Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 13. februar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #07-23 13/02:

Med lidt forsigtighed og præcision komme lejekasse på plads i akselportene.

 På trods af vinterferien var der fint fremmøde med 12 mand på værkstederne; et hold gik løs på gravemaskinens affjedringssystemer, der skulle efterstrammes. Det foregik ude i vognhallen. Fritz fortsatte arbejdet med akslen til M9 og skulle bl.a. tage et par kritiske mål på de hjul, der skal monteres på akslen. Den ene af bogierne til C3 fik monteret begge hjulsæt. Der skal koordineres en del, når akselkasserne skal passe ned i portene. Bagefter bliver lejekasse og fjedre trykket sammen, så stangen der holder begge lejekasser kan skrues  på. Efterfølgende fik bogien en omgang lappegrunding – såvel som den anden fik en ekstra gang sort. Der blev også slebet på spartlingerne af skruehuller på C4´s sideplader, så de snart kan få en omgang grøn. Brian og jeg trak en dejlig masse søm ud af den gamle spånplade fra omklædningen, som Niels og Alexander bagefter genbrugte til inddækning rundt den nye dør. Der blev også tid til en god kop kaffe til alle de kager, som Kjeld og jeg  havde medbragt. En fin aften på Gården /Leif


Næste hjulsæt kommer trillende...

Samme operation; andet hjulsæt

Lejekasse og fjeder trykkes sammen og lejekassestangen monteres

Færdigt arbejde. Det er tid til en pause!

Akslerne fik lige en grundigere grunding...

Den nye dør fra Damp á bliver fornemt inddækket.


lørdag den 11. februar 2023

Nyt fra Bafd. 11-02-2023

Dagens arbejdshold i baneafdelingen havde fint vejr uden frost og det passede fint til opgaverne, der indeholdt ballastfordeling, ilægning af sveller og arbejde med sporskiftet i omløbet spor 20/21. Mandskabet var lettere reduceret på grund af skiferie og familiefødselsdage. Niels havde startet dagen med arbejde omkring vindfanget, men stødte til sporholdet senere, Steen kastede sig over stoppemaskinen, mens Steffen, Lars og Claus N fra starten helligede sig sporet.

Dagens hovedopgave: Sydlige skifte i omløbet spor 20/21. 

I løbet af dagen fik vi udlagt ballast i den nordlige ende af spor 21, indsamlet løse skinner og skinnestumper langs spor 21, 2 og 3 samt endeligt samlet omløbet i spor 20/21. Ved fælles hjælp fik vi justeret svelleafstand og sporvidde i skiftet og med tilskæring/slibning tilpasset lasker til samtlige samlinger med de eksisterende spor. Et enkelt laskehul blev boret op, og herefter kunne samtlige laskebolte relativt problemfrit spændes. Hermed er der skabt mulighed for omløb. Sporet skal naturligvis ballasteres og justeres, inden det kan tages i brug. I forbindelsen med spor 20's sydende trak vi 4 gamle sveller ud og erstattede dem med 5 nye. Sporet blev spigret og lasker fundet frem og tilpasset. Vi mangler et par laskehuller i skinnerne, men ellers er alt klar til at forbinde den sydlige ende af spor 20. 

Mens Lars løfter overtallige skinner op på Storebæltsvognen, er Niels og Steffen i gang med sporskiftet.

Spormålene er på plads. Lars og Niels bakser med spigr, mens Steffen tilpasser en laske.

Det blev til en del rangering i løbet af dagen og vi nåede bl.a. helt til km 92,4 - HVBs højst nummererede kilometersten.

Med et tiltagende mørke begyndte vi så småt at pakke sammen, og vi kom i hus, inden det blev rigtigt mørkt. Heldigvis kan vi efterhånden nyde godt af mere dagslys, der jo er en væsentlig forudsætning for vores udendørs arbejde.

M 12 henter banevognen, så den kan sættes på plads i museumshallen.

Efter endt arbejde var det tid til at tømme arbejdsholdets skabe for snavset arbejdstøj, der om en uge vil være skinnende rent og nystrøget takket være altid vaskeaktivistiske Lars. Vi regner med at afslutte sporarbejderne ved omløbet og foretage den mest grundlæggende justering. Stoppemaskinen er i hvert fald klar.

