Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 12. februar 2024

Nyt fra maskinafdelingen #06-24 13/02:

Buret inde med en pensel :-)

 Aftenen startede med projektgennemgang og en kop kaffe for de syv fremmødte. Status er god og der er fremdrift med det meste. En opgave med udskiftning af bremseklodser på Da7 blev udbudt og straks taget af flere. Så efter mødet gik vi straks i værkstedet og tog fat på opgaverne: Under vejledning af Carsten, så hoppede Brian og John ned under Da7 og påbegyndte demonteringen af de gamle bremseklodser. De tre første gik rimelig nemt, men den sidste blev siddende. Så der skal der arbejdes videre med det grove værktøj for at få den løsnet. Kjeld har sørget for renovering af køleren eksternt og John fik afrenset kølerophænget til minigraveren, som jeg så gav Olsen-sort. Jan Futtesak og jeg malede taget og stativet orange, mens Andrew, Kjeld og Carsten arbejdede videre med selve maskinen. C411 havde fået malet undertaget hvidt forleden, men ellers blev den kun brugt som stativ for malerfolket. En fin aften /Leif

Flot renoveret køler til minigraver

Afrensning af kølerbeslag

Tag malet

Teknisk gennemgang

Arbejde så det klodser



De nye bremseklodser ligger klar

Kølerbeslag får Olsen-sort



torsdag den 8. februar 2024

Torsdagsbilledet #244

 

Forleden kunne man i Dagbladet læse, at Hedelands Naturpark måske allerede igen i 2026 kan blive værter for Spejdernes Lejr - blandt andet fordi lejren i 2022 havde været så stor en succes.

Fra Hedelands Veteranbane siger vi bare: "Velkommen igen!" for det var både sjovt, spændende og udfordrende at køre tog for så mange spejdere og deres familier. Det gør vi gerne igen.

Se artiklen her og tag evt. et gensyn med lejren i billeder her: Se SL22-fotos

mandag den 5. februar 2024

Nyt fra maskinafdelingen #05-24 05/02:

Der holdes et kort statusmøde efter veludført arbejde.

Regnen silede ned og havde gjort det hele dagen. Så det blev kun til indendørs opgaver. Carsten og Mikkel fik lagt de sidste stykker tagpap på. De andre baner kom på i lørdags før mødet i Mafd. Så nu er taget klart og vognen blev ryddet op og klargjort til maling under taget. Andrew afmonterede de nu tilpassede endesider, så de også kan males. Henrik og jeg fik slebet og malet de fire store vognsider, som Henrik havde spartlet i lørdags. Andrew gav så buret en afretning på svejsningerne, mens Brian og Klavs afrensede afstandsklodserne - og en motorklap. Først skulle sandblæseren dog lige selv have en afrensning… Jeg gav delene en tur med grunder. Kjeld og John fik adskilt lidt mere på gravemaskinen, så den er klar når køleren kommer retur fra reparation ude i byen. Vi var 9 mand på Gården denne aften. /Leif

C411 er klar til at få malet loft


Afrensning af beslag til C411



Afretning af vinkelbeslagenes svejsninger
Taget står ved siden af. Vi ville afrense det udenfor, men den plan stoppede den silende regn...

Hurtig varmlufttørring af 2. lag maling. Tredje lag nåede også på!



Grundede dele 


søndag den 4. februar 2024

Nyt fra Bafd 03-02-2024

Lørdagens Bafd hold var tidligt på færde, og gik i gang med at forberede flytningen af damplokomotivet FJ V, der er klubbens tungeste stykke materiel. Lokomotivet skulle i første omgang flyttes fra et spor til et andet i museumshallen, og gennem de sidste par lørdage har vi forberedt dette ved at løfte lokomotivet op på deplorider. Der var dog to problemer, lokomotivet var før højt til at komme ud gennem porten, og det var en anelse for bredt til at passere forbi en pallereol. Skorstenen blev derfor skruet af, og lokomotivet blev sideforskudt ca. 10 cm, så det kunne passere pallereolen. Sidst på formiddagen lykkedes operationen, og de kunne komme ud i sollyset.


