Et sporskifte bliver til.
Fredag tog et lille hold afsted til Brandhøj, for at forberede bygningen af det nye sporskifte. Børge og Peter fik adskilt de løsnede rammer og forberedt arealet således, at sporskiftet "bare lige" skulle samles.
Lørdag deltog Steffen, Kenneth, Claus B. og Søren ligeledes i projektet med rå muskelkraft og "gå på mod", hvilket betød at vi nåede rigtig langt.
Steen blev tilbage på gården, da slagleklipperens arm som det sidste skulle fedtes ind, men kiggede lige forbi til frokosten.
Rasmus fortsatte med beskæringen på stationen så vi snart kan se, hvad vi har liggende af skinner.
De to dages arbejde følger i billeder og tekst.
Fredag d. 11. april.
M12 siger "på gensyn" da den tilbringer det næste stykke tid i hallen på Brandhøj, så den kan transportere energivognen til og fra arbejdsstedet.
Spigerne er trukket op og laskerne pillet af.

Skinnerne og sveller er fjernet og der er planeret.
De første sveller er lagt.
Hjertestykket er placeret på sin kommende plads.
Tungepartierne lagt og man kan ane konturen i sporskiftet.
Dagens arbejde - vi nåede forbavsende meget, men var også godt trætte.
Lørdag d. 12. april.
Dagens arbejde planlægges og der ligges en slagplan. Vejret var overskyet og lidt køligt, men det skulle hurtigt ændre sig.
Kenneth afkorter de nye skinner der skal ligge mellem de to sporskifter.
Claus B. og Kenneth lasker de afskårne skinner på det eksisterende sporskifte.
Søren knoklede med at frigøre sideskinnen fra bundpladen
Så langt - så godt. Hjertestykket er midlertidigt fjernet, da enkelte af svellerne lå for højt.
Sideskinnen er afkortet på mål og laskes midlertidigt sammen.
Søren og Børge tænker - det ser ikke helt rigtigt ud endnu.
Fem mand kigger på "noget", mens mellemskinnen sidder klar til afkortning i gravemaskinens grab.
Efter kaffepausen, hvor Rasmus diskede op med hjemmebag fortsatte arbejdet.
Søren placerer spiger i med mukkert, mens Steffen og Børge kommer og færdiggøre arbejdet med trykluft.
"Der er nu ét eller andet af interesse....."
Kurvens indløb i sporskiftet passede ikke 100%, men efter en mindre justering af den kom det på plads.
Søren borer spigerhuller til glidepladerne i svellerne og Kenneth blæser området omkring tungeroden fri for savsmuld og småsten.
Sporskiftet er næsten samlet til kørsel af "højre gren".
Trækbukken monteres i den "forkerte" side af sporskiftet af to årsager.
Dels fordi vi friholder et areal til af- og påkørsel med minigraveren og dels fordi vi i området kun har forhindringer i den samme side, når vi slagler.
Den første mellemskinne spigres og sporskiftets forløb ses nu tydeligt
Dagens arbejdsindsats er afsluttet og Søren betragter det nydelige resultat vi endte op med.
Noget af det vigtigste i et sporskifte er tungetilslutningen og her må den siges at være ramt "lige i øjet".
Mellempartiet skal lige siderettes og så skal vi have boret laskehuller, monteret trækbuk og stænger.
Til sidst skal det hele ballasteres og understoppes.
Næste gang vi mødes understopper vi fra Sølund og ned til knallertvejen, da de næste arbejdsopgaver på sporskiftet ikke er så mandskabskrævende.
Et par gode dage på banen er slut efter en kæmpe indsats af de fremmødte.
// Peter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.