Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 21. marts 2021

Nyt fra Bafd. 20-03-2021

Små snefnug fyldte luften lørdag morgen, efterhånden som dagens arbejdsstyrke mødte op på Hedehusgården. Hovedopgaven for arbejdsholdet bestod i at få gang i arbejdet med at reducere stigningen på rampen km. 0,2-0,4. Ved siden af blev der tid til lidt andre opgaver.

Mens Søren tog en indendørstjeneste med ophængning af nye belysningsarmaturer i værkstederne, gik vi andre udenfor, hvor snevejret var hørt op.

Steffen og Claus B hæver sporet til nye højder. Længere nede ad rampen fordeler Benjamin fyld.


Selvom vi i 1990'erne byggede ny banedæmning for foden af rampen og i den forbindelse jævnede stigning lidt ud, er den nuværende stigning alligevel op til  ca. 50 promille. I løbet af to omgange (før og efter sommer- og efterårstrafikken, løfter vi sporet, så stigningen reduceres til 35 promille. I første omgang løfter vi sporet omkring 30 cm, så vi opnår en stigning på 40 promille.Når vi gennemfører arbejdet i to omgange får vi fyldet komprimeret under trafikafviklingen inden de sidste løft foretages. Da arbejdet er en væsentlig ændring af vores infrastruktur, er arbejdet godkendt af Trafikstyrelsen. 

Sporet på rampen var dækket af blade, og derfor tog Benjamin fat på at fjerne dem med en indlånt løvblæser.

Den første del af rampen har den rette stigning og her understoppede vi blot sporet som normalt. Vi skiftede svellerne i december. Kenneth og stoppemaskinen får en del opmærksomhed fra de forbipasserende.

Steen og Peter H var taget til Brandhøj. Her læssede de ballast og i pauserne mellem togene, bjærgede de dele til gamle bomanlæg. Foto: Steen Larsen.

Trods et lettere surt vejrlig spiste vi vanen tro udendørs. Heldigvis havde sympatiske banearbejdere tidligere på året sørget for et blødt lag af flis, vi kunne hvile på.

Efter frokost fortsatte arbejdet og vi nåede stort set helt til bunden af rampen med op til to gennemkørsler med stoppemaskinen og dermed et samlet løft på ca. 20 cm på de 'værste steder'. Der resterer endnu en gennemkørsel, så vi opnår ca. 30 cm løft på enkelte lokationer. Herefter skal vi ballastsupplere og finjustere højde- og sideretning på sporet, inden det er færdigt.

Når vi skal løfte sporet op til 30 cm skal der bruges en del fyldmateriale. Fra lagerpladsen på Brandhøj kørte M 12 knust beton i pendulfart. Steen og Peter H stod for læsning, Lars kørte M 12, mens Benjamin, Steffen, Kenneth og 2 x Claus stod for aflæsningen.

Om lidt kommer Kenneth ind på den strækning, der skal løftes. De første vognfulde fyld er kørt ud og i baggrunden tømmes yderligere knust beton i sporet.

10 vognfulde knust beton blev i løbet af dagen fyldt i sporet på rampen. Arbejdet fortsætter næste lørdag.

 
Vi er nået til et af de steder på rampen, hvor sporet skal løftes højt. Lars og Claus B sørger for at stoppespaderne har materiale nok at arbejde med.

Udjævningen af stigningen vil, når den er endeligt gennemført, give os mulighed for at fremføre samme togstørrelse overalt på banen og dermed betyde en mulighed for tungere tog. Arbejdet på rampen fortsætter næste lørdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.