Kenneth og Søren demonterer skorstenen på FJ V (LLZ)

FJ V ser dagens lys trukket af M30 (Børge B.)



Det glade arbejdshold (Børge B.)

Herefter fulgte mange timers rangerarbejde med at placere materiellet i museumshallen og rydde op i det østlige spor, så vi kan komme videre med at etablere gulv og en eftersynsgrav.

I mandags var det store lærketræ nord for værkstedet blevet fældet, men roden stod der stadigvæk. Peter brugte et par timer med minigraveren inden det lykkedes at trække roden op.
Peter kæmper med den store rod fra lærketræet. Den kom op til sidst

Et par glade gæster nyder en frokost ved vores nyetablerede
bænkeområde ved kiosken

I løbet af eftermiddagen fik vi kørt vores flishugger ned til vognhallen på Brandhøj sammen med en stak originale sidefjælde fra roevogne. De stammer fra de vogne, som vi i tidens løb har ombygget til personvogne, og vi gemmer dem i det tilfælde, at vi en gang i fremtiden vil tilbageføre en eller flere roevogne. 

På vejen hjem fik vi oprenset et vandløb under sporet, så der atter kom gang i dette.

Steffen


Gennemløbet oprenses (LLZ)

Så kom der gang i gennemløbet under sporet (RBJ)

Vores nye fladvogn er kommet retur fra sandblæsning og maling (SH)

mandag den 29. januar 2024

Nyt fra maskinafdelingen #04-24 29/01:

Buret får en omgang M30-orange

Det blev en aften med fuld aktivitet flere steder; lægningen af tagbrædder på C411 blev klaret forleden og denne aften blev der derfor lagt tagpap på af Mikkel og Carsten. 

Jeg fik malet flot orange på buret til gravemaskinen og bagefter tog Jan Futtesak og jeg de grønne malerruller i hånden og fik malet de fire store vognsider en første omgang inde i snedkerværkstedet. Kjeld, John, Brian og Klavs kæmpede med at få adskilt gravemaskinen, så køleren kunne komme ud for et tiltrængt eftersyn for en utæthed – og motorhuset klargjort til en omgang grunder. Henrik rettede motorlågen op for buler og fik den grundet.

Udenfor gik Niels og Rasmus i gang med at fælde lærketræet, der desværre nu står i vejen… De blev assisteret af Jan D. ; Alexander og Andrew, der sikrede faldretningen med et stramt tag i rebet. Vi var 14 mand på Gården denne aften. /Leif

Metalkanterne er monteret og pålægningen af tagpap er i gang


Det er en gammel maskine og køleren skal også have en omgang...

Her får motorklappen en grundig grunding

Vognsiderne til C411 bliver grønne...

De sidste indledende forberedelser

tre mand står klar til at trække i den rigtige retning...


Det lykkedes, men sporet er ikke farbart til enden af banen ;-)

 

søndag den 28. januar 2024

Nyt fra Bafd 27-01-2024

Endelig var frosten gået af jorden og baneafdelingen kunne igen flytte jord. Vejret var i øvrigt tørt og relativt lunt. Efter småopgaver på Hedehusgård delte vi os i to hold. Steffen, Børge og Claus B og N kørte med M 12 og gravemaskinevogn til km 0.5 for at rense op omkring gennemløbet i dæmningen. I musemshallen arbejdede Søren og Kenneth med D 8 og lettere oprydning i hallens østligste spor. 

Efter frokost stod der lokomotivflytning på programmet. Her er 2xClaus, Steffen og Kenneth i fuld gang med at sænke M 34. Foto: SH.

