På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
mandag den 29. august 2011
Nyt fra maskinafdelingen #32-11 29/08:
Etiketter:
D13,
M24,
slagleklipper,
Vognmaling
tirsdag den 23. august 2011
Ny smalsporsbane i Mønsted kalkminer!
De flotte modeller (næsten helt i Claus Nielsens standard) af det oprindelige anlæg
Det gamle omløbsspor oppe på banevolden (2007)Det nye går omtrent, hvor grusstien går forneden, langs det sorte hus (2007)
Sporet er lagt med stål-sveller og klemt på med "clips".
Foto: Flemming Christensen.
Det er sjældent, at det sker nu-om-dage: En nyanlagt 600mm smalsporsbane er blevet etableret på det gamle trace ved Mønsted kalkminer. TV Midt/Vest har bragt en reportage fra dagen, hvor de nybyggede lokomotiver kom på skinnerne. Vores udsendte medlemmer deltog i den første indvielseskørsel. Fotos afventes. Indtil da er her link fra TVmv og et par udvalgte fotos fra mit besøg i juli 07, hvor jeg kun kunne drømme om, at der en dag igen ville køre tog på de skinner, der stadig lå der... Ubekræftede rygter vil vide, at de udstillede træ-tipvogne blot er aflagte tørvevogne fra Fuglsø Mosebrug, der har tjent som staffage i stedet for et par "rigitge" metal-vogne. Tillykke til Mønsted med den nye bane.Se tekniske data hos Smalspor.dk, der som altid er de første med nyt fra de små skinner!
mvh Redacteuren
mandag den 22. august 2011
Nyt fra maskinafdelingen #31-11 22/08:
Da der ikke er så mange fotos at vise, så kan I muntre jer med dette link, som KennethP har sendt fra WHR:
Visit of the de Winton locomotive 'Chaloner' to the Welsh Highland railway, 23 July 2011
0-4-0VBT Chaloner is an example of de Winton's distinctive vertical-boilered design, as used for many years in the North Wales slate quarries. It was built in 1877 at the Union Works in Caernarfon. (The former de Winton factory is located across the road from the present WHR station). It is believed to have been supplied new to the Pen-y-Bryn slate quarry, Nantlle, moving to Pen-yr-Orsedd nearby in 1888. It was obtained for preservation by Mr A Fisher and is normally based at the Leighton Buzzard Narrow Gauge Railway.
mandag den 15. august 2011
Nyt fra maskinafdelingen #30-11 15/08:
Bjarne fandt fejl på en flyder til vandbehandlingsanlægget og fik det OK igen. Vi var 7 medlemmer i værkstedet denne aften og sluttede i Damp a´ med at spise chips-rester fra de riges bord.
Slanger mærket op efter udtagningen af brændstofpumpen
lørdag den 13. august 2011
Grillaften og indvielse af D13 d. 13. august 2011
M24 passerer lige før Duskely
Så blev det igen endelig tid til Industribaneklubbens traditionsrige Grillaften, hvor vi hvert år forsøger at kunne fremvise et godt resultat af de mange arbejdsdage, der er blevet lagt i løbet af året til vores familier. I år kunne man således både fremvise M24 med nyafdrejede hjul og med fire nye rullelejer og et færdigrenoveret køretøj; nemlig D13 klar til jomfrutur. Carsten, Lars og Bo har i ugen op til lørdagen knoklet med at montere lejer, lejehuse og få samlet kobelstænger samt bremsetøj, således at M24 var i stand til at fremføre et særtog, hvor gæsterne havde en speciel interesse i at se lokomotivet i drift.
Da særtogsgæsterne var afhentet, så kørte vores kaffeselskab hjem til Gården, hvor D13 utålmodigt ventede på at blive vist frem. Der var rift op pladserne; 9 kan være med ad gangen. Det charmerende, lille røde lyntog kørte derfor flere ture til Sølund og retur. Der kom mange smukke ord om vores lille, grimme ælling i kategorien ” neeeeij, hvor er den sød” Samtidig kører den fremragende; ligger godt i sporet og larmer ikke meget.
Skål for D13
Da de mange ture, ofte med ny fører (de kan også godt lide at køre med den) var kørt, så var det spisetid. Finn og Kenneth A havde fyret op i en stor grill og forsynede os med herlige bøffer, pølser og varme brød. Solveig havde skåret salaten og gjort det øvrige klar til de sulte medlemmer. Der blev skålet for den lille ny i familien og for Jan og Pers store indsats med renoveringen. Efter kaffen begyndte flere at gå hjem, men et standhaftigt lille selskab tog på nattur med D13 helt til broen og nød månen…
42 medlemmer og familie deltog i Grillaftenen. Tak for et hyggeligt arrangement!
onsdag den 10. august 2011
Bafd arbejder uge 31
Torsdag aften kørte vi en tur på banen og udnyttede det gode vejr til at lave forskellige vedligeholdelsesopgaver. Undervejs slog vi græsset på perronerne, smurte sporskifter, klippede diverse grene, som hang ind i profilet og ikke mindst fik malet vores kilometersten med hvid betonmaling. Arbejdet skred hurtigt frem, men på Sletten mødte vi nogle uforudsete udfordringer, da kilometersten 2,5 skulle males. Denne sten er placeret midt på Sletten og har altid ført en hård tilværelse som kløpind for diverse kreaturer i området. I år er det ikke kreaturerne der hersker i området, da de er trængt i baggrunden af en flok på 6 islandske heste.
Heste i en flok på sommerfold plejer ikke at være specielt interesserede i mennesker, men denne flok er åbenbart særdeles nysgerrig, for ganske kort tid efter at banetoget var standset ved kilometerstenen blev vi overvåget af denne flok. Deres interesse og engagement i projektet overgik langt hvad man ellers ser på HVB, og efter ganske kort tid måtte maleprocessen gennemføres med en hånd på penslen og en anden som skubbede den nærmeste hestemule væk. Da vi forlod stedet var kilometerstenen i sin nymalede stand blevet endnu mere attraktiv som kløpind, så Christian d. X hvidmalede genforeningshest, fik sig hurtigt et par nulevende kollegaer.





