Endelig var frosten gået af jorden og baneafdelingen kunne igen flytte jord. Vejret var i øvrigt tørt og relativt lunt. Efter småopgaver på Hedehusgård delte vi os i to hold. Steffen, Børge og Claus B og N kørte med M 12 og gravemaskinevogn til km 0.5 for at rense op omkring gennemløbet i dæmningen. I musemshallen arbejdede Søren og Kenneth med D 8 og lettere oprydning i hallens østligste spor.
|
Efter frokost stod der lokomotivflytning på programmet. Her er 2xClaus, Steffen og Kenneth i fuld gang med at sænke M 34. Foto: SH. |
Begge hold mødtes i banevognen på Hedehusgård til frokost. Når vi arbejder flere steder langs banen, prøver vi altid at spise sammen. Det giver sammenhold og mulighed for at planlægge eftermiddagens arbejde. Efter frokost tog vi fat på at flytte M 17 og M 34, der stod klar på deplorider i spor 20. M 12 tog sig af M 17 og M 30 kørte afsted med M 34.
|
Dagens første opgave bestod i at trække hegnsstolperne ved nordenden af værkstedsremisen op.
|
|
Arbejdet med at rense op omkring gennemløbet i dæmningen syd for rampen er afsluttet. Omkring gennemløbet jævnede vi desuden dæmningssiderne pænt af. |
|
God afvanding er vigtigt for sporets beliggenhed. Her er gennemløbet nordøst for Brandhøj tjekket og fundet i orden. |
I lav fart gik det mod Brandhøj, hvor der var afsat plads til de to lokomotiver, der før har været henstillet i museumshallens østligste del. Begge maskiner er ikke driftklare, men repræsenterer klassiske produkter fra danske lokomotivfabrikker - Pedershaab og Nagbøl. Arbejdet med at transportere maskinerne forløb uden vanskeligheder. Vi er rutinerede i løft og håndtering af lokomotiver i den størrelse og hurtigt kom begge lokomotiver ned fra deploriderne. Via opbevaringshallens skydebro kom de ind på de rigtige spor, hvor de nu kan stå trygt og tørt. På Brandhøj havde Rasmus dagen igennem (og i løbet af ugen) ryddet endnu mere op i træer og krat omkring hallen. Vi skal snart have fliset de store stakke af grene, han har produceret!
|
M 12 med M 17 på slæb ved km 0,5. Destination: Opbevaringshallen ved Brandhøj. Foto: SL. |
|
M 9 med M 17 på slæb. M 17 var i 1999 på vej fra oplagspladsen ved Brandhøj til indendørs opstilling på Hedehusgård. Opbevaringshallens på Brandhøj blev opført i 2008. |
Industribaneklubben har igennem 50 år indsamlet et bredt udvalg af danske industribanelokomotiver. Hovedparten af den omfattende samling, der ikke er i drift, står i opbevaringshallen på Brandhøj. Om det var af lettelse over endnu en velgennemført lokomotivtransport, eller om det var af stolthed over den omfattende 'genbank' til fremtidige smalsporsentusiaster er ikke til at sige: Der blev taget billeder af mandskab og begge maskiner, da de blev kørt på plads via skydebroen.
|
M 17 på skydebroen. Foto: SL. |
|
M 34 er rullet ud på skydebroen. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.