Efter sidste weekends arbejder i overkørslen ved Hedehusgård Station fortsatte arbejdet i dag med at tilslutte spor 1 og samle sporskifte 106. Lørdagens vejr bød på vekslende skydække med solstrejf. Tørt, men endnu med sne på jorden skyggefulde steder efter onsdagens snefald.
Vi arbejdede dagen igennem i flere hold. Dels med tilslutning af spor 1, sporskiftet og i stationens nordligste ende ved Roskildevej, hvor et hold fik flyttet en større bunke sf-sten, så kommunen kan udføre arbejde på gårdspladsen.
|
Claus B trækker skinner til spor 1, mens Kenneth allerede er på vej med spormålene. |
|
Søren og Kenneth spænder laskebolte med vores kraftige Milwaukee akku-slagnøgle. Et skønt stykke værktøj, der har afløst vores luftnøgle. |
|
Steen borer laskehuller med akku-maskine og kopbor. Endnu et stykke værktøj og en metode, der letter vores arbejde med sporlægning. |
Den sydlige ende af spor 1 blev forsynet med skinner, en indpasser blev tildannet og sporet klargjort til spigring. Desuden blev skævheder i sporet rettet ud med den hydrauliske skinnebukker. Frokosten indtog vi i samlet flok, inden vi igen skiltes i hold og fortsatte arbejdet. Spor 1 blev spigret og skifte 106 blev gjort klar til samling.
|
Den sidste stump af spor 1 mod overkørslen er klar til spigring. Rasmus gør klar til pandekagebagning over bål. |
|
I den modsatte ende af spor 1 kom et hold fra værkstederne med noget opbrudt betongulv, der passende kunne indgå som perronfyld. Niels, Kjeld og Carsten er her på vej tilbage til værkstedsremisen med E 28 og tom tipvogn. |
|
...hvor Niels straks gik i gang med at fylde endnu en vogn med opbrudt betongulv. |
Med spor 1 færdiggjort, gik vi til kaffepause og tRasmus' friskbagte pandekager med sirup og syltetøj. Forinden havde vi også nået at få et stykke chokoladekage af rideforeningen som tak for et par småreparationer af deres materiel. Godt at vi laver fysisk arbejde i afdelingen - ellers kunne vi let få flere kalorier end vi forbrænder!
Efter pausen gik vi i gang med at rette skifte 106 op og gøre klar til spigring. Skiftets tunger er lejret i stålplader og Søren, Claus B og Lars fik fremstillet og isvejst nye bøsninger til hullerne som tungerne bevæger sig i. Imens fik Klavs, Peter og Claus N spigret skiftets højre gren og hjertestykke. Inden det var tid til oprydning, blev der arbejdet med bukning af side- og mellemskinner. Det arbejde fortsætter næste lørdag, hvor vi også vil begynde at fjerne de optagne sveller fra spor 1 og gøre klar til sporkassearbejder i spor 2. Det forlyder fra sædvanligvis velunderrettet kilde, at der serveres ristede pølser til arbejdsholdet.
|
Vi blev færdige med at flytte sf-sten. Endnu en gang er det godt at være i besiddelse af en fleksibel gravemaskine. Det havde været hårdt arbejde med håndkraft! |
|
Hvor mange banearbejdere kan man placere i og omkring et sporskifte? Her er der blevet plads til Lars, Claus B og N, Kenneth, Peter og Klavs. Foto: Rasmus Brandt. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.