Efter længde-tilpasning af stempelstok-ende, på den nye cylinder for slagleklipperens drejebevægelse blev klaret i ugens løb, oprandt endelig længe ventede test-dag.
Omend ikke alle var lige frisk fremmødte, startede dagen dog fint;
Kenneth og Peter fik udskiftet FM-radioen i gravemaskinen, mens jeg lagde Ø12 hul ud i den nye, Ø25-cylinderstok, således denne kunne samles og fikseres med en dertil egnet pasbolt.
( idet sådanne er præcist rundslebet, fra fabrik, til Ø11,97 og betydelig stærkere end en alm. bolt)
Disciplinen var genanvendelse af det afdrejede stempelstok-hoved, fra den gamle Bomford-cylinder, idet hul herfor på slagle-hovedets rotor-kædetræk stadig krævede en præcis Ø35 stempelstok-ende.
Selve operation var påkrævet, idet en original-cylinder ikke længere fremstilles, og følgelig heraf er særdeles bekostelig.
Efter frokost fik vi påsat cylinderen på klippe-hovedet, og en simpel test påviste at alt nu var tæt.
(Tak til Mikkel for fin prof.-svejsning af cylinder:-)
Herefter begav vi os afsted, medbringende kædesav og mere end alm. højt humør.
Efter prøvekørsel, lidt syd for overkørselsanlægget, og frem hertil, der påviste at maskinen fungerede fint, gik det ellers nordpå, med Kenneth som maskinfører og Peter som "slagle-spejder", der efterså strækningen videre nordpå for evt. sten og større grene mv.
Omend nogle større omfang nedbør, der holdt sig lidt vel længe, over området - påvirkedes dagens gode oplevelser på banen ikke spor heraf. -
Glæden over at kunne se en ende, på de ellers hidtidige, og stadigt mere tidskrævende beskærings-arbejder, overskyggede ganske enkelt styrt-regnen:-)
/
LLZ
Hvor ser det bare lækkert ud! Både den professionelle reparation og resultatet af maskinens arbejde. At maskinen så har et udsende lidt a'la 'Transformers' gør ikke noget. Baneafdelingen - nu med robotarm!
SvarSletHørt! og jeg besigtigede det udførte arbejde søndag. Det ser ualmindelig godt ud. - iøvrigt Redacteurens ubetingede ros for en fin artikel!
SvarSlet