Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

onsdag den 19. juni 2013

Kør med på hele turen fra Fem Ege til Hedehusgården


NU er den her! Filmen alle har ventet på!

Se filmen her:


Hele turen fra Fem Ege til Hedehusene på en grå og regnfuld juni-dag. Lokomotivet er No. 3 og videokameraet er anbragt lige under røgkammeret. Undervejs er der mange fantastiske oplevelser: Haren krydser sporet, kalven løber efter sin mor og der er krydsning med M23 på Brandhøj. 30 minutters spændingsmættet underholdning. Sæt dig med en kop kaffe, skru op for lyden og nyd hele turen i ro og mag - set fra forenden af et lokomotiv!

God fornøjelse :-)


Vildmosen No3 her set på vej forbi Naturlegepladsen


mandag den 17. juni 2013

Nyt fra maskinafdelingen #16-13 17/06:


Lars har modtaget en pakke, der forhåbentlig kan få M24 i drift igen; en brugt B-pumpe med de rette specifikationer på de fleste punkter. Et ihærdigt søgearbejde på nettet har således bragt flere gode resultater og dette er det første fysiske udbytte. Den skal nu donere reservedele til reparationen af den oprindelige brændstofpumpe fra M24.

- en skattekiste!


 Motorhuset fra M25 fik Jan og Per afmonteret i onsdags, så vi brugte aftenen på det fortsatte arbejde med at adskille M25, så man kan få efterset og om nødvendigt renovere alle 4 topstykker – mens vi venter på reservedele. Mikkel stod for afmonteringen af topstykkerne, mens vi andre afrensede motorrummet – nu vi kan komme til og afmonterede køleren, der er i vejen, når der skal tørnes. Det gav en del oliespild og følgelig en oprydning bagefter. Motorhuset blev løftet på et par deplorider og kørt udenfor. Her kan det passende blive malet. Så er der plads til at arbejde på selve motoren imens. Peter fik desuden slået græsset rundt vognhallen. Vi var således 8 fremmødte, der alle arbejdede flittigt denne aften

Afmontering af M25 køler
- det er længe siden nogen har gjort rent her!
Topstykket løftes forsigtigt fri!
M25 - nu uden topstykker. Fjernet fornemt af denne mand!
Motorhuset anbragt på deplorider. Bemærk at Mikkel har en Frichs T-shirt på. Meget passende!
Et topstykke og Mikkels specialværktøj til at presse fjederen ned, mens låseringen fjernes
Posted by Picasa

søndag den 16. juni 2013

Nyt fra Bafd15-6-2013

8 mand stod der lørdag formiddag klar til at gå i gang med arbejdet i baneafdelingen. En glædelig overraskelse som blev udnytte ved at dele styrken op i to hold. Det ene hold justerede sporet færdig i kurven, hvor vi for nyligt har skiftet sveller. Det andet hold kastede sig over at udskifte træktømmeret i sporskifte 108, der forbinder hovedsporet med sporviften foran museumshallen på Hedehusgården. Lidt pudsreparation blev også udført i vores kommende udvidelse af maskinværkstedet.

Alle hold blev færdige inden frokosten, der blev indtaget i skyggen i "Slyngelkrogen" ved værkstedet.
Efter frokost kørte vi på Brandhøj og fik sorteret nogle paller med spiger, underlagsplader og lasker. Det bliver en sand fornøjelse blot at kunne hente en palle med de rigtige materialer, når vil skal til at forlænge banen mod Tune.

Ole har leveret dagens billede.

Steffen
Der arbejdes på at montere trækbukken på sporskiftet lige inden frokost.
Det meste af dagen var der dog indtil flere som arbejdede samtidigt.

torsdag den 13. juni 2013

Lidt nyt fra Hedeland

Lidt nyheder fra Hedeland:




I/S Hedeland har fået bevilliget penge til opkøb af jord til udvidelse af Hedeland, deriblandt det område, hvor vores baneforlængelse altid har været planlagt at gå - indtil nogen jordspekulanter opkøbte denne del. Nu er prisen tilsyneladende kommet ned til et realistisk niveau: Se artiklen fra Dagbladet her

Vores trofaste "nabo" Hardy er afgået ved døden. Vi kommer da til at savne hans besøg - men nok ikke lugten af gammel brænderøg og cigar. Æret være hans minde. Se de fine foto-serier her:
og her fra da Hardy fik en skurvogn i vinters:


Og så se en lille video med Vildmosen på vej op ad bakken til Hedehusgården - min første You-tube video...

mvh Redacteuren

mandag den 10. juni 2013

Nyt fra maskinafdelingen #15-13 10/06:

Gamle reservetopstykker til Frichs. Mindst et skal renoveres til erstatning for det defekte fra M25


Denne aften blev der afholdt arbejdsmøde i Maskinafdelingen, hvor vi skulle gennemgå status på vores højprioritetsprojekter: M23 – M24 – M25 og prioritere presserende opgaver, samt fordeling af opgaver vedtaget på Generalforsamlingen. Desuden blev der udnævnt områdeansvarlige. Vi var 12 fremmødte medlemmer til mødet.

