Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 30. december 2023

Nyt fra Bafd 30-12-2023

Årets næstsidste arbejdsdag i baneafdelingen tog fat hvor arbejdet sluttede i torsdags: fjernelse af jord så vi kan placere nogle helt nødvendige opstillingsspor omkring drejeskiven. Et imponerende stort fremmøde tillod at flere andre opgaver også kunne løses.

Vognudveksling. E 28 overtager en stamme tomme tipvogne i spor 2, mens M 30 tager en stamme læssede med sydpå fra spor 1. Mørket er ved at sænke sig.

Fra morgenstunden var Claus B, Børge og Peter først ude af starthullerne, med Steffen, Steen, Søren, Kenneth, Carsten, Niels, Lars og Claus N lige i hælene. Rasmus stødte til lidt senere og den gode bemanding betød at to næsten lige store hold tog sig af udgravning og sanering i museumshallens to østligste spor.

E 28 med fyldt tipvognstog i spor 4.

E 28 skubber tomme vogne frem til læsning. Solen er skarp og lokoføreren skærmer for øjnene.

Et mangeårigt medlem kom forbi med et par fine gaver, som havde stået i skuret længe nok. Nu kommer de til at leve videre på HVB. Tak for de flotte ting!

Som et led i omrangeringen i museumshallen blev D 8 koblet sammen med banevognen. Måske som et forvarsel om kommende ture ud i Hedeland?

Arbejdsdagen bød på varm mad til frokost. Claus N lavede ukrainsk gryderet på brændekomfuret og serverede estiske æg til forret. Sjovt nok manglede kvalitetsvodkaen, men vi var jo på arbejde! Med maverne fyldte fortsatte arbejdet. I museumshallen fik vi forenden af FJ V op på en deploride, men mangler endnu en under bagenden, inden lokomotivet kan flyttes til Brandhøj. Klar til transport blev dog Pedershaab-motorvognen fra Vandbygningsvæsenet, ligesom der blev ryddet godt op i de oplagrede sager.

Omkring drejeskiven fortsatte arbejdet med at gøre plads til de nye spor. Selvom vi nåede langt, er der endnu en dags arbejde tilbage, inden vi kan gøre klar til sporlægning. Selve sporarbejdet er absolut overkommeligt og bliver formentligt udført som udfyldningsarbejde i den kommende tid.

Østligste spor i museumshallen er ryddet, og det er lettere at komme til de maskiner vi skal have flyttet til Brandhøj.


Steen og Niels folder pressening sammen som led i oprydningen.

To Pedershaab'er fra Vandbygningsvæsenet. Den ene snart smukt færdigrestaureret, den anden kræver nok mere tålmodighed.

Vi sluttede først arbejdet, da mørket gjorde det vanskeligt at lave mere. For de fleste var det sidste arbejdsdag på HVB i 2023, men traditionen tro tager et lille hold endnu en tjans i morgen.

Til dem og alle bloggens læsere: Godt nytår!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.