Himlen var blå, solen skinnede og temperaturerne var relativt høje denne lørdag morgen. Baneafdelingen - nogle med beskyttende solcreme - rangerede banetoget op foran museumshallen. Mens Steen sørgede for opsmøring af sporviftens skifter, kørte Steffen, Søren og Peter Hein, Claus B og N, Lars og Rasmus til Brandhøj for afhenting af kompressorvognen. Dagens program stod på sporarbejde mellem Brandhøj og km 2,0.
Udskiftning af yderskinnen i kurven ved km 2,0. |
Efter afhenting af kompressorvognen deltes vi os i to hold. Ved overkørslen syd for Brandhøj afsattes gravemaskinen, Claus N, Lars og Peter for udskiftning af tre dårlige sveller tæt på overkørslens sydlige ende, mens resten af holdet fortsatte til kurven ved 2,0 for udskiftning af yderskinnen med valsede skinner med korrekt radius. Skinnerne valsede vi en snevejrsdag i julen 2021, så det var også på tiden de kom på plads!
Sidste lørdag var fire skinner, valset i den rette kurve, udlagt ved km 2,0. Ved at fjerne lasker og yderste spigr over fire skinnelængder, kunne de gamle skinner vrides til siden og de nye skinner ilægges. Arbejdet skred hurtigt fremad og inden frokost var skinneudvekslingen afsluttet inklusiv sideretning med brækstænger. Vi udlægger senere lidt ekstra ballast og slutjusterer sporet, men allerede nu ses en tydelig forbedring af kurvens forløb.
Ved overskæringen tog gravearbejdet gennem hårde gruslag længere tid end forventet. Heldigvis sluttede Steen sig til holdet, og alle sveller var udtaget af sporet ved frokosttid.
Banetoget er klar til afgang. I forgrunden den kommende fladvogn til baneafdelingen. |
Frokosten bestod af grillede pølser og Rasmus' hjemmelavede kartoffelsalat, som vi nød i det skønneste vejr. Der var lidt rigeligt mad, så et par af de mange spadserende, der gik forbi fik en uventet pølse og en sodavand. Vi tog os tid til at tale med mange af de passerende, der flinkt heppede på os og spurgte hvornår togene begynder at køre. Flere fik brochurer med hjem. Udover gående passerede også en smuk flyvende gæst arbejdsstedet. En af havørnene fra Roskilde Fjord tog en vending over Hedeland - til flere mågers højlydte utilfredshed.
Med skinneudvekslingen afsluttet, tog den del af holdet fat på at hente tomme tipvogne på Hedehusgård og fylde dem med grus. Tipvognstoget blev fremført med vores Jenbach-lokomotiv M 45, der er fast stationeret i opbevaringshallen på Brandhøj. Gruset skal bruges ved bygningsdagen på lørdag i forbindelse med etablering af ændret adgangsvej til museumshallen. Ved overkørslen blev nye sveller ilagt og monteret, ligesom sporet blev reballasteret og understoppet.
Nye træsveller på vej i sporet. |
Havørn og sur måge passerer over arbejdsstedet. En ekstra oplevelse for banearbejdere i Hedeland. |
Som altid er der lige en småopgave vi kan løse, nu vi er i området. Boltene på advarselsskiltene ved overkørslen efterpændes af Steffen og Steen. |
M 45 rangerer kompressorvogn på plads. Her er toget på vej ind i sporviften foran opbevaringshallen på Brandhøj Station. |
På Hedehusgård var den årlige vognvaskedag afsluttet og de fleste deltagere taget hjem, da vi støvede og trætte var færdige med at rangere på plads. En god dag ude i den friske luft og med et godt resultat for banen sluttede for et par stykker med en fyraftensøl.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.