Godt Nytår! Så kom vi godt i gang med det nye år 2021
– og dagen efter stoppet igen med et forsamlingsforbud på 5. Det sætter jo en grænse
for produktionen, men helt lukket bliver der nok ikke. Det bliver jo spændende
hvornår vi igen kan møde alle mand og hvad vi kommer til at opleve på
værkstederne i løbet af året. En gennemgang af ”Året-der-gik” i Mafd for 2020
kommer i næste udgave af Tipvognen. Vi har endnu et år fået gennemført en del
store opgaver – på trods af Corona-pandemi og mon ikke dette friske, nye år
byder på en masse muligheder og en masse opgaver – når vi en dag må genoptage
arbejdet fuldt ud igen…
Denne
årets første mandag blev der arbejdet på en ny gæst på værkstedet, nemlig M9.
Det er ved at være nogen år siden M9 blev hensat ude i vognhallen med alt for
slidte hjul. For at sikre at Bafd altid har en driftssikker maskine til
arbejdet, så udføres en akut udskiftning af hjulsættene. Det kræver at der
bliver drejet to nye aksler og de skal først måles op. Når akslerne er klar,
skal de krympes på de hjul, der har ligget klar afdrejede en del år. Det bliver
således ikke i denne omgang, at der udføres en fuld restaurering af M9, for M12
trænger til en motorrenovering. Den lille slider har arbejdet i mange år uden
en grundig overhaling. Carsten og Kjeld havde hevet hjul og kæder af M9 i
lørdags og denne aften blev lejekasserne afmonteret og afrenset. Selve
hjulsættene skal ikke genanvendes – kun til at måle på, men tandhjulene skal
flyttes med over på de nye aksler. Jeg pletgrundede M30, som trænger til en
omgang orange, sort og gul flere steder efterhånden. Der resterer stort set
ellers kun en temperaturføler før M30 kan klarmeldes igen. Lars fik adskilt magnetoliefilteret
på stoppemaskinen. Det trængte til afrensning og nyt filter-net. Sådan blev der
syslet på værkstederne, mens man stadig måtte være ti. Vi mønstrede dog blot syv
mand på Gården denne årets første arbejdsmandag. /Leif
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.