Sidste weekend fik vi klargjort museumshallens tag til vores entreprenørs arbejde med at udskifte det gamle tag. Kun det nordlige lysindfald på hallens østre side stod endnu tilbage. Det udgjorde hovedopgaven denne lørdag. Fremmødet var dog langt større end hvad vi kunne sætte ind på tagopgaven, så vi delte os fra morgenstunden i to hold. På Hedehusgården blev Peter og Søren Hein, Claus B og N samt John. Ud på strækningen kørte Steffen, Lars, Alexander og Steen. Senere på dagen stødte BigRas til.
|
Hele 'kaninøret' løftes af bygningen efter det er løsnet fra tagkonstruktionen. |
Tagholdet startede dagen med at gennemgå strategien for nedtagningen af 'kaninøret'. Belært af erfaringerne fra nedtagningen af det første 'kaninøre' ville vi denne gang løsne hele konstruktionen og løfte den ned i et stykke. Det betød en del arbejde både inde og ude fra bygningen for at løsne 'kaninøret'.
Vores indlejede Manitou løftede derefter let konstruktionen fri af tagbuerne og satte den ned på parkeringspladsen, hvor adskillelsen blev påbegyndt.
|
Vores entreprenør har lagt nyt stålpladetag på hele den vestlige tagflade. 'Hakket' i tagryggen er udsparingen til den tagrytter, der skal give lys og luft i bygningen. |
|
Søren frigør skotrenden, så løftet kan gennemføres uden problemer. Naturligvis iført faldsele. |
|
På en af buerne højest oppe under taget blev der fundet historiske inskriptioner. En ny blev naturligvis efterladt. Foto: Kenneth Andersen. |
|
Fra parkeringspladsen fjernstyrer Claus B Manitou'en, mens Søren på stilladset tjekker at alt går sikkert til. |
|
Med overbygningen løftet af, kunne de påsvejsede beslag skæres bort. Forrest FJ V og i baggrunden et lager af sidefjæl til roebanevogne. Hvad der ikke gemmer sig i den bygning! |
Arbejdet på museumshallen blev afsluttet med montage af fire nye (genbrug, naturligvis) tagåse, der muliggør montage af nye tagplader, hvor 'kaninøret' før sad. Adskillelsen af 'kaninøret' nåede så langt, at alt inddækningsbly blev fjernet samt hovedparten af de gamle tagplader. Tilbage er adskillelse af trækonstruktionen og skotrenden samt bortfjernelse af materialerne.
Dele af tagholdet tog herefter hjem, mens de tilbageblevne fortsatte arbejdet med det hjemvendte hold 2. BigRas var også ankommet og kastede sig over arbejdet med rensning og vedligehold af tagrender. De store træer på Hedehusgård leverer mange nedfaldne blade, der skal fjernes.
|
M12 i efterårsfarverne ved km 0,5. Foto: SL. |
Dagens andet hold startede med at læsse nogle 10 kg/m skinner fra Hedehusgårds spor 4 og transportere dem til Brandhøj, hvorfra de vil blive fragtet videre til Hanstholmfæstningen i løbet af den kommende uge. Hanstholmfæstningen har en 600 mm bane, der forløber mellem kanon- og ammunitionsbunkere, og denne bane trænger til udskiftning af de mest slidte skinner. Specielt salttågen fra Nordsøen er hård ved skinnerne. Steen fik blæst overkørsler rene for blade og skidt, og der blev smurt sporskifter på Brandhøj samt Rubjerg, så vi er klar til juletrafikken.
Tilbage på Hedehusgården brugte vi resten af dagen til at montere et skråt perronelement i hver ende af perronen langs med spor 1. Med teleskoplæsseren fik vi også kørt lidt grus på begge perronender, så de også er klar til juletrafikken.
|
Lars og Steffen drøfter den sidste finjustering. Afslutningselement i den nordlige ende af perronen ved spor 1 på Hedehusgård. |
|
Afslutningselement tilskæres. |
|
Sydlige afslutningselement er monteret. Nu afventes sidste læs grus til finjustering af området. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.