M25 får tjekket bremser, olie og andet. B3 står afpillet for alt over dørkpladen - bortset fra den 4 tons tunge kedel |
Efter lørdags indsats, så står Sukkergris -B3 nu temmelig afpillet. Det gør det til gengæld muligt at komme godt i gang med det store arbejde at genopbygge lokomotivet fra neden og opad igen. Men gravsporet skulle Hans denne aften bruge til at køre M25 ind for at tjekke bremser, olie og andet. Efter de sidste justeringer, så kører motoren rigtig godt med fin tomgang. Bo og Peter har nu fået støbt nye hvidmetalslejer og så skulle de tilpasses. Efter hver tilpasning, så smøres der ny blåt på lejet, så man på sølet kan se, hvor der trykkes. Hver gang blev der løftet, stroppen frigøres, så hjulsættet kan tørnes en omgang. Så fandt alle de smarte folk ud af i stedet at konstruere et bæreåg, som Lars O. og Carsten gik i gang med at fremstille af en jernstang. Det kommer til at lette arbejdet betydeligt med de næste renoveringer. Kjeld fik samlet køleren til M30, så den er klar, når motoren er… Jeg fik bl.a. lys i forlygten på Superfos-loket og malet video-kassens ramme, hvor der nu er monteret nitter, som på de øvrige vinduer. Gert og Bjarne fik kørt renseprocessen på vandbehandlingsanlægget, så det også er klar til den kommende sæson og Hans sørgede for blomster i tipvognen. Vi håber jo fortsat på at den 14. juni bliver vores sæsonstart i år… 9 flittige mand på Gården denne aften.
Sænke i strop - frigøre strop - dreje en omgang - strop på igen - løfte... o.s.v. |
Det må kunne gøres smartere! Jerne varmes og bukkes > |
Et smart bæreåg til at løfte hjulsæt er fremstillet. Det bliver godt! |
Den gamle kedelplade fra B3 siger 1913. Den kedel er udtjent... |
Køler til M30 samlet. Der er både olie- og vandkøler i rammen. |
Hans fik plantet tipvognen, men henter lige et par bakker mer ... |
Lys i forlygten, så vi kan finde vores vej i mørket |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.