Da vi har vaskemaskine på Hedehusgården, får vores arbejdstøj næppe en tur i Lützows Lyn-Vaskeris fine varevogn. Måske en anden dag?

Husk aktivmødet i Baneafdelingen: Lørdag d. 25. februar kl. 11.00 i Damp Af. Samme dag afholdes også aktivmøde i bygningsgruppen, men det foregår kl. 10.00.

Steffen og Claus




mandag den 6. februar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #06-23 06/02:

Et slags statusbillede på C3 og C4. Det går den rette vej!

 Vi kom lidt senere på værkstederne, da et godt projektstatusmøde trak lidt ud.

Der er ellers mange gode opgaver: På C3 fik Jan og Bjarne fastgjort trinbrædder og de tilhørende mellemstykker. Bagefter blev bænkeholdere og håndlisterne til C4 fintilpasset, så jeg kunne give dem alle en sidste omgang sort maling. Resten af malingen brugte jeg på en bogieramme, så den kan blive monteret færdig. Fritz fik drejet de små hjul der skal monteres på rammen som en del af affjedringen. Carsten og John fik efterstrammet lejekasserne på de store hjul og gjort klar til samlingen af en bogie. Jeg havde åbenbart hovedet for dybt i den sorte maling til at se, hvad Gert, Niels, Lars O., Klavs, Kenneth og de øvrige fik syslet med – men fik da talt 11 fremmødte denne aften /Leif


Om fintilpasning af håndlister på C4

Trinbrædder fastgøres på C3

Lejekasserne efterspændes

Flammeskåret materiale til M9s aksel

Prøvemonteret leje på M9s aksel

Opstilling med lille messingbøsning testes

Nyt fra Bafd 04-02-2023

 

”Se Bambi…. Vandet er stift”…. Sådan lyder det jo i Disney’s juleshow, og sådan startede dagen også for BAFD. En solide gang nattefrost gjorde at alt jordarbejde var umuligt, da dagens arbejdshold mødte ind fra morgenstunden. 

Kenneth og Peter kiggede i første omgang på de nødvendige tilpasninger i forbindelse med vores omløbsspor foran vognhallen. Steen ankom med vibrator-akslen fra stoppemaskinen, der har fået nye lejer og gik i gang med at få den monteret, så vi snart kan komme til at stoppe sporet under. Steffen holdt indledningsvis byggemøde med Niels omkring vindfanget i vognhallen der nedtages og andre projekter. 

Lars og Aleksander gik i gang med at indsamle gamle sveller rundt omkring på gården med M12 og gravemaskinen læsset på transportvognen. Senere stødte Søren til og på trods af frosten, så lykkedes det at få gravet lidt materialer væk med håndkraft og få tilføjet de manglende sveller ved det sidste sporskifte i omløbssporet. Efterfølgende kunne vi så småt få bakset diverse skinner på plads og skåret til og begynde at finde de rigtige lasker frem til montage. I øvrigt i et fantastisk vejr vi alle nød i stor stil.

Qua skinnerne er af forskellige oprindelse, så var det absolut ikke alle laskehuller der passede indledningsvis, men ved hjælp af et hulbor og en alternativ form for tilspænding (se billede) så kom vi i mål med alle hullerne og sporet er nu samlet. Når det bliver lidt lunere, så skal hele sporet rettes op og understoppes og sidst men ikke mindst, så skal diverse huller og ”opkradsninger” i terrænet fra både gravemaskinen og tømrerens Manitou udjævnes, så hele området kan fremstå flot og ryddeligt til sæson start i maj, hvor græsset igen skal slås.

