Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 16. maj 2020

Nyt fra Bafd 16-05-2020

Vi fik ikke monteret trækbuk på skiftet til den lille remise sidste lørdag, så det var første punkt på dagens arbejdsprogram. Holdet i dag bestod af 6 mand Hans, Steen, Lars, Steffen, Kenneth og Claus. Som vi plejer arbejdede vi dagen igennem på flere lokationer. Hans tog sig primært af græsklipning og maling, Lars og Steffen strammede bolte på klargøringsgruben, mens resten kastede sig over montering af trækbukken.
Trækbukken er ved at være klar til montage. Trækstangen er bukket, justeret i længden og selve betjeningsarmen på bukken er justeret for at få tungerne til at ligge helt præcist mod sideskinnen. Stålpladen i forgrunden skal skæres til og placeres over trækket, så færdslen i området kan foregå sikkert.
Trækbukke af Maribo-typen indeholder ikke den fleksibilitet som vores øvrige trækbukke har. En Maribo-trækbuk kræver nøjagtig tilpasning for at tungerne ligger præcist til i begge stillinger. Derfor skulle der en del justeringer til, inden vi kunne melde skiftet helt færdigt. Mens de sidste justeringer blev foretaget fik Steffen lavet en midlertidig fliseløsning mod den store remise, så der nu ikke er hindringer for passage med sækkevogne m.v.

Efter frokost læssede vi sæderne fra den ophuggede Ålholm-vogn og kørte i samlet flok til Brandhøj med et læs nye sveller. På Brandhøj fik vi, efter lidt rangering og en del mas, åbnet dørene på en melisvogn og bakset de ikke særligt håndterlige sædemoduler ind i vognen. Samtidigt var der udenfor hallen gjort klar til forboring af 91 sveller til sporarbejdet ved km 2,0. Inden vi tog fat på boringen, drak vi dog først en tår kaffe. Ved udskiftningen af mere end 3000 sveller igennem de seneste år er vi vel øvede i boredisciplinen, så det varede ikke længe, inden vi kunne rydde op og returnere til Hedehusgård. 
Kenneth varmer trækstangen til skiftet op. Bagefter blev stangen bukket i den rette vinkel, afkølet og derefter tilpasset.

Den formentligt mere end 120 år gamle trækbuk fra Maribo Sukkerfabrik er klar til brug. Sporskiftet er dermed færdigt, opsmurt og klar til drift.

Banetog klar til afgang fra Hedehusgård Station. På deploriderne med nye sveller har vi desuden medbragt de gamle teak-bænke fra den ophuggede Ålholm-vogn.

Steffen og Claus borer huller i sveller til sporarbejdet ved km 2,0.

Lars 'Iceman' Lützow rangerer svellerne ind i spor 2 på Brandhøj. I den kommende uge henter vi dem igen på vej til arbejdsstedet ved km 2,0.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.