Vores tur fortsatte ud ad banen og vi nåede Rubjerg samt det nærliggende trinbræt. En kraftig rydning blev gennemført, så det er klar til HVB Grill Parties næste weekend. Vi afprøvede pladsen behørigt med den medbragte grill, bøffer, salat mv. fremtryllet af Lars. Afprøvningen trak ud, og efter ukrudts-fældning på Plantagen og omløb på Fem Ege kørte vi hjemad i tusmørket.
Velvidende at hestene formentlig havde ødelagt en del af malerarbejdet besluttede vi os for at udbedre skaderne. Ingen heste var synlige for det menneskelige øje, men heste ser åbenbart bedre, for efter få penselstrøg kom flokken travende imod os. Vi hoppede ombord på toget, og hesten genafprøvede deres nymalede kløpind.
Lørdag forløb mere fredeligt uden indblanding fra den vilde natur. Denne gang fik vi malet tallene røde på en del af stenene, men da vi ikke forsatte ud på Sletten med dette arbejde, blev det hverken til røde heste eller køer i denne omgang. Derimod brugte vi dagen på at rette skinner til vognhalssporene og vi fik forlænget sporene inde i hallen med ca. 25 m. Vi fortsætter med dette arbejde i den kommende tid, og da der også er mange andre opgaver i forbindelse med klargøring til støbning af gulvet, vil jeg opfordre alle til at komme og give en hånd med om lørdagen.
Steffen
Heste i en flok på sommerfold plejer ikke at være specielt interesserede i mennesker, men denne flok er åbenbart særdeles nysgerrig, for ganske kort tid efter at banetoget var standset ved kilometerstenen blev vi overvåget af denne flok. Deres interesse og engagement i projektet overgik langt hvad man ellers ser på HVB, og efter ganske kort tid måtte maleprocessen gennemføres med en hånd på penslen og en anden som skubbede den nærmeste hestemule væk. Da vi forlod stedet var kilometerstenen i sin nymalede stand blevet endnu mere attraktiv som kløpind, så Christian d. X hvidmalede genforeningshest, fik sig hurtigt et par nulevende kollegaer.