 

Kenneth (og Steffen)

Et aktivt hold. Lars og Steen borer laskehuller i forgrunden, mens Peter skære skinner og Steffen
tilpasser lasker. (SH)

Vandret hulboring til lasker har altid været et besværligt arbejde. Selvom vi har
gjort det mange gange er det først for nyligt at vi har fundet på at tage et brækjern
til hjælp for at lave tilspænding (KHA) 

Der arbejdes med tilpasning og montage af lasker mellem de meget forskellige skinneprofiler. (KHA)

Kaffe og snøfler er altid godt ud på eftermiddagen 😋 (KHA)



Med forskellige størrelser skinner skal der slibes noget
af laskerne for at få det hele til passe sammen. (KHA)

Steen fik samlet stoppemaskinen igen (KHA)


 

mandag den 30. januar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #05-23 30/01:

1. lejekasse er lige monteret. Nr. 2 leje bliver fyldt med fedt fra den nye elektriske fedtsprøjte.

 Efter sidste mandag, hvor gulvet blev lagt i C4, så blev det tid til montage af sider og bænkeholdere. Et godt hold med Jan, Bjarne, Per, Klavs m.fl. tog sig af den opgave. Jeg tog mig af at male bolte og de nye kantlister med sort.  Et andet hold med Carsten, John L. og Alexander tog sig af montage af aksellejer. Imens sørgede Rasmus for friske forsyninger til fyret, så det ikke kører tom. Fritz fræsede notgang i akslen til M9. Kjeld m.fl. ryddede op og fik sat materialer på plads i stålreolen. Jeg talte 12 mand på Gården denne sidste mandag i januar. M30 fik en ny generator monteret i onsdags og er atter køreklar. /Leif

Fedtfyldt lejekasse. Det varme leje er næsten klar til montage.


Lejet lige hentet fra gryden bliver slået på akslen.



Montage af sider på C4



Der arbejdes i flere hold med montagen
Maling af endekanter


Den nye dør fra Damp á til ståltrappen :-)




søndag den 29. januar 2023

Nyt fra Bafd 28-01-2023

Det var en kold lørdag morgen. Natten havde budt på ca. 4 graders frost, det var mørkt og diset. Selvom der var frost i jorden gik arbejdet med forberedelse og ilægning af sporskiftet i spor 20 og transversalen til spor 21 i gang. Morgenholdet bestod af Peter H, Steffen, Alexander og Claus N. Steen åbnede den indre døråbning til den nye gavlindgang til Damp'a. Ved arbejdsdagens afslutning var der adgang til vores lokaler via den nye trappe. Trappeafsatsen ved døren i førstesals højde kan blive et godt fotosted, når persontog ankommer i spor 1.

Midt på eftermiddagen kom skiftet på plads og finjusteringen kunne påbegyndes. Foto: Peter Hein.

Skinnerne i spor 20 blev hurtigt skåret med skinnesav og med 2-3 raske folk var spirg og skinner også snart fjernet. Med frost i jorden sad svellerne godt fast, men med hjælp fra gravemaskinen slap de dog taget efterhånden. Svellerne blev lagt på deploriderne med gamle sveller, så de ikke generede det videre arbejde. Vi fandt en sporramme til transversalen frem og gjorde klar til udgravning i spor 20. Derefter var det tid til frokost, hvorefter Steffen forlod arbejdsstedet for at tage på skiferie. Heldigvis dukkede Lars op efter natarbejde, så vi kunne fortsætte med uformindsket styrke.

Steffen trækker spirg op. I baggrunden ses en gammel arbejdsvogn fra roebanerne på Lolland.

Svellerne løftes fri af ballasten. I baggrunden fordeler Steffen og Alexander grus mellem sporene.

Der er mellem 15 og 20 minusgrader i Sibirien i øjeblikket. Derfor blev vi nysgerrigt iagttaget af silkehaler, der har skiftet Sibiriens kulde ud med det mildere danske vejr. Fuglen har en stor lever i forhold til sin størrelse, fordi den spiser store mængder bær, der kan være gærede og dermed indeholde alkohol. Uden sin store lever ville silkehalen simpelthen blive beruset!

Arbejdet fortsatte efter spisepausen med afsidning af gravemaskinen og påbegyndelse af udgravning til sporskiftet i spor 20. Det opgravede materiale blev dels fordelt mellem spor 20 og 21, dels midlertidigt placeret på jorddiget øst for spor 20. Da skiftet har træk modsat afvigende spor gravede vi ud til skiftetrækket i jorddiget - en udgravning vi ramte ret præcist efter grundig udmåling.

