Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 17. april 2021

Nyt fra Bafd. 17-04-2021

Dagens hovedopgave var efterballastering af sporet på rampen. Inden var der dog en anden opgave, der lige skulle løses først. Vejret var ikke koldt fra morgenstunden og der var lovet sol og stigende temperaturer. Det lød lovende.

Dagens arbejde bød bl.a. på ballastkørsel med M 3 fra Ivigtut Kryolitbrud. God lyd fra den 2-cylindrede Deutz-diesel akkompagnerede i løbet af dagen fuglefløjtene i skoven langs banen.

En større donation af skabe til vores udvidede omklædningsfaciliteter blev transporteret til Hedehusgården af Søren og Kenneth, der fik hjælp til at slæbe skabene op på 1. sal. Med den tjans af vejen, kørte de to herrer afsted igen. Denne gang efter en ladning lysamaturer. Hans-Henrik og Peter Hein var kørt til Brandhøj med M 12 og M 3 samt to vogne. Dagen igennem læssede Peter grus med Salta-maskinen, mens Hans-Henrik trofast kørte pendulfart mellem grusbunkerne og rampen.

Benjamin blev efterladt på Hedehusgården for at arbejde med internetforbindelse, så det var Steffen, Steen, Lars og Claus N, der forberedte det første grustogs ankomst på rampen.

Så kom M 3 med grus og aflæsningen er i gang. Flere steder skulle der suppleres med en del materiale, så det blev i løbet af dagen til 6 ture til Brandhøj efter grus.

En bid mad blev indtaget i skovkanten med et fyldt grustog i baggrunden. Hvad mere kan man ønske sig? Foto: SL.

'Mr. Salta' på Brandhøj sendte dette foto af hans udsigt. Vejret blev kun bedre i løbet af dagen, og her er frontruden blevet slået op. Foto: PH.

 

Efter frokost var Søren H og Kenneth blevet færdige med transport af lysamaturer og havde fået dem placeret trygt på lager på Brandhøj Station. De tilsluttede sig arbejdsstyrken på rampen og medbragte stoppemaskinen. Så kunne vi få justeret et par ujævnheder i sporet ind i mellem aflæsning af grus.

Søren, Lars, Steen og Steffen er i færd med at justere en lunke op ved hjælp af vores gamle sæt mirer. I baggrunden til venstre er Kenneth i gang med at feje sveller.

Så kører stoppemaskinen. Lars betjener maskinen, Søren skovler og Steen flytter donkraft.

Når kæden er tørrest, er Lars klar med smørekanden. En bedstefar og hans barnebarn gjorde holdt ved siden af arbejdsstedet og vores opmærksomme øjne så straks, at deres cykler slet ikke var forårsklar. Kæderne blev smurt og vi ønskede god cykletur!

Også ved km 0,5 fik vi rettet en ujævnhed, og her fikser Lars og Søren de sidste detaljer. Kort efter hældte vi det sidste ballast for svelleenderne og gjorde klar til hjemkørsel.
 

Med den sidste tipvogn tømt, ryddede vi op og rangerede materiellet på plads. Vi kørte stoppemaskinen til Brandhøj med M 12. Vi skal ikke bruge stoppemaskinen på den nordlige del af banen i den nærmeste fremtid, og maskinen skal derfor ikke optage plads i museumshallen. Med tilbage fra Brandhøj fik vi Peter, der havde kørt gravemaskinen på plads. Sådan endte en dejlig solrig dag på banen. Næste lørdag laver vi baneklargøring med smøring af skifter, vask af skilte og diverse vedligeholdelsesopgaver. Så er banen efterhånden også klar til trafikstart 16. maj.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.