Da7 under nedrigning efter sommerens sidste plantog |
Så kom dagen!
Den 16.11., dagen før dagen, var Bo og Bruno mødt ind for at
forberede de sidste ting før det forestående 10 års kedelsyn på Da7.
Et lovpligtigt syn, der skal sikre at kedlen er i forsvarlig
stand, og en forudsætning for at vi må køre.
17.11 mødte Bo og Bruno igen tidligt ind, så vi var klar til
at modtage inspektøren, Vibeke fra FORCE Technology, som med sit falkeblik og
sine ultralydsinstrumenter skulle foretage synet.
Da7´s kedel er 20 år gammel og det var spændende at se om
tæringer siden sidste syn for 10 år siden, havde ”ædt” vitale dele af fyrkasse
m.v., der kan betragtes som selve lokomotivets hjerte.
Det var derfor med stor spænding synet blev påbegyndt.
Allerede fra starten så det godt ud, da tallene fra sidste
syn matchede det der kunne observeres og måles ved dagens syn.
Der blev, som altid, gået grundigt til værks, og igen måtte
Bo kravle ind i fyrkassen medbringende og påsætte div. ultralydsudstyr, mens
Vibeke kontrollerede tallene fra ydersiden gennem lågen til fyrkassen.
Efter utallige målinger var sagen klar, Da7´s kedel kunne
godkendes for den næste 10 års periode.
Alle tal talte deres tydelige sprog, og tæringen var
minimal, takket være Bo´s store og vedvarende indsats med ned rigge og udtørre
kedlen efter selv korte kørselsperioder. Fortsætter dette gode arbejde må det
forventes at Da7´s kedel vil bestå næste 10 års syn også, hvilket er godt gået når
der normalt opstår de første problemer efter 20 år.
Fremadrettet vil det dog kræve at der kommer yngre kræfter
til. Om 10 år vil Bo være 70 år og Bruno 80 år, og evnen til bl.a. at komme ind
i fyrkassen er nok stærkt reduceret.
Dampinteresserede bedes derfor melde sig, så vi kan sikre
kontinuitet og bevarelse af vores unikke dampmiljø.
Efter veloverstået syn forlod Vibeke os, og efter et par hurtige
madder, fortsatte vi arbejdet med at rigge Da7 op til den forestående
julekørsel. Da der i forbindelse med synet var skilt ekstra meget ad, vil op
rigningen fortsætte måneden ud, med forventet testkørsel afholdt sidst i
november.
Som det ser ud nu, er Hedelands Veteranbane med sine 6 køredage i december, det eneste sted på Sjælland hvor der køres med damp i ordinær plantogsdrift, hvorfor alle opfordres til at komme med ud og se, opleve og køre med.
Reportage: Bruno Jensen
Juletog i Hedelands Naturpark
Juletoget kører igen lørdage og søndage i hele december: 3-4/12 -10-11/12
og 17-18/12-2022
Vi kører ud til de
Gule spejdernes juletræer og julehygge ved Rubjerg Station.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.