Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 3. april 2022

Nyt fra Bafd 02-04-2022

Efter sidste weekends arbejder i overkørslen ved Hedehusgård Station fortsatte arbejdet i dag med at tilslutte spor 1 og samle sporskifte 106. Lørdagens vejr bød på vekslende skydække med solstrejf. Tørt, men endnu med sne på jorden skyggefulde steder efter onsdagens snefald.

Vi arbejdede dagen igennem i flere hold. Dels med tilslutning af spor 1, sporskiftet og i stationens nordligste ende ved Roskildevej, hvor et hold fik flyttet en større bunke sf-sten, så kommunen kan udføre arbejde på gårdspladsen.

Claus B trækker skinner til spor 1, mens Kenneth allerede er på vej med spormålene.

Søren og Kenneth spænder laskebolte med vores kraftige Milwaukee akku-slagnøgle. Et skønt stykke værktøj, der har afløst vores luftnøgle.

Steen borer laskehuller med akku-maskine og kopbor. Endnu et stykke værktøj og en metode, der letter vores arbejde med sporlægning. 

Den sydlige ende af spor 1 blev forsynet med skinner, en indpasser blev tildannet og sporet klargjort til spigring. Desuden blev skævheder i sporet rettet ud med den hydrauliske skinnebukker. Frokosten indtog vi i samlet flok, inden vi igen skiltes i hold og fortsatte arbejdet. Spor 1 blev spigret og skifte 106 blev gjort klar til samling.

Den sidste stump af spor 1 mod overkørslen er klar til spigring. Rasmus gør klar til pandekagebagning over bål.

I den modsatte ende af spor 1 kom et hold fra værkstederne med noget opbrudt betongulv, der passende kunne indgå som perronfyld. Niels, Kjeld og Carsten er her på vej tilbage til værkstedsremisen med E 28 og tom tipvogn.

...hvor Niels straks gik i gang med at fylde endnu en vogn med opbrudt betongulv.

Med spor 1 færdiggjort, gik vi til kaffepause og tRasmus' friskbagte pandekager med sirup og syltetøj. Forinden havde vi også nået at få et stykke chokoladekage af rideforeningen som tak for et par småreparationer af deres materiel. Godt at vi laver fysisk arbejde i afdelingen - ellers kunne vi let få flere kalorier end vi forbrænder! 

Efter pausen gik vi i gang med at rette skifte 106 op og gøre klar til spigring. Skiftets tunger er lejret i stålplader og Søren, Claus B og Lars fik fremstillet og isvejst nye bøsninger til hullerne som tungerne bevæger sig i. Imens fik Klavs, Peter og Claus N spigret skiftets højre gren og hjertestykke. Inden det var tid til oprydning, blev der arbejdet med bukning af side- og mellemskinner. Det arbejde fortsætter næste lørdag, hvor vi også vil begynde at fjerne de optagne sveller fra spor 1 og gøre klar til sporkassearbejder i spor 2. Det forlyder fra sædvanligvis velunderrettet kilde, at der serveres ristede pølser til arbejdsholdet.

Vi blev færdige med at flytte sf-sten. Endnu en gang er det godt at være i besiddelse af en fleksibel gravemaskine. Det havde været hårdt arbejde med håndkraft!

Hvor mange banearbejdere kan man placere i og omkring et sporskifte? Her er der blevet plads til Lars, Claus B og N, Kenneth, Peter og Klavs. Foto: Rasmus Brandt.

onsdag den 30. marts 2022

Vogn- og bogierammer til C3 og C4 ankommet til Hedehusgården 30. marts





Så oprandt dagen hvor de nybyggede vogn- og bogierammer til C3 og C4 ankom til Hedehusgården!


De er resultatet af en intens proces, da der november 2020 pludselig viste sig muligheder for at klubben var berettiget til at ansøge om støtte fra Omstillingspuljen i forbindelse med manglende indtjening grundet corona-restriktionerne. Et projekt med at få tegnet og beskrevet vogne  og bogier af samme type som vores egenbyggede vogne C1 og C2 fra 2005 blev sat i værk. De skulle sættes i udbud hos mindst tre lokale virksomheder og vi skulle selv yde egenfinansiering på 25 % af det samlede beløb. For at støtten kunne blive udbetalt, så skulle opgaven være afsluttet og leveret inden 1. april 2022. Og det blev den så!

Rammen sættes ned på et på et par bogier, så de kan flyttes rundt under bygningen






Bogierammerne sættes af på fladvognen

Jeg synes det er flot gået og herfra en tak for indsatsen til alle jer, der lige har givet den et nøk ekstra. Nu starter den spændende opgave med at færdigbygge vognene med puffere, gulv, sider, bænke og tag. Og bogierne skal have fjedre og balancer. Hjul og aksler skal samles til hjulsæt og monteres derpå. Så der bliver nok at tage fat på i den kommende tid! Vi ses på værkstederne :-) /Leif

Tak til HC for at sende de fine fotos af aflæsningen!