Posted by Picasa

Nyt fra Bafd 8-6-2013

Lørdagen blev brugt til mange forskellige arbejder på og ved sporarealet ved Hedehusgården. Vi fik afsluttet et projekt med efterspænding af laskebolte på sporarealet foran vognhallen og fik færdiggjort de sidste småting ved sporskifte 105, der blev renoveret for et par måneder siden. Græsset på arealerne blev klippet og endelig fik Lars rettet lidt af på gårdspladsen foran værkstedet, så vandet kan løbe væk frem for at løbe ind mod porten.

Steffen

søndag den 2. juni 2013

Nyt fra Bafd 1-6-2013

Årets første sommerdag iflg. kalenderen blev brugt til arbejde flere steder på banen. Peter og jeg læssede plænetraktoren på Storebæltsvognen og fik slået græsset på samtlige perroner på hele banen. Søren, Lars, Kenneth og Jørgen fortsatte svelleudskiftningen i kurven i km 0,2.

Samtidig var Carsten og Mikkel på Brandhøj på jagt efter nogle nye topstykker til M25. Udover disse fik de fik et læs sveller med på slæb på turen tilbage til Hedehusgården, da græsslåningstoget stadig var på vej i modsatte retning og de var ved at løbe tør for sveller ved km 0,2.

Over middag var begge hold samlet og vi fik færdiggjort kurven samt læsset alle de gamle sveller.


Steffen
Der rettes sporvidde til og bankes spiger i.

Græsslåning på Stenager trb.

Læsning af gamle sveller mens sporet fejes.

mandag den 27. maj 2013

Nyt fra maskinafdelingen #14-13 27/05:

Før...
Efter... Husk at vande blomsterne i ny og næ

Efter en regnfuld søndag med få passagerer, så sluttede Mikkel dagen af med nedbrud på M25: Toppakningen gik på cylinder 7 & 8. Han gik sur hjem! Heldigvis kom solen og Mikkel igen, så sammen med Carsten fik han bremseklodserne afmonteret fra M22. Dernæst fik vi rangeret M23 og M25 ned til værkstedet. Først blev klodserne fra M22 afrenset for gammelt bremsesand, så de fremstod næsten nye. Så fik M23 skiftet bremseklodser, så den evt. kan indgå i trafikken på søndag; Da7 blev sendt til vognhallen og imens kom M25 over graven, så cylindertoppen kan blive adskilt. Det kræver dog afmontering af lydpotte m.m. Det hele blev klart til det fortsatte reparationsarbejde i løbet af ugen – i håbet om en driftsklar maskine til søndag. Inden de andre mødte frem, arbejdede Carsten og jeg i Gartnerafdelingen. Ukrudt er fjernet foran værkstedet og tipvognen er beplantet med blomster fra ”Fætter Fly”. En opfordring til alle om at vande blomsterne hen over sommeren!

Vi var 6 effektive fremmødte denne aften.


Rangering. M23 frem og M25 med til værkstedet
Mads afrenser klodserne fra M22
Carsten genmonterer bremsetøjet på M23



M25: Tydeligt oliespild fra cylinder 7 og 8


Mikkel demonterer "dikkeværket", så der er adgang til cylinderboltene
En god aftens arbejde!
En gl. pakning til at tage mål efter til ny-fremstilling
Posted by Picasa

søndag den 26. maj 2013

Nyt fra Bafd 25-05-2013

Lørdag fortsatte vi med svelleudskiftning omkring Hedehusgården. Denne gang var det i kurven km 0.2, som leder ned til bunden af grusgraven. Denne kurve er den skarpeste vi har liggende i hovedsporet og er derfor særligt hårdt belastet.

Finn og jeg hentede et læs sveller på Brandhøj, mens Lars og Kenneth gik i gang med at løsne de første par sveller. Vi fik knækket vores store koben, da vi havde løsnet knapt 30 sveller, så det satte grænsen for dagens produktion. Trods dette og at jeg måtte forlade arbejdsholdet omkring middagtid blev svellerne udskiftet og sporet understoppet, så det var klar til aftenens spejder særtog og søndagens plantog. En rigtig god indsats.

Ole har været forbi i løbet af eftermiddagen og leveret billeder fra arbejdet.

Næste lørdag fortsætter vi med svelleudskiftning i kurven.

Steffen


Svellerne skal løftes lidt inden spigring, da de er 13 cm tykke i stedet for 16 cm.

Sporet understoppes.

søndag den 19. maj 2013

Nyt fra Bafd 18-5-2013

Lørdagen brugte vi til at klare forskellige småopgaver på Hedehusgården, samtidig med at vi introducerede vores nye medlem Niklas til de forskellige opgaver. Vi startede med at hente et læs sveller på Brandhøj og flytte lidt rundt på materiellet i vognhallen. Tilbage på Hedehusgården fik Lars og Niklas monteret et par nye svelleskruer i trækbukken foran værkstedet, således at den nu sidder forsvarligt fast. I mens slog Jørgen og jeg græs overalt på vores områder på Hedehusgården.

