Det var en tåget 2. påskedag og pænt fremmøde på Hedehusgården alligevel. Fra starten delte baneafdelingen sig i to hold. Peter og Søren tog M 30 og gravemaskinevognen og kørte til Brandhøj efter dele til spor- og perronarbejder, mens resten af holdet bestående af Børge, Claus N, Lars, Kenneth og Steffen tog fat på finafsætning af strækningen ned ad rampen.
|
Nogle af de sidste meter stoppes med vores gamle DDR-maskine af typen KSM-1. Vi har fået doneret en splinterny selvkørende ROMITAMP 2.0 i 700 mm. sporvidde. Mere om det længere nede på siden, selvom du sikkert ikke kan vente... |
Strækningen ned ad rampen løftede vi først efter de afsatte mål og siden justeredes i højden mellem skinnestødene med mirer. Vi kunne ikke finde vores normale mirersæt, så vi tog vores museale sæt fra Sakskøbing Sukkerfabrik i brug. Efter en lille tilpasning fungerede de godt dagen igennem. Til gengæld for dagens indsats er de nu hjemtaget til filialværksted for nænsom renovering.
|
Dagens arbejdstog er oprangeret i spor 1 og aftaler om kørsel og arbejdsområder etableres. |
|
Den lokale menighed fra Ansgar Kirken var på sporet af Gud i form af en vandrende gudstjeneste i Hedeland. Områdets rummelighed og anvendelse overrasker til stadighed. |
|
Sporet løftes først med donkrafte i skinnestøddene. |
Med Søren og Peter tilbage fra Brandhøj var det tid til frokost. Derefter blev motorerne på stoppemaskinen startet og stopningen af det løftede spor påbegyndtes. Undervejs supplerede vi ballasten, hvor det behøvedes og relativt hurtigt var vi nede i bunden af rampen. Vi genløftede tre-fire steder, hvor der var opstået små 'lunker', og herefter kørte vi stoppemaskinen tilbage på Hedehusgården. Mens vi afsluttede ballastfordeling og fejning af sporet, blev skinner og perrondele læsset af de rette steder, hvorefter vi tog fat på afretning af dæmningens sider. Som 'topdressing' anvendte vi fint sand, der fordeltes hvor vi manglede fyld og i et tyndt lag så langt det rakte.
|
Mirersættet fra Sakskøbing har næppe været i brug siden sommeren 1965, og fik repremiere 59 år senere. Foto: Lars L. |
|
Lars og Kenneth supplerer dæmningsside på rampen. |
|
Hjemkørsel med arbejdstoget fra dagens hovedopgave. Det ser helt nydeligt ud. |
Strækningen afventer nu Trafikstyrelsens godkendelse, inden den kan tages i brug til persontrafik. Et så stort løft er kategoriseret som en væsentlig ændring i vores infrastruktur. Vi regner dog ikke med udfordringer, idet første etape af løftet for tre år siden blev godkendt uden bemærkninger.
Vi sluttede af med lettere oprydning og fejning i museumshallen. Og til dig, som håbede på ny stoppemaskine, må vi bedrøve med, at det jo er 1. april. Den nye stoppemaskine er derfor fri fantasi! Det er imidlertid ikke fri fantasi, at vi mødes igen til banearbejde på lørdag. På programmet står bl.a. svelleudveksling i et par sporskifter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.