Siden
sidste mandag har flere hold fortsat arbejdet med No.3, Vildmosen. Den står nu
løftet med forreste hjulsæt afmonteret, så gennemføringen til fjederstokkenen kan
blive tætnet. Kedlen står nu udenfor og røgkammeret er hugget af med en ildøkse
;-) For at få plads til 1684 med alle
delene ude i vognhallen, så er M2 og M45 blevet kørt ind på værkstedet. Lejligheden bliver
derfor brugt til at få dem prøvestartet, så vi ved at de stadig kan køre. Denne
aften blev det M45, Jenbacheren der fik opmærksomheden. Der blev påfyldt frisk
kølervæske og olien blev efterset. Batteriet kunne ikke trække motoren i gang –
men med et batteri udlånt fra M9 gik det meget bedre. Se filmen af prøvestarten her: (ca. 8 min.)
Bagefter
gik Mads i gang med at afrense motorhjælmen og senere gav jeg en hånd med at få
den malet. Inden da fik M30 en sidste omgang maling, så den snart kan komme på
prøvetur.
Per og
Bjarne arbejdede med at få batteriet på M2 i gang igen – dog uden det store
held. Det er et 6 V batteri, så vi er ikke lagerførende i et reserve. Det
bliver købt nyt, så må vi se om det går bedre. Der var desuden en utæthed i
benzinslangen, der kræver nyt.
Carsten
og Peter gik i gang med at skille karmen fra det nu deforme røgkammer fra No3. ved
at bore nitterne ud med den store boremaskine. Endnu en sjov aften på værkstedet
med 8 fremmødte.
|
No 3 kedel uden røgkammer. I baggrunden ASEA-maskinen hævet på deplorider |
|
En stribe smålokomotiver i værkstedet... |
|
Den utætte gennemføring til forreste fjederstok på No3. |
|
M2 og M45 bytter plads |
|
Pers gamle 6V lader kommer frem. Batteriet er dog ret fladt... |
|
Nitterne bores ud af karmen til røgkammeret på No3. |
|
Et farveorgie. M45 får en omgang gul på motorhjælmen |
|
M45
Jenbacher Werke model JW20, bygget 1967. 3,8t. Byggenummer 354-513 som et af to
maskiner leveret i Danmark. Oprindelig sporvidde 760mm. Har arbejdet ved boring af en vandledningstunnel i
Godthåb (Nuuk) og ved nedgravning af vandledning ved Haraldsted sø. Lokomotivet kom til HVB 1984
og har en 1 cylindret, vandkølet dieselmotor på 20 HK med glødeslukker på
udstødningen.
Her vist med nymalet motorhjælm :-)
|
|
Instrumenteringen i M45 Jenbacheren |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.