Senere samme dag ankom en arbejdsvogn fra roebanerne, der har stået i en privat have som fuglehus. Den er nu doneret til IBK og skal en dag sættes i stand... Og pludselig var det snevejr...

Vognkasse med roevognsramme underneden
De nye vogne med sne på...

 


 

mandag den 28. marts 2022

Nyt fra maskinafdelingen #11-22 28/03:

Bogier og fladvogn står klar til at modtage de nye rammer onsdag. Bagved står tipvognene fyldt med støbemix klar til at få gjort det nye betongulv færdigt.

Projektgennemgangen er slut og straks er folk på vej til værkstederne

På en dejlig forårsaften strømmede der folk til Gården. Aftenen startede med et kort projektgennemgangsmøde, hvor Damp á var fyldt godt op. En af de spændende emner er de nye vogn- og bogierammer til C3 ogC4, der forventes ankomme onsdag. Vi gennemgik alle de dele, der allerede er fremstillet og alle dem, som vi skal i gang med nu. Mødet sluttede derfor hurtigt, så vi kunne komme på værkstederne. Otto og Fritz fik afrundet arbejdet med M9-akslen for at gå i gang med pufferstokke og stag til C3/C4. Det samme gjorde John L. og Klavs, der savede flere dele ud dertil – og Lars O. tilpassede en bukkeform til styrebeslag, som pufferstokken skal sidde i. Alt dette foregik samtidig med at Niels og Kjeld gik amok med lufthammeren og fik banket det sidste stykke udskiftningsmodent betongulv op. Nu skal det være færdigt, så vi har et solidt gulv at køre på, når vognene skal samles færdige. Henning og Brian fik afrenset og sandblæst propper og haner til M24-tryklufttankene, som jeg fik givet en sidste omgang maling. I snedkeriet blev der forberedt til onsdagens arbejder og aftenen blev også brugt på mere planlægning af vognbyggeriet. Grundet gulvarbejdet stod GM62 og M24 udenfor, så dem blev der ikke arbejdet så meget på. Jeg talte 18 mand på værkstederne, så der skete en masse denne aften. Det skal blive spændende at komme i gang med de nye vogne! /Leif


Der skal saves jern til mange dele. I forgrunden jern til pufferstokkene

- her sidder det så i drejebænken og ændrer delvist form fra firkantet til rundt...

Ophuggerholdet er næsten i mål. Imens er der også gang i resten af værkstedet

Bukkeform til styrebeslagene til pufferstokkene

- og så fik tryklufttankene til M24 en sidste omgang maling i et støvfrit og varmt værksted.



Nyt fra Bafd 26-03-2022 og 27-03-2022

Som led i perronbygning og omlægning/fornyelse af spor 1 og 2 på Hedehusgård Station, havde banechefen indkaldt til arbejdsweekend. En række opgaver med sporskifteflytning samt fjernelse af gammel overkørsel og bygning af en ny, stod på arbejdsprogrammet. Udover en masse arbejde ventede også panderkager bagt over bål lørdag og gryderet fra brændekomfur søndag. De kulinariske sider af udendørs arbejde i baneafdelingen er godt for trivslen!

Lørdag formiddag startede vi med at fjerne afspærring og grave ud til sporskifte 106. De gamle sveller blev optaget, en kort sporramme lagt i, og derpå begyndte vi at lægge sveller ud til sporskiftet. Adskillige skinneender blev afkortet og forsynet med nye laskehuller. Vi fik også gravet ud til sporkassen hen mod overkørslen, så alt var klart til søndagens arbejde.  

Svellerne er lagt ud til sporskiftet og om lidt lægges skinnerne på plads (RBJ)

Rasmus er ved at bage pandekager til alle aktive (RBJ)

Der mases på med tilretning af sveller (RBJ)

Situationen lørdag aften, hvor solen er ved at gå ned (RBJ)

Søndag morgen fortsatte udgravningen til forbindelsessporene fra skiftet mod spor 1 og 2. Overkørslen blev frilagt og skinnerne løsnet. Sideløbende blev der udlagt sveller, først i mellemdepoter og derefter i de klargjorte sporkasser. Vores naboer i rideklubben havde doneret en overtallig telefonpæl, der fremover skal bære en del af perronbelysningen. Pælen blev frigjort for halogenbelysning og kabel og er nu klar til nedgravning. 

Med skinnerne fra overkørslen fjernet kunne de sidste sveller udlægges og to sporrammer i spor 1 blev samlet, ligesom en ramme i spor 2 kom på plads. Tvangsskinerne nåede vi ikke at få ilagt, så de må eftermonteres. En godt krydret chili con carne udgjorde frokosten. Vi spiste naturligvis udendørs i det fine vejr. 

