arbejdet måtte Claus N og Lars lade Claus B alene tilbage med gravearbejdet. Et prøvetog med C 3 og C 4 skulle passere. Krydsningen blev mellem togfører på prøvetoget og arbejdsleder på arbejdstoget aftalt til Brandhøj. Efter prøvetogets returkørsel kunne arbejdstoget afhente gravemaskinen og køre til Hedehusgård.

To gange Claus i arbejde med at trække gamle skinner til side inden ballastpløjning.

Ballastpløjning af ydersiden af kurven ved km 2,0. Ballastpløjning vil være et af de områder vi kommer til at udvikle mere maskineri til i den kommende tid. Foto: Lars Lützow.

Mindre justeringer af en MTB-sti ved 'knallertvejen' i km 1,1. I baggrunden ses banetoget hensat.

M 24 med prøvetog bestående af C 3 og C 4 passerer banetoget på Brandhøj Station på vej mod syd.

På Hedehusgård udspillede der sig rangering med tre tog, der foruden banetog og prøvetog bestod af E 28 og den nye banevogn 70-16.

Banetoget er klar til at rangere på plads i museumshallen. I forgrunden står E 28 med 70-16 vendt på hovedet på et sæt deplorider.


fredag den 26. maj 2023

Bygningsarbejder

Som led i forbedring af vores bygninger arbejder vi ofte i hverdagene med mindre hold. I løbet af maj har bygningsafdelingen arbejdet med etablering af nyt indgangsparti til museumshallen, nyt publikumsareal omkring billetsalget, belægning foran værkstedsremisen og senest er der monteret vinduer i portene i værkstedremisen. Det giver mere lys i værkstedet og det ser også godt ud set udefra.

Vinduer monteret i de første to sæt porte.

Søren og Kenneth fejrer første sæt porte med en selfie.

Lysindfaldet i værkstedet er mærkbart øget.

Set udefra er udseendet også forbedret. Senere kan der monteres 'falske' sprosser, så bygningen får større lighed med en ældre remisebygning. 

Sammen med de store indsatser, der er lagt på museumshallen med nyt tag, indgangsparti og den  kommende ombygning af udstillingen, er isætning af ruderne en mindre ting, men noget der både forbedrer arbejdsforholdene for aktive og bygningens udseende.

Ved aftenstide gør vinduespartierne også et fint indtryk.

mandag den 22. maj 2023

Nyt fra maskinafdelingen #21-23 22/5:

Der er savet en del plade af, som holdt den gamle hjulkonstruktion med tryklufttanke o.a

 

Arbejdsaftenen startede lidt tidligt i det fine vejr, så Fritz og Carsten gik i gang med at fraskære overflødige dele på Storebæltsvogn 2 (70-16). Samtidig udskar Lars O. nye ståldele, som blev svejset på strategiske steder, så strukturen stadig er stærk. Den ene halvdel af vognen blev nået denne aften. Jeg sleb og bearbejdede loftet i C3, så den kan få en sidste gang maling. C4 er klar. Niels og Kjeld fortsatte med terrasseprojektet ved kiosken. Det var, hvad jeg fik noteret. Vi var 9 mand på Gården – ferietiden er gået igang… /Leif

Afskæring og udskæring af plade på 70-16


Afgratning og påsvejsning af nye pladestykker
Detailplanlægning af støbearbejdet til støttemuren

C3 og C4. Snart kommer C3 i drift.


Nyt fra Bafd 20-5-2023

 Lørdagens banehold bestod af Claus B, Steen, Lars, Peter og Steffen. M30 kørte til Brandhøj og hentede kompressorvognen, mens M12 læssede nogle sveller. Vi mødtes ved sporskiftet til den lave oplagsplads, hvor der skulle udveksles træktømmer og et par sveller. Efter et par timers indsats var arbejdet udført, hvorefter vi kørte tilbage til Sølund. På en strækning nord for Sølund udvekslede vi yderligere et par sveller samt fik pløjet ballasten tilbage til svelleenderne.