Begge hold mødtes i banevognen på Hedehusgård til frokost. Når vi arbejder flere steder langs banen, prøver vi altid at spise sammen. Det giver sammenhold og mulighed for at planlægge eftermiddagens arbejde. Efter frokost tog vi fat på at flytte M 17 og M 34, der stod klar på deplorider i spor 20. M 12 tog sig af M 17 og M 30 kørte afsted med M 34. 

Dagens første opgave bestod i at trække hegnsstolperne ved nordenden af værkstedsremisen op.

Arbejdet med at rense op omkring gennemløbet i dæmningen syd for rampen er afsluttet. Omkring gennemløbet jævnede vi desuden dæmningssiderne pænt af.


God afvanding er vigtigt for sporets beliggenhed. Her er gennemløbet nordøst for Brandhøj tjekket og fundet i orden.

I lav fart gik det mod Brandhøj, hvor der var afsat plads til de to lokomotiver, der før har været henstillet i museumshallens østligste del. Begge maskiner er ikke driftklare, men repræsenterer klassiske produkter fra danske lokomotivfabrikker - Pedershaab og Nagbøl. Arbejdet med at transportere maskinerne forløb uden vanskeligheder. Vi er rutinerede i løft og håndtering af lokomotiver i den størrelse og hurtigt kom begge lokomotiver ned fra deploriderne. Via opbevaringshallens skydebro kom de ind på de rigtige spor, hvor de nu kan stå trygt og tørt. På Brandhøj havde Rasmus dagen igennem (og i løbet af ugen) ryddet endnu mere op i træer og krat omkring hallen. Vi skal snart have fliset de store stakke af grene, han har produceret!
M 12 med M 17 på slæb ved km 0,5. Destination: Opbevaringshallen ved Brandhøj. Foto: SL.

M 9 med M 17 på slæb. M 17 var i 1999 på vej fra oplagspladsen ved Brandhøj til indendørs opstilling på Hedehusgård. Opbevaringshallens på Brandhøj blev opført i 2008.

Industribaneklubben har igennem 50 år indsamlet et bredt udvalg af danske industribanelokomotiver. Hovedparten af den omfattende samling, der ikke er i drift, står i opbevaringshallen på Brandhøj. Om det var af lettelse over endnu en velgennemført lokomotivtransport, eller om det var af stolthed over den omfattende 'genbank' til fremtidige smalsporsentusiaster er ikke til at sige: Der blev taget billeder af mandskab og begge maskiner, da de blev kørt på plads via skydebroen.

M 17 på skydebroen. Foto: SL.

M 34 er rullet ud på skydebroen.


mandag den 22. januar 2024

Nyt fra maskinafdelingen #03-24 22/01:

Første halvdel af taget er næsten klart. Sidst på aftenen var anden halvdel også lagt

 Aftenen startede stille og roligt med at Mikkel og Andrew fortsatte arbejdet med at få lagt de sidste brædder op på tagbuerne. Der mangler nu de to yderste, men dem anvendte jeg til at lægge vognsiderne op på i snedkerværkstedet. Her blev de afrensede sider grundet, så de senere kan få et holdbart lag grøn maling. Brian afrensede gravemaskinen, så den kan få et nyt lag grunder og maling. Niels var flink lige at køre ud og få blandet en dåse i M30-farve. John og Klavs bankede noget fra hinanden – jeg fik dog ikke spurgt hvad… Jeg var jo mest i snedkeriet. Otte mand talte jeg denne aften, hvor det meste af sneen igen var væk efter al den megen regn. /Leif

Grundmaling af vognsiderne til C411


Adskillelse af dims...


søndag den 21. januar 2024

Nyt fra Bafd 20-01-2024

Et pænt antal banebørster havde sat sig til rette omkring bordet i Damp'a. Denne lørdag indledtes dagens opgaver nemlig med aktivmøde i baneafdelingen. I løbet af en times tid fik vi drøftet det forgange års arbejder og lagt hovedlinjerne for hvad vi gerne vil beskæftige os med i 2024. Vi fik også vendt jernbanesikkerhed og arbejdsmiljø i forbindelse vores arbejde i sporet. Efter banechefen havde erklæret mødet for afsluttet, gik vi videre til dagens mere praktiske opgaver.