Søndag kl. 10.30. Steffen og Lars justerer sideskinnerne i sporskifte 106. Claus B graver sporkasse.

Søndag kl. 12.08. Efter opgravning rundt om skinner og tvangsskinner er alle skinnerne løsnet, og trækkes væk med en kombination af gravemaskine og rå muskelkraft.

Søndag kl. 14.07. Overkørslen graves op og sporkasse med det rette fald mod spor 1 etableres. Lars dirigerer og Claus B er maskinfører.

Mens sporrammerne blev samlet, ballasteredes det byggede spor successivt. For ikke at spærre indgangen til Hedeland skulle vi have genetableret overkørslen. Derfor var det nødvendigt at justere sporet i højden og understoppe det. Vi fik overkørslen genopbygget og efterlod den med et lag af stabilgrus. Det blev en lang arbejdsdag, for vi var ikke færdige med at rydde op før klokken var henad 18.30. Vi nåede dog i mål med de vigtigste opgaver og de mindre solskoldninger er nok væk mandag-tirsdag.

Søndag kl. 15.03. Sporet i overkørslen er klar til samling. I forgrunden borer Steffen huller til spigr, mens Lars i baggrunden slår dem i med mukkert. Claus B er ved at ballastere det allerede samlede spor.

Søndag kl. 17.11. Sporet understoppes efter det er hævet med donkrafte. (RBJ)

Søndag kl. 17.22. Mens Rasmus sætter lægtehegn op ud for skifte 106 er Claus B ved at lægge sidste hånd på grusvejen. På vognhalsbanegården er Lars ved at køre kompressorvognen i hus.

Næste lørdag fortsætter vi arbejdet ved overkørslen. Det nye sporskifte 106 skal samles og justeres, ligesom vi skal have bygget de manglende ca. 13 m spor for at kunne tilslutte spor 1. Når det er gjort kan vi begynde at fjerne overskydende grusmaterialer i området samt de udvekslede sveller.

Steffen og Claus


mandag den 21. marts 2022

Nyt fra maskinafdelingen #10-22 21/03:

Det første gevind slås på akslen til M9 - nervepirrende præcision...

 

En lille, men hårdtarbejdende banehold på to var i gang med at fjerne skinnerne på spor 2, da jeg ankom. Det var Peter og Rasmus, der gav den en skalle med forberedelserne til weekendens store indsats. Læs mere i Bafd indlægget

I Mafd dukkede der løbende flere folk og bemandede alle værkstederne: Fritz fik skåret gevind og sat den første møtrik af til det gevind, som Otto fik slået på akslen til M9. Det passede fuldstændig perfekt sammen – dygtige drenge! Så resterer kun tre ender… Otto fik også målt den indvendige diameter på selve hjulene, så det kan passe sammen, når det krympes. John L. fik savet og boret beslag til de små deplorider, så det også skrider fremad. Lars O. formbukkede de udskårne stykker til pufferne på C3/C4 i pressen, så de passer til profilen. I snedkerværkstedet fremstillede Jan og Hans Henrik et par lus til portene på GM62, så der ikke længere er ”ventilation”. Henning hjalp med at få fixet den store støvsuger, så Klavs og jeg fik rengjort og rullet pap ud på gulvet i GM62, så der kan blive malet. Bagefter fik den lige et par prøvestrøg, så de indkøbte farver kunne blive testet.

John fik rengjort dynamorummet på M24, mens tryklufttankene er ude. Jeg fik malet dem første omgang, efter jeg fik dem afrenset og grundet i lørdags. Endnu en aften var vi 15 mand, så mon ikke jeg fik overset noget. Det er en herlig travlhed, der er på Gården sådan en mandag aften! /Leif

Samtidig sættes den første møtrik af ved den anden drejebænk


Og forenes smukt og selvfølgelig helt uden slør. Flot arbejde!



Tiltrængt med rengøring i motorrum på M24

Pufferdelene "presses" til at passe sammen...


Resultatet. Snart klar til at blive svejst sammen

En udskåret lus bankes på plads under større bevågenhed... Den passede!

"Gulvtæpper" rulles ud i GM62


Nyt fra Bafd 21-03-2022

Man skulle tro lørdagens arbejde med sporbygning og optagning af sporskifte krævede nogle dages restitution. Men allerede mandag kl. 14.00 var Rasmus og Peter Hein omklædt og på vej med banetoget. Opgaven lød på at løsne alle spigr i spor 2 forud for den kommende arbejdsweekend. 

