Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 26. november 2017

50 år siden sidste roetog ved Nakskov Sukkerfabrik

22. december 1967 kl. 11 kørte det sidste roetog ind på sukkerfabrikken i Nakskov. Vi mindes at det er 50 år siden med et lille særarrangement på Hedelands Veteranbane.

22. december klokken 14.00 afgår fra Hedehusgård Station et beskedent roetog bestående af åbne roevogne og lukkede melisvogne. Det er Frichs-lokomotivet M 25, der fremfører roetoget og det er meget passende, for det var netop M 25, der gjorde den sidste tur med et roetog på Nakskovs baner.


Så langt et tog kan HVB ikke præstere 22. december! 16 ton diesellokomotiv (bygget af Kastrup Maskinfabrik) fra Nakskov Sukkerfabrik nærmer sig enden på det trestrengede spor mod nord ad Nakskov Kragenæs Jernbane. Skiftebukken til afgreningen fra normalsporet lige før Tårsvej ses nederst i højre hjørne. Foto: Avisudklip.


Roetoget følges af et persontog til de jernbaneinteresserede, der vil følge toget gennem Hedeland og deltage i de planlagte fotostop langs strækningen. Ved endestationen Fem Ege foretages lokomotivbytte og M 24 (bygget på netop Nakskovs Sukkerfabriks værksted) vil fremføre roetoget på tilbageturen til Hedehusgård, hvor der også er indlagte fotostop. Det er planen at være tilbage på Hedehusgård Station senest 16.30.

Billetterne er gratis. Ønsker man at slutte arrangementet af med glögg og æbleskiver, indkøb i kiosken eller en roebanefilm, kan man betale med MobilePay.

Mere information og køreplan her på bloggen efterhånden som tiden sig nærmer.

At roebanernes forsvinden dengang ikke foregik helt upåagtet udenfor kredsen af jernbaneinteresserede, dokumenteres af nedenstående artikel fra Ingeniøren 2. februar 1968.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.