Steffen


Sporskiftet til den lave oplagsplads.
Peter finder arbejdshandskerne frem og arbejdet går i gang.



Frokosten indtages

De nye sveller bores og Lars blæser rent i en noget aktion præget
positur (SLA)


Svelleudveksling nord for Sølund

Steen spænder laskebolte



Ballasten er lagt tilbage til svelleenderne.



onsdag den 17. maj 2023

Gamle sveller fjernet

Tirsdag morgen var der aktivitet fra morgenstunden ved den lave oplagsplads nær Brandhøj Station. Et hold fra nedbrydningsvirksomheden Tscherning, med hjælp og vejledning fra HVB, rykkede ind på oplagspladsen og fjernede i løbet af dagen alle gamle træsveller fra pladsen. 3 høje containere og en lav container med gamle sveller blev kørt væk til godkendt modtager, men så var pladsen også tom.

Holdet fra Tscherning er ankommet til oplagspladsens indkørsel. Dagen indsats planlægges. Foto: Steen Larsen.

Tscherning, der som vi selv har til huse i Hedehusene, udførte endda en del af ydelsen vederlagsfrit, så vi har i høj grad været heldige. Vi skylder naturligvis Tscherning en stor tak og vi må se, om ikke vi på et tidspunkt kan tilbyde lidt som gengæld for hjælpen.

Hovedparten af de kasserede sveller lå i stakke og kunne nås relativt let. Foto: Steen Larsen.

"De sidste rester skal vi også have med". Der blev ryddet godt op - også i pladsens mere utilgængelige hjørner. Foto: Steen Larsen.

Med en gravemaskine nummeret større end vores egen og en god grab til formålet, gik arbejdet som en leg. Det hjælper naturligvis også, når maskinføreren er professionel! Foto: Steen Larsen. 

Selvom Tscherning udførte den hårde del af arbejdet har vi selv håndteret kontakt og planlægning med Tscherning, forudgående rydning på oplagspladsen, samt koordineret åbning af porte og i forvejen adviseret brugere af Hedeland om færdsel med tunge maskiner. 

Efter fjernelsen af de gamle sveller udestår der nu en del sortering af vores oplagrede materiel og materialer, inden pladsen er ryddet. Fremover vil vi alene have oplagsplads på arealet omkring opbevaringshallen på Brandhøj Station. Den lave oplagsplads er med årene blevet for fugtig. 

I den lave oplagsplads' første tid er Steffen og Carsten ved at placere skydebroen fra Superfos i Nørre Sundby på et par gamle sveller. Skydebroen er i dag i placeret i opbevaringshallen på Brandhøj, hvor den sikrer adgang til en række opstillingsspor.


mandag den 15. maj 2023

Nyt fra maskinafdelingen #20-23 15/5:

Så skal de snart ud i driften! Den sidste omgang maling snart påført. C3 mangler dog et lag undertagsmaling efter brædderne er blevet fuget lidt grundigere.

 M25 er ud i vognhallen igen med godkendte tryklufttanke og driftsklar som reservemaskine. Det har Onsdagsholdet klaret! Begge vogne står igen i værkstedsremisen, så vi kan få malet det allersidste. Jeg kom lidt tidligt og fik afrenset alle stolper og givet C4 det sidste lag hvid. Så mødtes vi alle til projektgennemgang og status er fortsat god. Når de to vogne er prøvekørt og bragt ud i vognhallen, så kommer C411 og B3 ind i værkstedet, så vi kan få dem restaureret.

Efter mødet, så fortsatte Klavs og jeg med maleopgaverne. Klavs fik sat alle lejekasserne op, så de kunne få den sidste runde sort på bagsiderne. Jan D. fik skilt et stak gamle paller og en flok hentede Storebæltsvogn 70-16 Det er en fladvogn med trædæk, der skal omspores fra 900 mm til 700 mm ved at forsyne den med de deplorider, der er ved at blive ombygget. Rammen er markeret med streger, hvor der skal fjernes dele og plader i forbindelse med ombygningen. Carsten fik osse fikset vinkelsliberen. Otto forberedte afdrejningen af de sidste aksler til minideploriderne, så de kan passe i konstruktionen. Det var, hvad jeg fik noteret. Vi var 9 mand på Gården – ferietiden er ved at indfinde sig… /Leif


Solskin - og så pludselig skift til tordendrøn og store hagl...

