Gearkassen fra T1 inspiceres |
Denne aften blev der arbejdet på T1 på flere fronter: Jan og Per fik adskilt gearkassen, tømt lidt vand ud og afrenset den grundigt. Det så heldigvis ikke ud til at der var rust og tænderne var fine. Den kunne derfor samles igen.
Gearets træk-aksel med kædetandhjulene og de famøse lejer. |
- en svejst reparation afsløres |
Noget mere besvær blev der med den store trækaksel med kædetandhjulene fra gearet; for at adskille den blev det i onsdags nødvendigt at varme akslen. Lejerne skal derfor af, da pakningerne kan være defekte. Tandhjulene blev derfor forsøgt taget af med en aftrækker. De sad fast! En slibning på aksel-enden afslørede, at der er udført en reparation, hvor en stift er svejst på aksel og tandhjul. Carsten, Gert og Lars forsøgte derfor i drejebænken – uden held hvorefter søjleboremaskinen må tage over. Det kommer til at koste en ny aksel og en hel del arbejde – men sådan kan det jo gå med de gamle sager vi roder med...
Et par "dobbeltflangede" Pedershaab hjulsæt. Men med masser af gods i... |
Røgkammervuggen grundet og rusten fjernet på dækket. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.