Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 28. marts 2022

Nyt fra Bafd 26-03-2022 og 27-03-2022

Som led i perronbygning og omlægning/fornyelse af spor 1 og 2 på Hedehusgård Station, havde banechefen indkaldt til arbejdsweekend. En række opgaver med sporskifteflytning samt fjernelse af gammel overkørsel og bygning af en ny, stod på arbejdsprogrammet. Udover en masse arbejde ventede også panderkager bagt over bål lørdag og gryderet fra brændekomfur søndag. De kulinariske sider af udendørs arbejde i baneafdelingen er godt for trivslen!

Lørdag formiddag startede vi med at fjerne afspærring og grave ud til sporskifte 106. De gamle sveller blev optaget, en kort sporramme lagt i, og derpå begyndte vi at lægge sveller ud til sporskiftet. Adskillige skinneender blev afkortet og forsynet med nye laskehuller. Vi fik også gravet ud til sporkassen hen mod overkørslen, så alt var klart til søndagens arbejde.  

Svellerne er lagt ud til sporskiftet og om lidt lægges skinnerne på plads (RBJ)

Rasmus er ved at bage pandekager til alle aktive (RBJ)

Der mases på med tilretning af sveller (RBJ)

Situationen lørdag aften, hvor solen er ved at gå ned (RBJ)

Søndag morgen fortsatte udgravningen til forbindelsessporene fra skiftet mod spor 1 og 2. Overkørslen blev frilagt og skinnerne løsnet. Sideløbende blev der udlagt sveller, først i mellemdepoter og derefter i de klargjorte sporkasser. Vores naboer i rideklubben havde doneret en overtallig telefonpæl, der fremover skal bære en del af perronbelysningen. Pælen blev frigjort for halogenbelysning og kabel og er nu klar til nedgravning. 

Med skinnerne fra overkørslen fjernet kunne de sidste sveller udlægges og to sporrammer i spor 1 blev samlet, ligesom en ramme i spor 2 kom på plads. Tvangsskinerne nåede vi ikke at få ilagt, så de må eftermonteres. En godt krydret chili con carne udgjorde frokosten. Vi spiste naturligvis udendørs i det fine vejr. 

Søndag kl. 10.30. Steffen og Lars justerer sideskinnerne i sporskifte 106. Claus B graver sporkasse.

Søndag kl. 12.08. Efter opgravning rundt om skinner og tvangsskinner er alle skinnerne løsnet, og trækkes væk med en kombination af gravemaskine og rå muskelkraft.

Søndag kl. 14.07. Overkørslen graves op og sporkasse med det rette fald mod spor 1 etableres. Lars dirigerer og Claus B er maskinfører.

Mens sporrammerne blev samlet, ballasteredes det byggede spor successivt. For ikke at spærre indgangen til Hedeland skulle vi have genetableret overkørslen. Derfor var det nødvendigt at justere sporet i højden og understoppe det. Vi fik overkørslen genopbygget og efterlod den med et lag af stabilgrus. Det blev en lang arbejdsdag, for vi var ikke færdige med at rydde op før klokken var henad 18.30. Vi nåede dog i mål med de vigtigste opgaver og de mindre solskoldninger er nok væk mandag-tirsdag.

Søndag kl. 15.03. Sporet i overkørslen er klar til samling. I forgrunden borer Steffen huller til spigr, mens Lars i baggrunden slår dem i med mukkert. Claus B er ved at ballastere det allerede samlede spor.

Søndag kl. 17.11. Sporet understoppes efter det er hævet med donkrafte. (RBJ)

Søndag kl. 17.22. Mens Rasmus sætter lægtehegn op ud for skifte 106 er Claus B ved at lægge sidste hånd på grusvejen. På vognhalsbanegården er Lars ved at køre kompressorvognen i hus.

Næste lørdag fortsætter vi arbejdet ved overkørslen. Det nye sporskifte 106 skal samles og justeres, ligesom vi skal have bygget de manglende ca. 13 m spor for at kunne tilslutte spor 1. Når det er gjort kan vi begynde at fjerne overskydende grusmaterialer i området samt de udvekslede sveller.

Steffen og Claus


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.