Deploridernes aksler skal lige afkortes nok et nøk.

Et par gamle paller omdannes til optændingsbrænde

Lejekasserne får sidste runde sort på bagsiden.
Resten smøres først på, når de sidder på hjulsættene.

Et hold retur med 70-16, Storebæltsvogn no. 2

Løsdele fjernes, så den kan blive ombygget til 700 mm.


søndag den 14. maj 2023

Sommerens første plantog – og Troldetur 14. maj 23

Morgenens første damptog retur. De fleste gæster blev ud i Hedeland Naturpark. Måske på troldejagt?

 Længe har vi set frem til denne dag! Årets første sommertog og så får vi en dag med det lækreste solskinsvejr, 21 grader og næsten ingen vind 😊

John fik lov at tage et foto:
"Årets første rejsende køber billetter" 

Dagens to første tog startede lidt stille, men allerede på de næste afgange blev alle kupeer fyldt med både dem, der prøvede turen for første gang og alle de, der lige som de aktive bare har glædet sig til at komme ud med toget igen. Så jeg hilste på mange kendte ansigter gennem den hyggelige dag. Et nyt indslag på vores herlige tur ud i Hedelands Naturpark er trolde! Det er ganske vist, at Thomas Damsbo og hans troldefolk har bygget to flotte trolde nogen hemmelige steder ude i området – og det viste sig på denne dag ved at der pludselig stod folk på ved Flintebjerg trinbræt. Det sker normalt kun sjældent – men i dag stoppede vi nærmest på hver tur. Jeg spurgte flere om de havde været på troldejagt og det havde de! Og fundet begge trolde. Den nemme at finde er Glade Anders, mens Månemor kræver at man følger et spor af fuglekasser. Dem lavede spejderne sidste år på Spejdernes Lejr og de er nu hængt op som en ledetråd gennem skoven. Men mere ville ingen fortælle! Det skal jo være en udfordring og stederne er en hemmelighed! Sjovt er det i hvert fald, at vi nu kan kalde os et troldetog…

Efter vi havde kørt de sidste tog i remise, så fejrede vi at trafikchefen nu har været medlem i 30 år. Tillykke og tak for stor indsats! 

Bagefter tog jeg på troldejagt. De er godt skjult og jeg har rifter på benene – men det er hele turen værd. De dukker pludselig op foran en og er bare så fine. Sjov og spænding for både børn og voksne. Togfotos fra dagen har Charlotte og jeg taget Troldene har jeg knipset… /Leif

Mange nysgerrige tilskuere kigger på lokomotivet

Der blev solgt mange billetter ombord

Endnu en flok ser på det fine lokomotiv


Motortoget med M24 er klar til afgang i det fine solskinsvejr


Troldejagt: Som togfører havde jeg dagen igennem talt med de mange, der havde været ude og finde de to flotte trolde og kunne efterhånden godt regne ud omtrent hvor de befandt sig. Så på med et par løbesko og ved at følge de gode råd og sporene, så fik jeg også set dem. Men så giver jeg heller ikke mere hjælp end det der er herunder!
Et stille trinbræt - tidligere på dagen var der travlt! 
Trolden Glade Anders gemmer sig godt!
- men jeg fandt ham!
og fulgte så sporet hen til Månemor.
Det er en kuperet tur. Uegnet for barnevogne og dårligt gående!

og til sidst dukkede hun op midt i det hele.
Herlig oplevelse! 


Se reportagen i SN her: Verdensomspændende skattejagt i gang i Danmark – nu har 6-årig løst gåden - TV 2

 /Leif