Dybden på udgravningen blev kontrolleret med waterpas og tommestok, og justeret hvor det var nødvendigt. Herefter kunne sporskiftet, der i forvejen var hentet frem, lægges forsigtigt på plads. Alexander var taget tidligt hjem, men i stedet dukkede Rasmus op og var med til at afslutte arbejdsdagen. Gert aflagde besøg i banevognen med blødt brød til kaffen - noget der højnede stemningen, da det var begyndt at småregne. Regnen udviklede sig aldrig til noget alvorligt og vi fik skiftet på plads, målt op til sporstykket mellem de to skifter, skåret mellemstykket og lagt det nogenlunde på plads. Med mørket i tiltagende pakkede vi sammen og kørte på plads omkring klokken 17. 

Udgravningen til sporskiftet er påbegyndt. Selve skiftet ses på deplorider forrest i spor 21.

Der er gravet ud til skiftet i spor 20 og kun mindre justering med håndskovl er nødvendig, hvor skiftetrækket skal placeres. Claus skovler mens Lars dirigerer Peter i gravemaskinen. Foto: Rasmus Brandt.

'Den vej!', peger Lars. Skiftet til spor 20 er på vej ned af deploriderne.

Feuer Frei! Peter lyser op i eftermiddagsmørket. En overtallig sporramme tilpasses som forbindelse mellem spor 20/21.

Gravemaskinen holder klar til opsidning. Banetoget befinder sig endnu bag fotografen. Konturerne af omløbet i spor 20/21 er nu helt tydelige. Foto: Kenneth H. Andersen.

Vi regner med at fortsætte arbejdet omkring sporskiftet med endelig tilslutning og justering næste lørdag. 

torsdag den 26. januar 2023

Hedehusgård st. gennem et år

 I januar 2022 begyndte vi at bygge Hedehusgård station om. Arbejdet omfattede et helt nyt perron og sporanlæg, som blev muligt at gennemføre, da Høje Taastrup Kommune nedrev det gamle ridehus. 

Søren Hein har fanget situation før og efter ombygningen. Billederne viser nogle af de mange ting, som vi har nået i 2022. Selve perronanlægget og spor var klar til brug i juni 2022.

Steffen

Hedehusgård station set mod nord november 2021. Vores primært benyttede perron lå ved spor 2
til venstre i billedet.

Samme sted i januar 2023. Nu afgår de fleste tog fra perronen ved spor 1 midt i billedet.


mandag den 23. januar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #04-23 23/01:

De nye, flotte trapper er kommet på plads. Det bliver herligt, når vi kan komme den vej ud af Damp á.

Aftenens store opgave var at få lagt gulv i C4. Jeg nåede lige at få malet pufferarrangementerne, som Carsten og Kjeld havde færdigmonteret i lørdags – så kom begge gulvpladerne flyvende på plads… derefter skulle de mange skruer og bolte monteres og møtrikker spændes. Det blev præcis klar til kl. 22, så vi kunne gå lige til kaffen derefter. Jan og Per arbejdede også med fejlsøgning på M30. Det ser ud til at generatoren er stået af og derfor lader den ikke. Jan har afmonteret den og skaffer en ny til onsdag. Otto drejede hjul, men materialet var ikke godt til formålet, så jern fra en anden stang blev savet og et nyt forsøg gjort. Fritz blev til gengæld færdig med drejearbejdet på M9´s aksel 2, der nu skal fræses en notgang i. Niels og Alexander bemandede bygningsafdelingen og opsatte loftplader over vindfanget ude i museumshallen – jeg fik også lige nedtaget lidt udstilling, så baneafdelingen snart kan komme i gang med sporforlængelsen. Vi var 12 mand på Gården /Leif

Den store pløkhammer er i brug til de mange bolte

Det ser jo meget godt ud dernedad

Find en bolt med en skive og en møtrik...

Montage af bolte og udtagning af generator på M30

Skære en skive til hjul for bogieaffjedring

Grunde møtrikkerne til pufferarrangementet...

Montage af dækplader over vindfanget