Det sidste efterårstog kørte søndag i sidste uge og der er 1½ måned inden juletrafikken begynder. Banechefen har lagt en plan for hvordan vi på den tid kan udveksle ca. 240 sveller samt justere sporet, så det er klar til trafik. I dag var opgaven at skifte sveller ved km 3,7 og forberede sveller til udskiftningen ved Flintebjerg Trb.
|
Arbejdet er i fuld gang ved km 3,7. Med på holdet havde vi denne dag en journalist, der gerne ville opleve banearbejdet på HVB. |
Arbejdsdagen startede som sædvanligt med kaffe i Damp'a. Dagens program blev kort gennemgået for en besøgende journalist fra en lokalavis, og et nyt aktivt medlem skulle også introduceres til de forskellige opgaver på bane og værksteder. Banetoget blev oprangeret med M 24 som trækkraft, da vores sædvanlige trækkraft M 12 og M 30 er på værksted. Vi gjorde holdt på Brandhøj for at hente energivogn og M 40 og fortsatte derefter til arbejdsstedet.
|
M 24 rangerer banetoget gennem sporviften foran vognhalsbanegården. |
Vi kom fint fra start med svelleudskiftningen, og med en god bemanding på 6 mand havde vi alle tid til, i små pauser, at give journalisten svar på hendes spørgsmål. Kenneth havde planer for eftermiddagen og måtte sige farvel ved frokosttid, hvor også journalisten takkede af.
Kort efter frokosten kunne vi sætte hak ved udskiftning af 39 sveller. Benjamin og Claus kørte til Brandhøj efter nye sveller, Lars og Peter skiftede det tilbageværende gamle, slidte bånd på gravemaskinen og Steffen ryddede op. Arbejdsholdene mødtes igen på Flintebjerg og tog fat på at forbore de sveller, der skal ilægges næste lørdag. Vi fik i en fart klargjort og udlagt de mere end 90 sveller kun afbrudt af en kaffepause i banevognen. Efter oprydning kunne vi køre tilbage til Brandhøj, sætte de tilbageværende sveller og M 40 på plads og køre til Hedehusgård. Vejret havde artet sig nogenlunde. Trods vind og mange skyer begyndte det først at regne sidst på dagen.
Vi arbejder alle lørdage til og med 23. november med svelleudskiftning eller sporjustering mellem Flintebjerg og km 3,7. Kom og vær med eller læg vejen forbi og se, hvordan sporarbejde på en smalsporet veteranbane kan gribes an.
|
Arbejdsstedet ved km 3,7. M 40 foran energivognen i forggrunden. Steffen med lufthammer, Benjamin lægger underlagsplader og spirg på plads, mens Lars og Peter trækker gamle sveller ud. | |
|
Efter at have sat energivognen på plads i opbevaringshallen, hentede vi et læs sveller. Her er vi på vej over en vindblæst Sletten med M 40 i laveste gear. |
|
Banetoget lige syd for Flintebjerg Trb, der ses i venstre billedkant. Der gøres klar til boring af huller i de nye sveller. |
|
Steffen og Claus borer huller. Skibakken ses i baggrunden. Aktive medlemmer i Roskilde Skiklub arbejdede i løbet af dagen med klargøring af bakken. Mon der kommer sne på bakken i denne sæson? Foto: Benjamin Sayoc. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.