Vejret var fint og selvom holdet kun var på to mand, skred arbejdet godt fremad. Ikke alene fik Rasmus og Peter løsnet skinnerne i spor 2 fra alle sveller og placeret skinnerne mellem spor 1 og 2. De to erfarne banebørster fik også læsset 115 sveller på Aalholm-fladvognen inden det blev mørkt. Det betyder, at et stort forarbejde allerede er gjort inden baneafdelingen møder ind igen på lørdag.

Rasmus tumler med det store, gule brækjern. Spigr efter spigr bliver trukket op.

Et kig mod nord med skinnerne frigjort og lagt op mod spor 1.

Spor 2 set fra modsatte ende. Perronområdet bliver ikke til at kende igen, når vi er færdige!

Arbejdsdagen blev afsluttet med læsning af sveller til fornyelsen af spor 2 og overkørslen. Alle fotos af Peter Hein.


søndag den 20. marts 2022

Nyt fra Bafd 19-03-2022

Blå himmel, sol, næsten ingen vind og en anelse forårskulde i luften udgjorde det vejrmæssige fundament for baneafdelingens arbejdshold på Hedehusgård Station denne lørdag. Arbejdsopgaverne udgjordes af både konstruktive og mere destruktive opgaver. Begge dele blev der gået op i med liv og sjæl!

Steffen og Klavs retter sveller ind. En af dagens konstruktive opgaver.

Med et stort fremmøde kunne vi tage fat på flere opgaver. Resten af spor 1 skulle samles, vores stoppemaskine skulle forsynes med ny ramme til ballastklodser og vi skulle gøre klar til flytning af sporskifte 106. Mens Lars og Claus B kastede sig over udgravning og stenflytning ved skifte 106, gik Steffen, Steen, Rasmus, Klavs, Claus N og Peter i gang med at samle spor 1. Inden frokost var spor 1 færdigt og foreløbigt bakset på plads. Resterne af det gamle stationsstakit blev læsset og kørt på genbrugspladsen. Imens blev stoppemaskinen hentet frem og herefter var det tid til frokost i solen.

I stationens sydende skal skifte 106 rykkes længere mod syd og skifte 107. Det kræver flytning af nogle sten og udgravning af ændret sporkasse. Her er Lars og Claus B i gang med at flytte sten.

Steen borer huller til spigr.

Claus N og Peter propper spirg i hullerne.

Efter sporet er færdigspigret, justeres det til korrekt beliggenhed i forhold til perronforkant. Kenneth kom lige forbi og blev straks inddraget i arbejdet for en kort bemærkning. Her holder han vores perronafstandsmålevinkel, mens Steffen flytter sporet.

Med maverne fyldt og tørsten slukket, blev spor 2 blev blæst rent, så det på lørdag er let at komme til at trække spigr ud. 'Trykluftgravningen' fortsatte ud i skifte 106, hvor befæstelser og laskesamlinger blev blæst rene. Herefter begyndte dagens mere destruktive opgaver med at skille sporskiftet ad og skabe plads til at placere det helt op til bagenden af skifte 107. Sporet blev skåret 2,5 m nord for skifte 107, en sporramme løftet ud og alle ståldelene i skifte 106 fjernet og løftet ud. Vi blev beæret med besøg af vores æresmedlem Bent Klingenberg, der inspicerede arbejdets fremskriden. 

Mens solen begyndte at stå lavere, afsluttedes dagens arbejder på både spor og stoppemaskine. Hvor det var nødvendigt blev ujævnheder jævnet ud for at lette færdslen på stien i ugens løb. For en sikkerheds skyld satte vi en enkel afspærring op. 

Sugegravning er en kendt metode, også indenfor jernbanearbejder, men trykluftgravning som Peter her praktiserer, er ikke så udbredt. Peter meldte sig frivilligt til opgaven: "Jeg får jo ikke støv i håret som jer andre".

Rasmus og Steffen trækker spigr op i skifte 106. I baggrunden arbejder Lars og Claus B på stoppemaskinen.

Sporet saves over med vores benzindrevne skinnesav. Skifte 106 ses i baggrunden og hvor Claus og Lars står, kommer skiftets tungeparti til at ligge i fremtiden.

Igennem 2 år har vi lånt afspærringsmateriel til corona-foranstaltninger og nu kunne det bruges én gang til, inden vi leverer det tilbage. 

Næste weekend (26.-27. marts) arbejder vi i baneafdelingen både lørdag og søndag. Vi regner med at nå at etablere skifte 106 på nye sveller og på ny placering samt at tage overkørslen op, lave ny sporkasse og genetablere spor og overkørsel. Søndag serveres varm mad til frokost. Der er masser af opgaver, også for utrænede udi sporbygning, så kig forbi og prøv en dag som banearbejder.

Vi slutter dagens beretning med et kig på spor 1 under anlæg i 1990. Meget så anderledes ud dengang. Det meste af vores materiel stod ude og vores publikumsfaciliteter var ikke imponerende.