M15 (næsten) færdig forleden. Nu er den helt klar og kørt i vognhallen |
Forleden
var der skiftedag på værkstedet. M3 (M15) er nu helt færdigrenoveret med nye
sandkasser. Så et meget langstrakt restaureringsforløb er afsluttet rigtig
vellykket. Læsere af Bloggen vil vide at M3 blev omsporet for snart 25 år
siden. Restaureringen blev genoptaget i marts 2012:
Nyt fra maskinafdelingen
#10-12 12/03: adskillelsen af motoren
fra M15 som Per Børge og Carsten fik set på. Det er motoren fra
Grønlændermaskinen, der stammer fra kryolitbruddet i Ivigtut som nu står for
tur. Vi fik heldigvis mange ubrugte og fint emballerede reservedele og manualer
sammen med maskinen. De vil sagtens kunne finde anvendelse ved renoveringen, på
trods af motorens generelt rimelige tilstand. Den har stået adskilt i rigtig
mange år, da et tidligere arbejdshold gik i stå midt i projektet.
.. #32-12 03/09:
Jan og Per fik løftet ”låget”
af gearkassen på M15 og en sidste hilsen fra Morten dukkede op fra den gang for
20 år siden, hvor han sammen med Lars Pladdersen var i gang med at istandsætte
M15, hvor sporvidden blev ændret til 700mm og et slidt tandhjul udskiftet.
Historien går, at arbejdet stoppede, da det viste sig at olien løb ud af det
nyrenoverede gear. Jan og Per planlagde denne aften, hvordan rammen kan løftes,
så de derved kan komme til at skifte den formodentlig defekte Simme-ring ved
drivakslen.
Nu er
den fin og færdig, med renoveret motor, nymalet og isoleret førerhus med varmeapparat.
Mon ikke Bafd kan bruge sådan en maskine på en kold vinterdag? Man kan se
indlæg hvor M15 er nævnt ved at klikke på ”M15” nederst i indlægget under ”etiketter”.
M15 har nu retteligen fået sit oprindelige nummer fra Iviqtut tilbage og derfor
er litreret ”3”.
I stedet er T1 kommet tilbage på værkstedet. Her bores nitter ud med magnetboremaskinen |
I stedet
for M3 er T1 igen kommet tilbage på værkstedet. T1 kom egentlig ”bare” ind
sidste år for en motorreparation; der blev til et motorbytte, som udviklede sig
til et restaureringsopgave. Det er 40 år siden T1 sidst er blevet restaureret. ..
#06-15 16/02: .. et hold er ved at adskille T1, idet motoren skal ud for
enten at blive repareret eller udskiftet med en anden motor. Det er længe siden
den har kørt godt og den er svær at justere. Det er en Ford BB, 4 cyl vandkølet
benzin på 55 hk.
T1 er
klubbens første, køreklare lokomotiv fra Vanløse teglværk og kørte indvielsesturen
af Hedelands Veteranbane for snart 40 år siden. Mon det kan få lov at køre
første tur til næste års sommerkøreplan?!
Denne
aften borede Carsten og Hans nitterne, der holder bundpladen fra batterikassen
ud. Der er meget rust under og pladen trænger til at blive skiftet. Vi fik
desuden afmonteret bremser og fjedre. Der blev samtidig rokeret rundt og ryddet
op i værkstedet. Peter gav en stor hånd med efter at have færdiggjort montagen
af lejer og lejehuse på den nyrenoverede tipvognsaksel.
På M25 blev der også
arbejdet på flere fronter; Bjarne fik bl.a. udskiftet studsen fra oliesumpen og
monteret en ny slange til forvarmeren. Den venter vi stadig på, idet den er
havnet i en burokratisk toldbehandling. Per og Peter fik skruet alle de mange
bolte i på motorhuset og jeg fik spartlet lågen til luftfiltet. Den nye trappe
til kulbroen fik da også en omgang sort… 7 mand på Gården denne aften.
Lidt rå power skal til for at få batteripladen løsnet |
Pallerokade og oprydning, så T1 stumperne kommer frem igen. |
Færdigrenoveret hjulsæt med ny aksel til ballasttipvognen |
M30 er også klar nu med flot bemaling på trinbrædderne. Her er M30 på vej til at skubbe lidt rundt på M25, så vi kan fjerne lågerne over graven, så oliestudsen kan skiftes |
Nye varmeslanger og mange bolte skal monteres |
Bremser og fjedrene fjernes fra T1. |
Den nye trappe til kulbroen har fået en omgang sort |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.