|
Der planlægges hvordan E28 bedst vendes rundt... |
Vi
startede denne aften stille og roligt på Løgnebænken, for det var en meget varm
aften… Efterhånden var vi 10-12 folk samlet, og så kom der en kande kaffe på
bordet. Men efterhånden havde vi planlagt opgaven med at få vendt E28 i teorien
og så samledes vi alle om den opgave.
E28 har
ligget på ryggen, mens der er blevet monteret aksler, hjul, motor og gear. Nu
var tiden kommet til at vende den rundt og der er ikke rigtigt plads til løftemaskineri.
Vi brugte derfor et par solide vippestænger og fik lokomotivet – der pt. vejer
omkring 400 kg - vendt i løbet af et par tag og til sidst stod E28 på egne hjul
igen. Nu begynder næste del af renoveringen, som består af en masse
montagearbejde, men også at få repareret og monteret de sfæriske lejer til
kobbelstængerne. Kenneth og jeg fik også hentet et par vogne mere, der skulle
efterses. Det var C210 der stod for tur denne aften og næste gang bliver det
C379 – men så er den omfattende opgave også snart afsluttet for i år. Undervejs
fik jeg også grundet en del inde i førerhuset på Superfos-maskinen, så det går
fremad. Erik og Martin fik også sat bue 12 & 13 i spænd, så mangler der kun
en for at der er nok til tag på to vogne. Niels blev færdig med sin egenkonstruerede,
smarte skærm til fræseren. Den kan vippes og vinkles i mange positioner og vil
forbedre sikkerheden under fræsearbejde. Den kan med sin T-klods let flyttes
til andre maskiner. Så der blev atter en mandag syslet rundt på hele Gården…
|
C210 og C379 hentes lige først til vogneftersyn |
|
Vores første tag fik E28 vendt fint på siden |
|
Næste tag bragte den på ret køl oven på pallen |
|
og med de sidste bette nøk fik vi fjernet opklodsningen |
|
Der smøres lim på begge flader af træet og de samles i en stak... |
|
- så spændes der fra midten og ud og så skal det tørre til næste uge. |
|
Ny, praktisk beskyttelsesskærm til fræseren af eget design. |
|
Meget sidst på aftenen var kanterne blevet grundet i førerhuset... |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.