Lørdag morgen bød på den slags forårsvejr, hvor der er rim på græsset i skyggen, mens solrige pletter er varme som en majdag. Solen skinnede fra en blå himmel, og et hold på fire mand glædede sig til dagens arbejde på banestrækningen. Dagens opgave stod på fejning af banen. I løbet af ugen havde flere mand beskæftiget sig med udvikling og produktion af en prototype til en opsamlerforløber til kosten. Resten af det vanlige banehold befandt sig i Sverige på indkøbstur. Med den svenske kronekurs kan man jo godt forstå dem.
 |
Med M 30 i billedets bund har vi udsigt over Sletten i forårssol. Gæssene skræppede, Perkins-motoren summede og vi så frem til at komme i gang med arbejdet. |
Med det nødvendige værktøj, Storebæltsvognen og opsamleren kørte vi med M 30 sydpå til destinationen Fem Ege, hvor det var planen at begynde fejningen. Vi sporsatte opsamleren syd for stationen og installerede løsdelene, hvorefter vi fejede spor 1 med godt resultat. Vi ordnede derpå spor 2 og fortsatte nordpå. Vi holdt frokost ved km 4,5 og lavede et par mindre justeringer på opsamleren og smurte hjullejer på Storebæltsvognen.
 |
Forløberen under samling ved Fem Ege Station. Deltagere fra HVB's grillaftener vil genkende pladerne som dele fra bardisken, der nu tjener et andet agtværdigt formål på banen. |
 |
Fejning i Fem Eges spor 2. |
 |
Spor 1 på Fem Ege efter en enkelt gennemkørsel med fejetoget. |
Efter frokost fortsatte fejeholdet turen mod nord i lav hastighed. Arbejdet forløb uden afbrydelser, idet Claus N og Lars konstant fjernede opfejet materiale fra opsamleren, mens Claus B styrede kosten for enden af gravemaskinens arm og Børge holdt hastigheden. På den måde blev arbejdsprocessen holdt i én kontinuerligt fejende fremdrift.
 |
Smøring af lejer og en hurtig modifikation af opsamleren. |
 |
Nord for Plantagen var der tid til at forårsfoto af arbejdet. |
Det var en dag med meget få pauser. Vi var ivrige efter at nå så meget som muligt, og det blev derfor kun til små ophold i arbejdet. Selvom vejret var flot, var det også til den kølige side, og det var bedst at holde musklerne varme, især for de to mand med håndskovlene. Det gik dog ikke stærkere, end at vi kunne følge turisternes shopping i Sverige via mobilerne. Vi passerede Rubjerg, og begge spor blev fejet. Da skyggerne begyndte at blive lange, holdt vi inde med fejningen, da vi nåede den sydlige indkørsel til Sletten. Vi demonterede forløberen og kørte hjemad.
 |
Claus krøjer kosten ved arbejdets afslutning i den sydlige ende af Sletten. |
Dagens indsats af fire mand og et eksperimentalt udstyr til opsamling af affejet materiale efterlod ca. halvdelen af banen fejet én gang. Formålet med fejningen er bl.a. at fjerne biologisk materiale i sporet (blade, grene, mos og græs) og dermed forhindre fugt og tilgroning. Flere gennemkørsler i fremtiden vil forhåbentlig kunne bidrage til et spor, der både holder længere, er lettere at inspicere for evt. fejl og ser pænere ud.
 |
Fra turisterne i Sverige modtog vi et billede, da vi var kommet hjem på Hedehusgården: 'Se hvad vi fandt! Vi har tager den med hjem'. Foto: Rasmus Brandt. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.