Vores tur fortsatte ud ad banen og vi nåede Rubjerg samt det nærliggende trinbræt. En kraftig rydning blev gennemført, så det er klar til HVB Grill Parties næste weekend. Vi afprøvede pladsen behørigt med den medbragte grill, bøffer, salat mv. fremtryllet af Lars. Afprøvningen trak ud, og efter ukrudts-fældning på Plantagen og omløb på Fem Ege kørte vi hjemad i tusmørket.
Velvidende at hestene formentlig havde ødelagt en del af malerarbejdet besluttede vi os for at udbedre skaderne. Ingen heste var synlige for det menneskelige øje, men heste ser åbenbart bedre, for efter få penselstrøg kom flokken travende imod os. Vi hoppede ombord på toget, og hesten genafprøvede deres nymalede kløpind.
Lørdag forløb mere fredeligt uden indblanding fra den vilde natur. Denne gang fik vi malet tallene røde på en del af stenene, men da vi ikke forsatte ud på Sletten med dette arbejde, blev det hverken til røde heste eller køer i denne omgang. Derimod brugte vi dagen på at rette skinner til vognhalssporene og vi fik forlænget sporene inde i hallen med ca. 25 m. Vi fortsætter med dette arbejde i den kommende tid, og da der også er mange andre opgaver i forbindelse med klargøring til støbning af gulvet, vil jeg opfordre alle til at komme og give en hånd med om lørdagen.
Steffen
mandag den 1. august 2011
Nyt fra maskinafdelingen #29-11 01/08:
onsdag den 27. juli 2011
Uge 30 i Bafd & Mafd
Tirsdagen brugte Finn og jeg på gravning af afvandingskanaler på begge sider ved vognhal på Brh.


Onsdag udførte holdet af samme dags navn, bl.a. påmontering af trinbrædder og forreste trækkrog på D13.
På maskinværkstedet fik Ole drejet bøsninger krympe-mål, på 1/100-del's nøjagtigthed!
Imens fik jeg færdigfræst slør-afhjælpende lejn til Da7, efter 1,5 time's opretning og opstilling, på det meget skæve styreramme-emne.



Lørdag påmonterede Kenneth og jeg midterste vognhal- port-styr på Brh. samt skruede det nymonterede Salta-dæk på, til erstatning for det gamle udslidte som var punkteret.

/
LLZ


Onsdag udførte holdet af samme dags navn, bl.a. påmontering af trinbrædder og forreste trækkrog på D13.
På maskinværkstedet fik Ole drejet bøsninger krympe-mål, på 1/100-del's nøjagtigthed!
Imens fik jeg færdigfræst slør-afhjælpende lejn til Da7, efter 1,5 time's opretning og opstilling, på det meget skæve styreramme-emne.


Lørdag påmonterede Kenneth og jeg midterste vognhal- port-styr på Brh. samt skruede det nymonterede Salta-dæk på, til erstatning for det gamle udslidte som var punkteret.

/
LLZ
mandag den 25. juli 2011
Nyt fra maskinafdelingen #28-11 18/07:
Kenneth A. fik bukket jernstænger til ombygningen af en skovl til kul-sorterer og svejst dem på. Den kan godt blive ret nyttig og forhindre ømme ryg-stykker.
Carsten er ”udlånt” til Hjerl Hede og passer jernbanedriften der! (Foto: Kurt Astrup)
6 mand mødte frem her på Gården midt i ferietiden.
Abonner på:
Opslag (Atom)









