På en lørdag med smukt solskin og blå himmel var der stor aktivitet på HVB. To særtog med heldige passagerer skulle ud i Hedeland, og det skabte visse begrænsninger for arbejde på banestrækningen. I stedet blev det til en lørdag, hvor der blev arbejdet sammen om en række fælles projekter - derfor er overskriften i dag ikke 'Nyt fra Baneafdelingen'.
Det blev til en smuk og varm tur med arbejdstog på banen alligevel. Her passerer M 30 sletten med ballastharven. |
Mens dampsærtoget med holdet bestående af Bruno, Otto og John kørte et hold gæster ud i Hedeland, planlagde Børge, Claus B og N en erstatning for ukrudtsbrænderens træchassis. Brænderen har bevist sit værd og nu er det tid til at fremstille et egentligt chassis i stålprofiler til den. Måltagning og design blev senere på dagen drøftet med kloge folk fra maskinafdelingen og stålprofiler bestilt sammen med en mindre ordre til maskinværkstedet.
Der var travlt omkring drejeskive og værkstedremise, hvor både Carsten, Mikkel, Hans, Kjeld, Claus N og Andrew havde travlt med frilægning af elkabel, afretning af grus til spor omkring drejeskiven, samt svejsning af en sporramme til udvidelsen af værkstedremisen.
Da dampsærtoget vendte hjem, stak Børge og 2 x Claus afsted med ballastharven inden motorsærtoget skulle afgå. De tre nåede at pløje vestre side af banen helt frem til broen og være fremme til aftalt krydsning med særtoget på Brandhøj.
Mens dampholdet rigger Da 7 af, jævnes grusbunkerne vest for drejeskiven. |
Ukrudtsbekæmpelse med ballastharven er nået syd for Sølund. |
Undervejs sydpå med ballastharven indløb et ønske fra Hedehusgård om leverance af M 4, der skal optræde næste lørdag. Derfor benyttede Børge og 2 x Claus opholdet på Brandhøj til at rangere M 4 og D 8 ud af opbevaringshallen. Efter krydsning med særtoget med Kenneth på M 24 og John som togfører, gik det hjemad med M 30 og arbejdstoget, og de to Pedershaab-lokomotiver blev hensat i museumshallen på Hedehusgård.
Hans havde sædvanen tro benyttet lørdagen til at forskønne områderne omkring Hedehusgård, og fik også revet og rengjort perronen ved spor 1. Holdet på Hedehusgård havde også været produktive: sporrammen er nu klar til indbygning i det kommende gulv i værkstedsremisens udbygning, og der lå nye spor omkring drejeskiven!
'Så kommer vi ikke meget længere sydpå'. M 30 lige før broen og Roskilde-Greve-vejen. |
Ved drejeskiven på Hedehusgård er første stålsvelle-spor allerede lagt og taget i brug. Grusunderlaget er afrettet og komprimeret og klar til udlægning af yderligere rammer. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.