Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 29. august 2011

Nyt fra maskinafdelingen #32-11 29/08:






Carsten arbejdede videre på montage af kontralodder på slagleklipperen. Der bliver plads til ca. 12 lodder af 40 kg. Så skal det testes om det er tilstrækkeligt. Per og Jan færdiggjorde skift af kontakter til starter og så på, hvad der evt. skal skiftes af ledninger. Så gik Per til M24 for at gå i gang med montage af nye vinduesvisker-motorer og en hornomskifter, så man kan sende lydretningen i kørselsretningen. Jan fik tilpasset håndbremsens position, så den ikke længere ligger langs gulvet, men står bedre oprejst. Lars har arbejdet på styringen til Da7, der snart er klar til samling og Villi sikrede at mikrofonen til radioen i M23 fungerede igen. Jeg fik malet værktøj med blå markering samt sandblæst og grundet Mühlhäuser-skiltet. Således fik 7 mand tiden til at gå godt på Gården.

tirsdag den 23. august 2011

Ny smalsporsbane i Mønsted kalkminer!

 Foto: Flemming Christensen.




 Tørvevogne fra Fuglsø mose? (2007)

 De oprindelige skinner, skjult i græs. Bemærk at de nok er ryddet bort nu for at gøre plads til de nye (2007).



 De flotte modeller (næsten helt i Claus Nielsens standard) af det oprindelige anlæg


 Det gamle omløbsspor oppe på banevolden (2007)

Det nye går omtrent, hvor grusstien går forneden, langs det sorte hus (2007)
Sporet er lagt med stål-sveller og klemt på med "clips".
 Foto: Flemming Christensen.

Det er sjældent, at det sker nu-om-dage: En nyanlagt 600mm smalsporsbane er blevet etableret på det gamle trace ved Mønsted kalkminer. TV Midt/Vest har bragt en reportage fra dagen, hvor de nybyggede lokomotiver kom på skinnerne. Vores udsendte medlemmer deltog i den første indvielseskørsel. Fotos afventes. Indtil da er her link fra TVmv og et par udvalgte fotos fra mit besøg i juli 07, hvor jeg kun kunne drømme om, at der en dag igen ville køre tog på de skinner, der stadig lå der... Ubekræftede rygter vil vide, at de udstillede træ-tipvogne blot er aflagte tørvevogne fra Fuglsø Mosebrug, der har tjent som staffage i stedet for et par "rigitge" metal-vogne. Tillykke til Mønsted med den nye bane.

Se tekniske data hos Smalspor.dk, der som altid er de første med nyt fra de små skinner!

mvh Redacteuren

mandag den 22. august 2011

Nyt fra maskinafdelingen #31-11 22/08:



 Slagleklipperen er nu på værkstedet for ombygning!




SÅ er slagleklipperen endelig kommet ind på værkstedet, således at den forhåbentlig kan blive køreklar til næste års ”havearbejde” Carsten brugte således aftenen på at tegne og regne på et stativ hvorpå kontravægtene kan placeres. Han og jeg fik dog også startet på en opgave med at forbedre mærkning og ophængning af værktøj i de forskellige arbejdsområder. Målet skal være, at det mest anvendte er til stede og at alle let kan se, hvor værktøjet hører til og derfor let kan rydde det op efter hver opgave. Per Børge og Jan fik desuden samlet det renoverede mellemrør til udstødningen på M24 og derefter blev resten af aftenen brugt på slagleklipperens ledningsnet, der også skal re-designes noget. Der er ikke ny status på brændstofpumpen. Lars gik tidligt, da en aftevagt kaldte, men nåede vist lidt mere på styringen til Da7, så vi var 5 fremmødte på Gården denne aften.



Da der ikke er så mange fotos at vise, så kan I muntre jer med dette link, som KennethP har sendt fra WHR:



Visit of the de Winton locomotive 'Chaloner' to the Welsh Highland railway, 23 July 2011

0-4-0VBT Chaloner is an example of de Winton's distinctive vertical-boilered design, as used for many years in the North Wales slate quarries. It was built in 1877 at the Union Works in Caernarfon. (The former de Winton factory is located across the road from the present WHR station). It is believed to have been supplied new to the Pen-y-Bryn slate quarry, Nantlle, moving to Pen-yr-Orsedd nearby in 1888. It was obtained for preservation by Mr A Fisher and is normally based at the Leighton Buzzard Narrow Gauge Railway.

mandag den 15. august 2011

Nyt fra maskinafdelingen #30-11 15/08:






Først var der jo lidt efteroprydning efter den vellykkede Grillfest i lørdags, så var der kommet en reklamation på M24; den kunne ikke starte søndag morgen, så plantoget blev i stedet fremført af M23. Det var jo noget ærgerligt, nu M24 lige var kommet på skinnerne igen. Carsten og jeg fejlsøgte og fandt at brændstofpumpen ikke fungerede og at reguleringen sad fast. En demontage af hele pumpen var derfor nødvendig og blev iværksat. Da pumpen var ude, blev fejlsøgningen desværre ret let: Den lille, blanke metaldims som Carsten og Jan havde fundet i søndags stammede desværre fra pumpen; skudt ud gennem bunden. En reparation ude i byen er derfor nødvendig. Undervejs måtte vi samtidig konstatere at brændstofhanen ikke lukkede tæt og tanken blev derfor tømt for 30 liter, så hanen kan blive skiftet. Så fandt Per og Jan, at der også var hul i røret til lydpotten, som derfor også blev demonteret for udbedring. Ak! og intet af dette havde noget med hjulafdrejningen at gøre…

Per og Jan så også på, om det er muligt at forbedre håndbremsens position i D13, samt supplere speederen med en håndstyring. Villi fandt at radioen i M23har en defekt mikrofon og vil fremskaffen en ny. Håndradio er nødvendig indtil reparationen er udført.

Bjarne fandt fejl på en flyder til vandbehandlingsanlægget og fik det OK igen. Vi var 7 medlemmer i værkstedet denne aften og sluttede i Damp a´ med at spise chips-rester fra de riges bord.




Slanger mærket op efter udtagningen af brændstofpumpen

lørdag den 13. august 2011

Grillaften og indvielse af D13 d. 13. august 2011




 M24 passerer lige før Duskely


Så blev det igen endelig tid til Industribaneklubbens traditionsrige Grillaften, hvor vi hvert år forsøger at kunne fremvise et godt resultat af de mange arbejdsdage, der er blevet lagt i løbet af året til vores familier. I år kunne man således både fremvise M24 med nyafdrejede hjul og med fire nye rullelejer og et færdigrenoveret køretøj; nemlig D13 klar til jomfrutur. Carsten, Lars og Bo har i ugen op til lørdagen knoklet med at montere lejer, lejehuse og få samlet kobelstænger samt bremsetøj, således at M24 var i stand til at fremføre et særtog, hvor gæsterne havde en speciel interesse i at se lokomotivet i drift.

Derfor blev kaffetoget kørt med M23 kort efter det andet tog. Vognene fra særtoget blev efterladt på Fem Ege og Carsten kørte M24 alene op til Duskely, så han også kunne få del i kaffen og de mange gode kager, der blev serveret under taget i madpakkehuset. Regnen havde nemlig upassende valgt også at deltage i festen…


Da særtogsgæsterne var afhentet, så kørte vores kaffeselskab hjem til Gården, hvor D13 utålmodigt ventede på at blive vist frem. Der var rift op pladserne; 9 kan være med ad gangen. Det charmerende, lille røde lyntog kørte derfor flere ture til Sølund og retur. Der kom mange smukke ord om vores lille, grimme ælling i kategorien ” neeeeij, hvor er den sød” Samtidig kører den fremragende; ligger godt i sporet og larmer ikke meget.


  Skål for D13
 
Da de mange ture, ofte med ny fører (de kan også godt lide at køre med den) var kørt, så var det spisetid. Finn og Kenneth A havde fyret op i en stor grill og forsynede os med herlige bøffer, pølser og varme brød. Solveig havde skåret salaten og gjort det øvrige klar til de sulte medlemmer. Der blev skålet for den lille ny i familien og for Jan og Pers store indsats med renoveringen. Efter kaffen begyndte flere at gå hjem, men et standhaftigt lille selskab tog på nattur med D13 helt til broen og nød månen…




42 medlemmer og familie deltog i Grillaftenen. Tak for et hyggeligt arrangement!

Det er en nydelse at køre med D13!

onsdag den 10. august 2011

Bafd arbejder uge 31

Torsdag aften kørte vi en tur på banen og udnyttede det gode vejr til at lave forskellige vedligeholdelsesopgaver. Undervejs slog vi græsset på perronerne, smurte sporskifter, klippede diverse grene, som hang ind i profilet og ikke mindst fik malet vores kilometersten med hvid betonmaling. Arbejdet skred hurtigt frem, men på Sletten mødte vi nogle uforudsete udfordringer, da kilometersten 2,5 skulle males. Denne sten er placeret midt på Sletten og har altid ført en hård tilværelse som kløpind for diverse kreaturer i området. I år er det ikke kreaturerne der hersker i området, da de er trængt i baggrunden af en flok på 6 islandske heste.

