Lørdag var det planen, at banen skulle have en omgang med ukrudtsbrænderen, men inden opstart opdagede vi, at der stadig var utætheder i systemet. Derfor blev det plan b vi kastede os over.
Steffen og Børge kørte ud i naturen i det varme sommervejr
og slog græsset på perronerne, alt imedens Peter blev på Hedehusgården for at
påbegynde samlingen af de nye sporskifter, der som tidligere nævnt skal bruges
på ”Vinterrasserne” og ”Fem Ege” station.
Det er et projekt, der kræver meget målearbejde og præcision, men opgaven er spændende selvom den tager rigtig lang tid. Et sporskifte består af tre partier; tungeparti, mellemparti og et krydsningsparti, og vi er startet på mellempartiet. Lars dukkede op efter frokost og tilsluttede sig ”sporkiftebyggerens en-mandshær”, hvilket hjalp på arbejdstempoet.
Midt på eftermiddagen var Børge tilbage og tilsluttede sig nu ligeledes holdet – og så tog det fart. Alle mellemskinnerne blev savet af på mål, nye laskehuller boret og så kunne første mellemparti samles.
Tidligere tiders sporskiftebygninger har taget rigtig lang tid, da vi dengang ikke havde ”de rigtige værktøjer” til formålet. Vi har siden fået det rigtige værktøj, hvilket er et stort fremskridt – ikke mindst når det gælder præcisionsarbejdet. En skinnesav, der skærer præcist i vinkel, skinneboremaskine – der borer et nyt hul i skinnen på under ét minut og en skinnevalse, der kan give den rigtige kurveradius i mellempartiet.
Vi kan lige så godt gøre arbejdet sjovt, så indrømmet – vi ”nørder” lidt, men så bliver resultatet også rigtigt ”lækkert”. Alle sveller bliver linet op, vinklet af og fastholdt med skruetvinger under i slåning af skinnespirger, så svellerne ligger hvor de skal.
Sporskiftebygningen arbejder vi videre med, når det passer
ind i programmet og når der ikke er andre opgaver på banen der skal løses.
Peter
Peter afkorter mellemskinnen med skinnesaven, der skærer 100% i vinkel. (LLZ)
Lars og Børge arbejder 100% koncentreret, men det er også de
første rigtige sporskifter de er med til at bygge…… |
Det færdige resultat…….
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.