Fra Kenneth er der modtaget en beretning om lørdagen i Bafd.
Steffen
""
Noget af dagens arbejdshold i Baneafdelingen var meget tidligt på Hedehusgård, qua en Corona test og når først man er kommet afsted, så kan man jo ligeså godt få fikset lidt småting fra morgenstunden!
Således blev den nyanlagte flisebelægning fra bygningsdagen
lavet helt færdig, med kloakdæksel i den rigtige højde og fliser skåret til
rundt om kl. 08:30. Claus B. og Kenneth var så fikseret på arbejdet at de helt
glemte at tage nogen billeder af seancen, så dem må I have til gode. Efter
oprydning og fejning af sand ned i fugerne var tiden efterhånden så fremskreden, at det øvrige arbejdshold var fuldtalligt, og i vanlig stil havde Steffen et
alenlangt ”inspirationskatalog” med dagens opgaver.
Vi delte os i 2 hold; dem der tog på Brandhøj for at rydde
op og gøre klar til at ”Grønlænderen” og den dertil hørende tipvogn fra
Ivigtiut kan komme til sit nye hjem inden så længe, og dem der gik i gang med at
pålægssvejse hjertestykker i er par sporskifter. Inden Benjamin, Lars,
Peter H og Kenneth drog til Brandhøj skulle der lige fikses et par småting på
gården og inden vi var færdige ringede Steffen: ”tag lige gravemaskinen
med, generatoren kan ikke trække svejseværket”… Nå, det er jo ikke så heldigt
og som sagt, så gjort. Velankommet til arbejdsstedet på Sølund, hvor Steffen,
Steen og Claus B var i gang, blev der diskuteret lidt frem og tilbage, og det
endte med at Lars, Benjamin og Kenneth drog retur til Hedehusgård for lige at
hente et par el-stumper til at prøve en løsning på svejseproblematikken. Vi
lærte så, at 16A CEE stik ikke er noget vi har så mange af, men det lykkedes at
finde noget brugbart og undervejs mod Sølund blev en adapter samlet.
Løsningen blev prøvekørt og denne gang holdt automatsikringerne bedre, så dermed sparede vi
arbejdet med at skulle bakse den store generator frem. Hvilken herlig ting!
Lars, Benjamin, Peter H og Kenneth drog mod Brandhøj og gik
i gang med at finde tipvogn og ”Grønlænderen” frem. Lokomotivet var dog hurtigt
fundet, og tilfældigvis står det yderst i et spor, så der var ikke noget ranger-arbejde
med det. Så heldige var vi på ingen måde med tipvognen, der befandt sig ”klemt
inde” imellem en hel masse andre ting.
Med noget besvær (og nogen dæk der så faretruende flade ud)
lykkedes det at få vores Salta gravemaskine til (næsten) at skræve over 2 spor
og kørt i stilling til at løfte tipvognen ud. Imidlertid kunne vi ikke
umiddelbart løfte den, hvilket skyldes et par meget massive aksler fra Kastrup
Maskinfabrik, men så snart der var løftet væk, så gik det straks meget bedre.
Plads var der ikke for meget af. Nogle af lamperne faretruende tæt på at blive revet ned, men det gik.
Da opgaven var overstået blev der ryddet lidt op og rangeret
rundt på det øvrige materiel og ”svejseholdet” sluttede sig til os. Efter lidt
mere oprydning og en kop kaffe inkl. kanelstang fra den lokale bager gik det
stille og roligt hjemad, og der blev tid til at montere plakater omkring
Corona-forbehold inden sæsonstart i morgen, søndag d. 16. maj, og samtidig få
de sidste detaljer klar i kiosken.
Endnu en herlig dag på banen, hvor vejret tilsmilede os med
lidt sol og skyer og kun en enkelt dråbe regn.
Hjertestykket slibes efter svejsningen (SLA) |
Det flotte træførerhus til D8 er midlertidigt opbevaret i hallen på Brandhøj (PH) |
Den ene Schöma fra Grønland er klar til afhentning. Til venstre står B2 og til højre det ene Superfos lokomotiv (PH) |
600 mm tipvognen fra Ivigtut er fundet frem (KHA) |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.