Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 27. juni 2026

Nyt fra Baneafdelingen 27-06-2026

34, 618 og 700 var nogle af dagens tal for de mænd, der denne rekordvarme junidag udgjorde arbejdsholdet i baneafdelingen ('34' var temperaturen, '618' antallet af borede huller i svellerne og '700' den sporvidde vi elsker og vil gøre alt for!). Varmen havde været varslet længe og der var bygget op til heden gennem du sidste hverdage i ugen. Derfor var mødetiden på arbejdspladsen rykket frem til klokken 8, så vi kunne få mest muligt ud af dagen, inden middagsheden ramte.

Hov, den sporvidde er da lovlig stor! Den sidste resterende del af det gamle spor 1 på Sølund er under adskillelse. Klokken er halv ni og det er allerede så varmt, at sveden driver.

Faktisk havde Lars og Kenneth begyndt arbejdsdagen klokken syv med oprangering og afgang til Sølund. Så da vi andre mødte kl 8.00 måtte vi gå til arbejdsstedet. Til gengæld kunne vi nyde synet af Lars og Kennets anstrengelser: den sidste stump af spor 1 var løsnet og klar til optagning. I samlet flok kastede holdet på 6 mand sig over arbejdet med målsætningen om at blive færdige inden det blev rigtigt varmt. 

Kenneth flytter skinner, så vi kan komme i gang med at tage de gamle sveller op. Der var smukt ved Sølund i solskinnet. Fik vi sagt, at vejret var lunt? 

Så er svellerne på vej op og Børge er allerede i gang med rense op i sporkassen forud for udlægning af de nye sveller, der ses til venstre. Er det en sveddråbe, Steffen tørrer af panden? Det var en veltempereret arbejdsdag.

Vi gennemførte flere drikkepauser - som vi på HVB har haft i mindst 50 år før det blev noget fodboldturneringer begyndte at indføre (vi erkendte tidligt at velhydrerede banearbejdere performer bedst) og arbejdet skred frem. Nye sveller blev lagt ud og straks efter markerede vi for boring af huller med vores boreskabelon, hvorefter boring af huller til spiger kunne begynde. 

Alle nye sveller er ilagt. I den sydlige ende skimtes Claus N med boremaskine og Steen med kost. Inden længe er alle sveller boret og fejet rene for spåner. 618 huller blev det til i løbet af dagen. Der var varmt i solen!

Efter frokosten, der som sidste lørdag blev holdt i skygge af bevoksningen øst for stationen, begyndte vi at planlægge afslutningen af dagens opgaver. Vi fik lasket den nordlige del af sporet til sporskifte 120 og den sydlige til det modsatte skifte. Dermed ligger sporet klar til samling. Vi hentede flere 22 kg/m underlagsplader og dermed er der lagt an til samling af sporet næste arbejdsdag. Med oprydningen klaret kørte vi mod Hedehusgård ved halv to-tiden og sluttede af med en is og tog hjem til kolde bruse bade. Det var påkrævet!

Her er Sølund Station set fra syd i marts 2005. Temperaturen er imponerende 40 grader lavere end denne lørdag. Noget af det fascinerende ved at lave banearbejde på Hedelands Veteranbane er forskellen som årstiderne giver arbejdet.

Her et opslag, der viser dagens vejrbetingelser. 34 plusgrader!

Vi udfører formentlig banearbejde flere gange i løbet af den kommende uge, inden vi igen samles på lørdag for at samle sporet, så vi kan være klar til den intensive toggang under Spejdernes Lejr 2026.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.