Som planlagt gik vi denne lørdag i gang med at ombygge sporforløbet til den lille remise. I stedet for at benytte et sporskifte i spor 1 og en skarp kurve for at komme til den lille remise, bliver der i fremtiden adgang til remisen via et skifte i sporet til drejeskiven. Det giver en mindre skarp kurve og mulighed for at lave et eftersynsanlæg med sænket arbejdsområde foran den lille remise.
|
Benjamin og Steffen i gang med at løsne sporet, hvor det nye skifte skal placeres. |
Vi havde alle materialer klar i spor 0 på Hedehusgården, så vi kom hurtigt i gang. Med en god bemanding på 7 mand arbejdede vi i to hold. På den måde går vi ikke i vejen for hinanden og kan bedre holde corona-korrekt afstand. Vi startede med at pille sporet op, hvor det nye skifte skulle placeres. Imens kørte et hold til Brandhøj med en ladning reservedele til motorlokomotiver, som vi har været heldige at anskaffe.
Efter optagning af spor kunne vi justere mellemskinner, hjertesykke og tunger, og begynde udgravning til sveller. De første sveller kom let i, men efterhånden som dagen gik, kom vi i konflikt med svellerne fra det gamle skifte i spor 1. Det måtte op, for at vi kunne placere det nye skiftes sveller korrekt. Optagningen tog ikke længe, og med en god indsats var arealet hurtigt ryddet.
Et sæt 17 kg/m skinner blev af et hold afpasset i længde, nye laskehuller boret og hurtigt lagt til rette på sveller, der var blevet placeret af det andet hold. Mens Steffen, Benjamin og Claus samlede det nye sporstykke kunne Steen, Lars og Kenneth bore huller i de tilrettede skinner til det nye sporskifte.
|
1 mand arbejder, mens 3 ser på. Den første nye svelle lægges i. Senere på dagen blev skiftet i forgrunden taget op og erstattet af et nyt stykke spor. Foto: Kenneth Andersen. |
|
Kenneth kører et styk skiftetømmer på plads med sækkevogn. Lidt af en balancekunst. |
|
Skiftet til den lille remise er pillet op, svellerne fjernet og der gøres klar til etablering af nyt spor. Hjertesykket til det nye skifte til den lille remise er placeret til venstre for svellen midt i billedet. |
|
Sporrammen, der erstatter det gamle sporskifte, laskes sammen. I baggrunden er Benjamin ved at rette svellerne op, inden de skal bores. Sporet er i 17 kg/skinner af ret forskellig oprindelse. Inden for en radius af 10 m har vi skinner fra Krupp 1913, Cockerill 1897 og et britisk stålværk i Marlborough fra 1895, selvom også Marlborough i USA har haft en koncentration af stålvirksomheder. |
Da arbejdsdagen gik på hæld, havde vi samlet sporstykket, hvor det gamle skifte til den lille remise havde ligget. Det er justeret og midlertidigt understoppet og fuldt farbart. Det nye skifte er klargjort til samling og alle svellerne er udlagt. Vi har også etableret en nogenlunde fremkommelig vej over arbejdsarealet, så der er fuld adgang til den store remise.
|
Det første arbejdstog har befaret det nye spor, hvor skiftet til den lille remise i baggrunden før udgik. Til højre anes hjertestykket i det nye skifte til remisen. Lars poserer foran Storebæltsvognen, mens Kenneth tager en ekstra trøje på inden vi rangerer på plads. |
Nu står påsken for døren, og nogle af det gamle ferieårs sidste feriedage skal nok bruges på banearbejde. Vi regner med, at der arbejdes både fredag og lørdag. Vi vil gerne have skiftet færdigbygget hurtigst muligt. Vi har meget andet, der skal nås.
Igennem ugen har der også været hektisk aktivitet i baneafdelingen. Bl.a. er vores beholdning af jerrycans renoveret og de fremstår nu smukt sølvmalede med nummerering, ligesom de gamle mirer, vi af og til benytter ved sporjustering, er flot renoverede. Det nye hjulsæt til stoppemaskinen er færdigt efter at Lars og Kenneth fik reddet det todelte kædehjul til maskinens fremdrivning. Kædehjulet blev monteret på det nye hjulsæt ved hjælp af en nyfremstillet styrering. Det nye hjulsæt er midlertidigt monteret på stoppemaskinen, mens et par bedre rullelejer findes frem fra lageret.
|
Kenneth under indøvelse i udboring af hjul med påmonteret kædehjul. Foto: Lars Lützow. |
|
Emnet snurrer og snart er kædehjulet frigjort. Foto: Lars Lützow. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.