Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 28. december 2023

Nyt fra Bafd 28-12-2023

Det er blevet en tradition at baneafdelingen arbejder mellem jul og nytår. Peter, Rasmus og Niels havde bygget tre hjertestykker i går, og de to første var også med på holdet i dag. På en lidt grå og regnfuld morgen mødte også Kenneth, Claus B og N frem til arbejdet, mens Rasmus, Søren og Lars dukkede op senere. På programmet stod bortgravning af lidt jord, der lå i vejen for optimal udnyttelse af drejeskiven. 

Vi kørte bortgravet jord væk med to stammer tipvogne. Her er M 12 på vej med et fyldt tog, mens M 30 er på vej til spor 3 med tomme vogne.

Claus B og Peter fik rigget gravemaskinen til med det rette udstyr og taget de første skovlfulde, mens Kenneth og Claus N kørte til Brandhøj for afhentning af tipvognsstammen. Der skulle rangeres en del for at komme til vognene, men med hjælp fra Rasmus kom vi afsted efter en lille times rangering. Tilbage på Hedehusgård kom der gang i udgravningen og inden frokost havde vi fået rutinen i fyldning og tømning af tipvogne. Tempoet kom betydeligt op, efter vi tømte de fire vogne med brænde og begyndte at køre med to stammer. Claus N, Peter og Kenneth stablede brændet i brændeskuret mens Claus B koncentrerede sig om gravning.

M 12 er på vej ud fra sporviften på Brandhøj med 8 tipvogne - de fire fyldt med optændingsbrænde.

Forberedelser til gravning. Bunke af ituskårne fliser fjernet. Peter river gammel hegnspæl op.

Så er der kommet graveskovl på maskinen, og tipvognene fyldes.

I en kort pause kunne vi beundre tre hjertestykker - begyndelsen til de tre sporskifter til den kommende station Vinterrasserne. Foto: Peter H.

Efter frokost fik vi forstærkning af Søren og Lars og arbejdet fortsatte. M 12 og M 30 kørte pendulfart mellem Hedehusgård og aflæsningsstedet. Selvom mørket sænkede sig, arbejdede vi videre og i alt nåede vi at fylde og tømme 28 tipvogne. De sidste fire stillede vi i spor 20 da det tiltagende mørke umuliggjorde sikker tømning. 

Det er snart plads til et par stikspor vest for drejeskiven.


Læsning af de sidste fire vogne påbegyndes. Godt vi har en tålelig pladsbelysning.

Vi rangerede på plads og kunne nå en kop kaffe inden vi tog hvert til sit. Der er flere arbejdsdage i vente inden det nye år begynder. Vi håber at nå videre med både sporskifter og sporarealet ved drejeskiven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.