Torsdag ankom vores nye sveller, og lørdagen blev derfor brugt til at få fordelt stakkene og forberedt de næste mange ugers arbejde med svelleudveksling ned ad Rampen, dvs. km 0,2 til 0,5. En større logistik opgave skulle løses af de 5 fremmødte i Bafd.
Steen og Søren startede med at køre det ene sæt deplorider oplæsset med sveller ned til vognhallen på Brandhøj. Her kan de så afvente, at de skal bruges ude på strækningen.
Samtidig begyndte Lars, Benjamin og jeg at adskille bundterne med sporskiftetømmer og stakke disse i rangerhovedet efter over 100 år gamle principper for stakning af nye sveller. Svellerne oplagres så der kan blæse luft ind mellem de enkelte sveller og samtidig er stakken forsynet med et slags tag, så det meste regnvand løber af stakken.
Benjamin startede med at rydde lidt op i buskadset langs med rangerhovedet. (LLZ) |
Gravemaskinen blev flittigt benytte til at stakke de mange stykker sporskiftetømmer. I baggrunden ses en tilsvarende stak, hvor der er lagt et skråt "tag" på så regnen kan løbe af. |
Sideløbende med dette fik jeg talt op, hvor mange sveller der skal bruges til den kommende udveksling, og ikke mindst fastlagt i hvilken sporvidde de skal forbores. I kurver har vi op til 15-20 mm sporviddeudvidelse, og det gælder således om på forhånd at bestemme hvordan fordelingen af sveller skal være. Til det kommende arbejde fik vi i løbet af dagen forboret ca. 175 stk. sveller i sporvidden 700-705-710 og 715 mm, og ca. 100 af disse blev aflæsset langs med sporet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.