Blå himmel, sol, næsten ingen vind og en anelse forårskulde i luften udgjorde det vejrmæssige fundament for baneafdelingens arbejdshold på Hedehusgård Station denne lørdag. Arbejdsopgaverne udgjordes af både konstruktive og mere destruktive opgaver. Begge dele blev der gået op i med liv og sjæl!
|
Steffen og Klavs retter sveller ind. En af dagens konstruktive opgaver. |
Med et stort fremmøde kunne vi tage fat på flere opgaver. Resten af spor 1 skulle samles, vores stoppemaskine skulle forsynes med ny ramme til ballastklodser og vi skulle gøre klar til flytning af sporskifte 106. Mens Lars og Claus B kastede sig over udgravning og stenflytning ved skifte 106, gik Steffen, Steen, Rasmus, Klavs, Claus N og Peter i gang med at samle spor 1. Inden frokost var spor 1 færdigt og foreløbigt bakset på plads. Resterne af det gamle stationsstakit blev læsset og kørt på genbrugspladsen. Imens blev stoppemaskinen hentet frem og herefter var det tid til frokost i solen.
|
I stationens sydende skal skifte 106 rykkes længere mod syd og skifte 107. Det kræver flytning af nogle sten og udgravning af ændret sporkasse. Her er Lars og Claus B i gang med at flytte sten. |
|
Steen borer huller til spigr. |
|
Claus N og Peter propper spirg i hullerne. |
|
Efter sporet er færdigspigret, justeres det til korrekt beliggenhed i forhold til perronforkant. Kenneth kom lige forbi og blev straks inddraget i arbejdet for en kort bemærkning. Her holder han vores perronafstandsmålevinkel, mens Steffen flytter sporet. |
Med maverne fyldt og tørsten slukket, blev spor 2 blev blæst rent, så det på lørdag er let at komme til at trække spigr ud. 'Trykluftgravningen' fortsatte ud i skifte 106, hvor befæstelser og laskesamlinger blev blæst rene. Herefter begyndte dagens mere destruktive opgaver med at skille sporskiftet ad og skabe plads til at placere det helt op til bagenden af skifte 107. Sporet blev skåret 2,5 m nord for skifte 107, en sporramme løftet ud og alle ståldelene i skifte 106 fjernet og løftet ud. Vi blev beæret med besøg af vores æresmedlem Bent Klingenberg, der inspicerede arbejdets fremskriden.
Mens solen begyndte at stå lavere, afsluttedes dagens arbejder på både spor og stoppemaskine. Hvor det var nødvendigt blev ujævnheder jævnet ud for at lette færdslen på stien i ugens løb. For en sikkerheds skyld satte vi en enkel afspærring op.
|
Sugegravning er en kendt metode, også indenfor jernbanearbejder, men trykluftgravning som Peter her praktiserer, er ikke så udbredt. Peter meldte sig frivilligt til opgaven: "Jeg får jo ikke støv i håret som jer andre". |
|
Rasmus og Steffen trækker spigr op i skifte 106. I baggrunden arbejder Lars og Claus B på stoppemaskinen. |
|
Sporet saves over med vores benzindrevne skinnesav. Skifte 106 ses i baggrunden og hvor Claus og Lars står, kommer skiftets tungeparti til at ligge i fremtiden. |
|
Igennem 2 år har vi lånt afspærringsmateriel til corona-foranstaltninger og nu kunne det bruges én gang til, inden vi leverer det tilbage. |
Næste weekend (26.-27. marts) arbejder vi i baneafdelingen både lørdag og søndag. Vi regner med at nå at etablere skifte 106 på nye sveller og på ny placering samt at tage overkørslen op, lave ny sporkasse og genetablere spor og overkørsel. Søndag serveres varm mad til frokost. Der er masser af opgaver, også for utrænede udi sporbygning, så kig forbi og prøv en dag som banearbejder.
|
Vi slutter dagens beretning med et kig på spor 1 under anlæg i 1990. Meget så anderledes ud dengang. Det meste af vores materiel stod ude og vores publikumsfaciliteter var ikke imponerende. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.