|
Det hvide lokomotiv står godt til blå himmel og rød D13 - herlig aftenrangering |
Sæsonstarten
nærmer sig med hastige skridt, så klargøring af vognene skal op i et højere
gear. Carsten og jeg startede derfor tidligt med først at køre D13 og derefter
at rangere det hvide lokomotiv ud i museumshallen, så der blev ledige spormeter
på værkstedet. M24 måtte også en tur ud, så vi kunne få samlet et tog af en
roevogn og melisvogn og bringe dem til værkstedet. Her stod et team der var
Formel 1 værdig, som hurtigt fik løftet den ene bogie ud og op på bukke for bedre
arbejdshøjde. Den er med glidelejer og
skal derfor adskilles, så olie og filt kan blive udskiftet og lejepanderne
efterses. Melisvognen kom over graven og boltene på undersiden blev efterspændt
og sysnsmæssigt kontrolleret. Bo og Lars O. fortsatte arbejdet med at samle og
svejse spilddamprør med TIG-svejseren, der med Lars bag pinden får smukke sømme
hele vejen rundt. Martin og Erik har nu skåret lister nok til at fremstille 7
buer, hvilket er tilstrækkeligt til et vogntag. De udvalgte derfor de fineste
dele af træet og skar derefter listerne til i passende længder. Jan fik
færdigsamlet lågerne på M24, som nu er flottere end resten af lokomotivet… PR-afdelingen
var også i aktion, da Kjeld og jeg fik opsat endnu et banner ved de røde porte.
Vi er snart klar til sæsonstart! 14 mand på Gården på en smuk sommeraften.
|
D13 er altid flot, men i solskin endnu flottere. Dejligt med en tur - bare for kort... |
|
M24 fik også en tur ud i det fri, så roevognen kunne komme med retur til værkstedet. |
|
Alle lejer adskilles, efterses, får nyt filt og smøres op. |
|
Udsigten under vognen fra gravens dyb... |
|
Spilddamprøret fremstilles af flere rørstykker, der svejses sammen |
|
Her er Lars O. godt i gang med de fineste svejsninger |
|
På snedkerværkstedet skæres listerne op i passende længder |
|
Sidst på aftenen kom banneret op ved den røde port. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.