Efter frokost, hvor temperaturen havde rundet de 25 grader, udskiftede vi sveller i sporene foran museumshallen. 8 stk blev det rundt omkring på arealet, hvoraf  de 4 af dem heldigvis lå et skyggefuldt sted.
Næste lørdag arbejdes der sandsynligvis videre med svelleudskiftning.

Steffen

Lars og Niklas i gang med svelleudskiftning. Alt græs er nyslået og klar til
næste køredag.

Svelleudskiftning i udtrækssporet under træerne. Her er der mere behageligt.

Der slås spiger i på den gammeldags måde, inkl. med pibe i munden. 

mandag den 13. maj 2013

Nyt fra maskinafdelingen #13-13 06/05:

M25: Motorhus slebet og grundet.

Kenneth og Poul fik i onsdags gennemgået vognene i motorstammen, der har glidelejer og derfor kræver en del arbejde med adskillelse og smøring af disse. De var derfor klar til første plandag i søndags. Maskinchefen fik denne aften bl.a. færdiggjort papirarbejdet. Vi andre fik fuget samlingen mellem fører- og motorhus på M25, samt slebet og grundet, så Onsdagsholdet kan få det malet. Desuden check af kølervand og andre klargøringer. 6 mand på Gården denne aften.

Posted by Picasa

søndag den 12. maj 2013

1. Plandag K13 - billedreportage

Bo fyrer op. Bemærk den nye inddækning med oliekanden
No 3 fyres op af Lars og Bo

M25 trækker årets første planafgang
Passagen på Rubjerg overvåges opmærksomt
No 3 krydser M25 på Brandhøj
Kørelæreren med hans dygtige elev!
Indkørsel til Brandhøj
Skovtur på Naturlegepladsen
Dagens sidste tur med motortoget
- og dagens sidste tur med fuld damp op ad rampen
der køres i remise efter en god dag.
Posted by Picasa

Nyt fra Bafd 11-5-2013

I ugens løb havde Kenneth og jeg repareret hydraulikcylinderen på stoppemaskinen og tilpasset ballastkosten. Lars og Ole monterede begge dele onsdag, hvorefter vi var klar til lørdagens arbejde.

Lørdag startede med rensning af overkørslerne ved Hedehusgården og efterspigring af kurven ved km. 0,2 , alt i mens jeg gik den sidste del af det årlige strækningseftersyn. På Brandhøj blev ballastkosten og stoppemaskinen afhentet og vi kørte ud til kurven på Sletten, som vi pga. problemerne med stoppemaskinen ikke fik afsluttet forrige lørdag. Denne gang kørte maskinen uden problemer og vi fik understoppet det sidste spor. Bagefter fejede vi ballasten på plads, og så der kun var en lille smule manuelt skovlearbejde. Sammenlignet med tidligere, hvor al ballast blev fordelt med skovle og alle sveller fejet manuelt, er det en meget hurtig og mandskabsbesparende måde at gøre det på.

Dagen blev afsluttet med indsamling af alle de kasserede sveller på Sletten, så der var pænt til sæsonstarten i dag.

Billeder blev det ikke til i løbet af lørdagen, men Ole har leveret et fra onsdagens arbejde.

Steffen 

Lars er i gang med at montere hydraulikcylinderen på
maskinen. Der er ikke meget plads i en 700 mm udgave.

mandag den 6. maj 2013

Nyt fra maskinafdelingen #13-13 06/05:

Kenneth var kommet i god tid for at gennemføre det årlige hovedeftersyn af alle vognene. Ærgerligt var det derfor at LM9 skulle afspore lige udenfor værkstedet på det sted, der allerede i forvejen var udset til næste sporarbejde. Kenneth og Carsten fik den dog på sporet med et par ”Andefødder” og kunne konstatere en sporvidde på 74… Aftenens første opgave blev derfor at udbedre sporet midlertidigt. Herefter gik Peter, Mads, Martin og jeg til hånde med at få de resterende vogne fra dampstammen kørt igennem serviceeftersynet, der bl.a. indeholder check af hjulprofil, opsmøring af slidområder og efterspænding af bolte. At M9 så også løb tør for brændstof og derefter havde startvanskeligheder, gjorde at det var ret mørkt, da vi kunne køre den eftersete vognstamme på plads. I mens arbejdede Per og Carsten på trimning af M25 – uden dog at få has på den ujævne tomgang. Så var der bedre udbytte i vognrokade ude i hallen sammen med Trafikchefen, så driftsenhederne er klar til søndag. En effektiv aften med 8 medlemmer i gang.


de kritiske punkter udpeges
Friske huller til spigerne bores


Stammen klar til at blive efterset
Kloge tanker tænkes ang. tomgang
LM9 efterset og på vej forrest i stammen igen
Bogier efterses og smøres. Bolte efterspændes
centertappen og skiver får frisk fedt
Posted by Picasa