Dagens vejr var ikke specielt opløftende: Et par plusgrader, overskyet, let og vedvarende støvregn samt fortsat frost i jorden.

Da frost i jorden endnu ikke tillod arbejde i sporet, gik arbejdsstyrken i stedet i gang med en række andre opgaver. Niels, Steen, Søren og Kenneth planlagde bl.a. proces for opsætning af pallereoler og støbning af gulv i de østlige spor i vognhallen. Steffen, Lars, Børge og Claus B kørte med M 12 og værktøjsvogn til Brandhøj, hvor de fik sporsat M 7 og bugseret den på plads i opbevaringshallen. På Hedehusgård fik vi desuden set nærmere på en indlånt skinneslibemaskine type MC-3, der kan forfine vores arbejde med fx slibning efter pålægssvejsning af hjertestykker og slibning af sporskiftetunger. Yderligere fik vi beskåret bevoksningen langs spor 20. Da flismaskinen var lige ved hånden blev de afskårne grene fliset, så vi ikke har løse grene liggende i det levende hegn.

Børge betragter Kenneths arbejde med at få alle delene på den gamle MC-3 fra 1991 til igen at bevæge sig.  

I spor 21 står M 17 og M 34 og venter på transport til opbevaringshallen, så de igen kan komme indendørs. Hvor de tidligere har stået i museumshallen, skal der nu støbes gulv og opsættes pallereoler.

Peter og Kenneth i færd med at flise grene fra beskæringen langs østsiden af spor 20.

Jeg var ikke på Brandhøj med holdet, der satte M 7 på plads. I stedet er her et foto af den flotte Pedershaab-konstruktion inden køretøjet blev afleveret til Vandbygningsvæsnet. PM-foto fra Daniel Foged via Jens Kranker.

På Brandhøj fik Rasmus afsluttet rydning af træer nord for opbevaringshallen, mellem spor 1 og spor 40. Tilbage står nu bare rydning af sandtorn samt bevoksning øst for spor 40. Ved hjælp af Rasmus' vildmarksudrustning manglede der ikke varm kaffe til hele holdet på Brandhøj, så de kunne køre friske tilbage til Hedehusgård. Rasmus fortsatte sit arbejde med motorsav længe efter at mørket havde indfundet sig.

På trods af ret dårlige betingelser for banearbejde fik vi udført en del opgaver, der var nogenlunde uafhængige af frostfri sporkasse. Vi håber frosten er gået af jorden til næste lørdag, hvor vi gerne vil jævne dæmningssider forud for det sidste løft af strækningen ned ad rampen.

mandag den 15. januar 2024

Nyt fra maskinafdelingen #02-24 16/01:

Så kom de første brædder på taget, mens de næste får en omgang maling

 Atter var sneen faldet, men vi gik over i det varme værksted og fortsatte arbejdet…

På C411 havde Henrik fået malet den første halvdel brædder med hvid i lørdags og fortsatte blot arbejdet. Carsten, Mikkel og Andrew gik så i gang med at lægge de første brædder op på tagbuerne og kom godt i gang. Jan fik udmålt og savet ud i vognsiderne, så de nu kan grundes og males. John, Kenneth m.fl. arbejdede på D13´s venstre baghjul og fik slået nav-ringene af, så lejet blev fritlagt. Der skal stadig rettes en del op… Futtesak og jeg afrensede det næsten færdige bur og fik det grundet – og malet afstandsbeslagene til C411 en sidste omgang sort. Igen var vi 14 fremmødte, så jeg fik nok ikke det hele med… /Leif




Navringene slås forsigtig af




Kontrol af afrensning i buret

Beslag til C411 - sorteret i rækkefølge!