Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 4. januar 2020

Nyt fra Bafd. 04-01-2020

Store, våde snefnug dalede ned fra himlen. På græsplæner og hustage lagde sneen sig. Sådan startede den første arbejdsdag i 2020 for holdet fra baneafdelingen. Hurtigt blev vejret dog helt anderledes, skyerne forsvandt, solen tittede frem og det blev til en fin dag med tørvejr.

Efter en flot indsats af arbejdshold både 21., 28. og 31. december var det planen at færdiggøre svelleudskiftningen i spor 2 på Rubjerg Station og se om bemandingen rakte til en række andre opgaver.
Trofaste bloglæsere kender billedet: Vores gamle Deutz fra 1931 henter energivognen i opbevaringshallen. Denne gang er der en smule sne på græsset.

Solen brød frem over sletten og gav en fin udsigt til kvæget, der som altid roligt og uforstyrret fortsætter græsningen selvom vi rasler forbi.

Arbejdsdagen startede med afhentning af M 40 og energivogn på Brandhøj Station. Samtidig gjorde et andet hold klar til aflæsning af gravemaskinen til en opgave på Brandhøj. Efter aflevering af banevognen på Rubjerg forsvandt M 12 igen nordpå for afhentning af en ny forsyning af sveller.

Imens Lars, Steen og Søren var beskæftiget på hhv. Brandhøj og Hedehusgaard, samlede Steffen, Leif, Benjamin, Lasse og Claus de tre sporrammer, der var lagt klar af holdet på sidste dag i 2019. Det gik ret hurtigt og vi nåede også lige at fikse en af de lidt vanskeligere detaljer i sporlægningens kunst, nemlig at få 'flettet' de to første korte sveller sammen efter hjertestykket i det sydlige skifte. Undervejs havde vi endda tid til en kop formiddagskaffe. Efterhånden som spor 2 blev samlet, begyndte vi at trække spirg op i sporet syd for sporskiftet.
Sporet spigres. Længst væk lægger Benjamin underlagsplader på plads. I midten af billedet er Leif og Lasse i gang med at sætte spirg på plads med mukkert og forrest er Steffen i gang med tryklufthammeren.

Benjamin nørkler med et par særligt vanskelige sveller. Resultatet blev helt i top!

Arbejdsholdet i den nordlige ende af strækningen bjærgede hjulsæt til et motorlokomotiv på den lave oplagsplads på Brandhøj og var en smut på Hedehusgaard for at hente et sæt deplorider med 200 nye sveller. Det krævede lidt rangering, men omkring frokost var hele dagens mandskabsstyrke samlet på Rubjerg og der kom gang i forboringen af sveller.
På den lave oplagsplads læsser Søren og Lars hjulsæt på Storebæltsvognen. Foto: Steen Larsen.

Mens dele af styrken borede sveller og kørte dem ud både nord og syd for Rubjerg arbejdede et andet hold med optrækning af spirg i kurven syd for stationen. Vi nåede næsten hele vejen gennem kurven, men vi lod også hver tredje svelle være, så sporet hang sammen, mens vi kørte sveller ud.
Steen og Steffen borer huller så spånerne står omkring dem.

Lars betjener 'det store gule', mens Claus og Lasse ser til. Foto: Steffen Lyngesen.

Forboringen fortsætter. Fire mand i fuld gang. I baggrunden fortæller Leif lidt om arbejdet til et selskab på spadseretur i Hedeland. Det når vi let, når vi er så mange på holdet!

Vi nåede at forbore og udlægge samtlige sveller på deploriderne, der hensattes tomme i spor 2 på Rubjerg. Så er de klar, når vi skal samle de gamle sveller ind.

Efter en god indsats drog vi atter til Brandhøj. M 40 og energivogn blev sat på plads og vi nåede også lige at tage et nyankommet redskab nærmere i øjesyn. Fra Brandhøj og hjem til Hedehusene var det lidt trangt i banevognen. Med endnu et nyt aktivt medlem på arbejdsholdet, er det spørgsmålet om vi snart skal have en personvogn med i banetoget!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.