Heste i en flok på sommerfold plejer ikke at være specielt interesserede i mennesker, men denne flok er åbenbart særdeles nysgerrig, for ganske kort tid efter at banetoget var standset ved kilometerstenen blev vi overvåget af denne flok. Deres interesse og engagement i projektet overgik langt hvad man ellers ser på HVB, og efter ganske kort tid måtte maleprocessen gennemføres med en hånd på penslen og en anden som skubbede den nærmeste hestemule væk. Da vi forlod stedet var kilometerstenen i sin nymalede stand blevet endnu mere attraktiv som kløpind, så Christian d. X hvidmalede genforeningshest, fik sig hurtigt et par nulevende kollegaer.


Vores tur fortsatte ud ad banen og vi nåede Rubjerg samt det nærliggende trinbræt. En kraftig rydning blev gennemført, så det er klar til HVB Grill Parties næste weekend. Vi afprøvede pladsen behørigt med den medbragte grill, bøffer, salat mv. fremtryllet af Lars. Afprøvningen trak ud, og efter ukrudts-fældning på Plantagen og omløb på Fem Ege kørte vi hjemad i tusmørket.





Velvidende at hestene formentlig havde ødelagt en del af malerarbejdet besluttede vi os for at udbedre skaderne. Ingen heste var synlige for det menneskelige øje, men heste ser åbenbart bedre, for efter få penselstrøg kom flokken travende imod os. Vi hoppede ombord på toget, og hesten genafprøvede deres nymalede kløpind.


Lørdag forløb mere fredeligt uden indblanding fra den vilde natur. Denne gang fik vi malet tallene røde på en del af stenene, men da vi ikke forsatte ud på Sletten med dette arbejde, blev det hverken til røde heste eller køer i denne omgang. Derimod brugte vi dagen på at rette skinner til vognhalssporene og vi fik forlænget sporene inde i hallen med ca. 25 m. Vi fortsætter med dette arbejde i den kommende tid, og da der også er mange andre opgaver i forbindelse med klargøring til støbning af gulvet, vil jeg opfordre alle til at komme og give en hånd med om lørdagen.


Steffen

mandag den 1. august 2011

Nyt fra maskinafdelingen #29-11 01/08:


Bjarne og Per fik monteret en fast lader i D13 for tilslutning til fremmednet. Så klarer den sig nok, trods den svage generator. Kabeltrækningen var ikke helt ukompliceret, så det tog en aften. Jan fik svejset og malet forhjulets akselstyr. Jeg fik atter afprøvet bemalingsoplæg til fladvognen. Steffen kom forbi og fandt oplægget godt. Jeg er også tilfreds, så nu kan jeg udskære skabelonerne. Bagefter begyndte jeg at sandblæse Mühlhäuser-skiltet – men sandblæseren var ikke ret samarbejdsvillig, så Jan og jeg brugte tid på at få den nogenlunde brugbar. Så er der arbejde til en anden dag også… 5 medlemmer var vi denne aften.


onsdag den 27. juli 2011

Uge 30 i Bafd & Mafd

Tirsdagen brugte Finn og jeg på gravning af afvandingskanaler på begge sider ved vognhal på Brh.













Onsdag udførte holdet af samme dags navn, bl.a. påmontering af trinbrædder og forreste trækkrog på D13.

På maskinværkstedet fik Ole drejet bøsninger krympe-mål, på 1/100-del's nøjagtigthed!
Imens fik jeg færdigfræst slør-afhjælpende lejn til Da7, efter 1,5 time's opretning og opstilling, på det meget skæve styreramme-emne.

























Lørdag påmonterede Kenneth og jeg midterste vognhal- port-styr på Brh. samt skruede det nymonterede Salta-dæk på, til erstatning for det gamle udslidte som var punkteret.









/
LLZ

mandag den 25. juli 2011

Nyt fra maskinafdelingen #28-11 18/07:

Bjarne, Jan og Per syslede med D13; det blev konstateret at den oprindelige generator leverer lidt bedre ladestrøm end den, der fulgte med fra traktoren. Den blev derfor udskiftet. Den har dog ikke overskud til at lade, hvis lyset også er tændt. Jan fik fremstillet et nyt mellemstykke til akselkassestyr mellem forhjul. Jeg fik malet lidt reparationsrødt på D13, med den røde pensel efter at have malet Dannebrog på fladvognen. Jeg fik også optegnet tre vognnumre (47-24) på den. M24´s hjulsæt fik også en gang Olsen-sort på indersiden.
Kenneth A. fik bukket jernstænger til ombygningen af en skovl til kul-sorterer og svejst dem på. Den kan godt blive ret nyttig og forhindre ømme ryg-stykker.






                                                                       

Carsten er ”udlånt” til Hjerl Hede og passer jernbanedriften der! (Foto: Kurt Astrup)
 6 mand mødte frem her på Gården midt i ferietiden.